Barn utåtagerande endast hos mig
Jag och barnens pappa har varit separerade i knappt tre år och vi samarbetar bra. Jag var den som valde att flytta, barnen är hos oss varannan vecka och vi trivs bra i vårt nya hus.
Däremot upplever jag att hur jag än beter mig så blir det lite fel, det är alltid något som smågnager runt barnen och jag börjar känna mig känslomässigt och mentalt slut även om jag är helt inne på att bördan är något jag tar fullt ansvar för som förälder. Vad gör jag för fel, är en återkommande ifrågasättning av mitt föräldraskap eftersom problemen verkar visa sig hos mig och inte på samma sätt hos deras pappa.
Lite snabb bakgrundshistorik:
Barnens pappa skaffade väldigt snabbt ny sambo som flyttade in i vårt f d gemensamma hus, bara något halvår efter blev de gravida. Barnen hade det riktigt jobbigt under denna period och jag var själv besviken på min exman som inte såg barnens sorg mitt i hans nya glädje men jag höll det helt för mig själv och beslöt mig för att acceptera läget och istället försöka bana väg och skapa en fristad för barnen när de var hos mig. Det var egentligen här det började bli lite tumult för barnen och vissa förändringar i deras beteenden började visas.
Det har mer eller mindre fortsatt och eskalerat sedan dess, dock i vågor under de senaste åren, men med en slags konstant känslomässig obalans hos respektive förälder; hos pappan är det mesta "som vanligt" medan hos mig kan det vara stormigare där jag testas betydligt mer av framför allt äldsta (8 år) med vredesutbrott, långa utlägg om hur hemsk jag är osv. Jag tar det inte personligt men skulle gärna få någon slags klarhet i varför det är så, så bördan kanske blir lite lättare att bära och öka min förståelse.
Särskilt äldsta barnet har på sistone blivit som förbytt i sina raseriutbrott mot mig, som är helt brutala ibland och vad jag förstår händer detta inte hos pappan. Den yngsta (5 år) har istället börja visa aggressivitet i förskolan och ingenting hemma, hos någon av oss.
Jag har tagit kontakt med Barnhälsan för rådgivning och stöd för mig som förälder men skulle gärna få lite reflektion här om någon varit med om samma sak och vad det berodde på i era ev. fall?