• cyberbabe

    Vad gör vi för fel?

    Förlåt för långt inlägg men börjar verkligen bli desperat!

    Den senaste tiden har vår son börjat sova så sjukt dåligt på nätterna! Vet snart inte vart jag ska ta vägen...

    Han är idag 1 år och har sedan han kom sovit hyfsat bra faktiskt, i perioder har det varit ett par uppvak/natt då vi snabbt kunnat få honom att somna om och han slutade med nattmat omkring 7 månaders ålder. Alltid somnat lätt på kvällarna utan bråk och stök, när det var som bäst somnade han till och med själv när vi lade ner honom och stog utanför hans rum tills han somnat. Han har alltid sovit i egen säng, i början sov han i en spjälsäng som satt ihop med vår egen säng, och när han blev omkring 5-6 månader flyttade vi över honom till sitt eget rum som ligger precis brevid vårat. Då upplevde vi att hans sömn blev bättre med färre uppvak.

    Vid jul vände allt. Gradvis blev sömnen värre och värre, vissa nätter vaknade han efter en timmes sömn och kunde ta 1 timma att få honom att somna om igen. Då känns det som om vi provat allt! Ge honom mat, byta ut vällingsorten (tänkte om han hade ont i magen), möblera om i hans dagliga rutiner, låta han sova mellan oss, gå runt och vagga honom m.m.

    Det vi kände funkade lite grann var att ändra om i hans dagliga rutiner. Alltså flytta på mat och sov tider. Dock gav det inget långvarigt resultat utan sömnen försämrades snabbt igen.

    Han lägger sig för kvällen omkring kl 19 och vaknar mellan kl 4-5 på morgonen. Enligt BVCs rekommendation försöker vi just nu införa att han ska sova middag en gång per dag efter lunch. Då brukar han sova mellan ca kl. 12-14.

    Dock är det svårt eftersom han ska hå upp så tidigt på morgonen, och då blir trött redan vid 8-9 igen..

    har försökt att bara låta honom sova en kortare stund då, ca 15 min, men verkar inte direkt hjälpa.

    Vad tror ni vi gör fel??

  • Svar på tråden Vad gör vi för fel?
  • Fia 28

    Jag har en 15 månaders som först nu börjat sova bättre igen, så jag gissar det är en fas. Däremot hade min pojke aldrig klarat sej till 12 om han vaknar 4-5, så jag hade tagit tuppluren tidigare. 

  • Anonym (Anpassa)

    Ni gör inget fel, han har en sån period just nu.
    Är någon av er hemma med honom tycker jag att han ska få styra sina sov och mattider själv, oftast känner man ju som förälder sitt barn tillräckligt för att kunna se när det är dags för mat eller sömn.
    Går h*n på dagis är det svårare, ni får helt enkelt fortsätta att pröva er fram.

    De flesta barn är inte små robotar som följer en mat- och sovklocka, utan individer som byter både sov- och matmönster med jämna mellanrum under hela spädbarnstiden Min yngsta sov uselt med massor av uppvak plus flera timmars vakentid mitt i natten tills hon var 14 månader och det spelade ingen som helst roll vad jag gjorde, tro mig jag försökte precis allt för att skapa "vettiga" rutiner. Det enda som gjorde det lite bättre var när jag gav upp och lät henne styra själv

Svar på tråden Vad gör vi för fel?