• Anonym (Ts)

    Känslorna efteråt?

    Jag fick ett tidigt missfall för en vecka sedan. Jag har en underbar son på 2 år sedan tidigare.

    Graviditeten var inte planerad men ack så välkommen. I samband med missfallet så har jag och min man pratat om det. Allt det logiska och det positiva med att det var ett tidigt missfall, mer att det kunde vara mkt värre!

    Men jag känner mig så nere. Ledsen, känslig, lättstött. Känner mig så otroligt ensam i det här. Jag kan inte sätta fingret på vad det är som får mig att må så här. Vi har båda insett att vi vill ha syskon. Att planen är att försöka få ett syskon under 2019. Jag borde känna mig nöjd med att vi vill samma sak, att det var ett tidigt missfall, att jag blödde få dagar osv. Men känner mig bara så tom. Vill gråta, men kan inte.

    Ngn som upplevt samma? :(

  • Svar på tråden Känslorna efteråt?
  • anina

    Hej.

    Jag och min sambo har försökt få barn i över 2,5 år. Håller på med ivf. Fick vårt första plus förra veckan men det slutade i missfall i helgen som gick.

    Jag känner mig också tom. Roliga saker känns meningslösa. Du är inte ensam om att känna så.

    Det är givetvis jättebra att kroppen tar hand om det när embryot inte är friskt. Precis som du så blödde jag ut allt på några dagar.

    Men för en vecka sen hade jag ett liv i livmodern. Nu är det tomt där. Och den tomheten känns även i hjärtat.

    Kram på dig

  • anina

    Och jag är också känslig och lättstött. Blir skitsur över saker och sen blir jag ledsen. Är väldigt skör så alla måste säga rätt saker.

  • lovenoodle

    känner precis likadant!
    vi började försöka få syskon i mars och blev gravida direkt men fick mf i v 7, blev gravid igen direkt efter mf och men fick mf igen i v 8. jag känner mig framförallt avtrubbad :( vill så gärna få ett syskon men är livrädd för att få ett till missfall.. vi har bestämt att vi ska vänta en mens nu innan vi försöker igen. vårt första barn var inte planerad så har inte gått igenom det här tidigare med att försöka.

    kanske kommer känslorna från att man inte bearbetat det? jag tycker också det är så svårt med min sambo för han förstår inte alls på samma sätt och lever på som ingenting liksom

  • Anonym (Ts)
    anina skrev 2018-05-21 20:48:56 följande:

    Hej.

    Jag och min sambo har försökt få barn i över 2,5 år. Håller på med ivf. Fick vårt första plus förra veckan men det slutade i missfall i helgen som gick.

    Jag känner mig också tom. Roliga saker känns meningslösa. Du är inte ensam om att känna så.

    Det är givetvis jättebra att kroppen tar hand om det när embryot inte är friskt. Precis som du så blödde jag ut allt på några dagar.

    Men för en vecka sen hade jag ett liv i livmodern. Nu är det tomt där. Och den tomheten känns även i hjärtat.

    Kram på dig


    Beklagar verkligen. Jag borde verkligen inte gnälla :( hoooas ni lyckas få en liten snart!
  • Anonym (Ts)
    lovenoodle skrev 2018-06-01 09:58:51 följande:

    känner precis likadant!

    vi började försöka få syskon i mars och blev gravida direkt men fick mf i v 7, blev gravid igen direkt efter mf och men fick mf igen i v 8. jag känner mig framförallt avtrubbad :( vill så gärna få ett syskon men är livrädd för att få ett till missfall.. vi har bestämt att vi ska vänta en mens nu innan vi försöker igen. vårt första barn var inte planerad så har inte gått igenom det här tidigare med att försöka.

    kanske kommer känslorna från att man inte bearbetat det? jag tycker också det är så svårt med min sambo för han förstår inte alls på samma sätt och lever på som ingenting liksom


    Beklagar :( kan inte vara lätt med två mf på rad. Jag hade nog som du funderat en gång extra. Blir extra sårbart på ngt sätt!

    Vi inväntar en mens emellan. Sen får vi se hur vi känner.
  • Anonym (Ts)
    anina skrev 2018-05-21 20:48:56 följande:

    Hej.

    Jag och min sambo har försökt få barn i över 2,5 år. Håller på med ivf. Fick vårt första plus förra veckan men det slutade i missfall i helgen som gick.

    Jag känner mig också tom. Roliga saker känns meningslösa. Du är inte ensam om att känna så.

    Det är givetvis jättebra att kroppen tar hand om det när embryot inte är friskt. Precis som du så blödde jag ut allt på några dagar.

    Men för en vecka sen hade jag ett liv i livmodern. Nu är det tomt där. Och den tomheten känns även i hjärtat.

    Kram på dig


    Hur ser det ut för er nu? Jag är inte så insatt i ivf. Men hur tar ni er vidare? Förstår att ni har kämpat.
  • anina
    Anonym (Ts) skrev 2018-06-04 19:54:37 följande:
    Hur ser det ut för er nu? Jag är inte så insatt i ivf. Men hur tar ni er vidare? Förstår att ni har kämpat.
    Du har lika stor rätt att "gnälla" du med. Ett missfall är jobbigt för de flesta och alla har vi känslor. Hur känns det nu? Mår du bättre? Jag försöker njuta av värmen och en öl lite då och då, så jag mår bättre nu, men ibland bryter man ihop för nåt litet.

    De stänger kliniken över sommaren så vi ska hoppa över nästa mens och sen försöka till hösten igen, kanske augusti. Om nu mensen kommer tillbaka tills dess, den strular en hel del. Vi har 4 embryon i frysen det känns skönt iaf. =)  

    Hoppas ni får en liten snart. Hjärta Kram
  • anina
    lovenoodle skrev 2018-06-01 09:58:51 följande:

    känner precis likadant!
    vi började försöka få syskon i mars och blev gravida direkt men fick mf i v 7, blev gravid igen direkt efter mf och men fick mf igen i v 8. jag känner mig framförallt avtrubbad :( vill så gärna få ett syskon men är livrädd för att få ett till missfall.. vi har bestämt att vi ska vänta en mens nu innan vi försöker igen. vårt första barn var inte planerad så har inte gått igenom det här tidigare med att försöka.

    kanske kommer känslorna från att man inte bearbetat det? jag tycker också det är så svårt med min sambo för han förstår inte alls på samma sätt och lever på som ingenting liksom


    Usch, 2 i rad, vad jobbigt. Ni gör nog rätt i som väntar en mens. 

    De flesta männen förstår nog inte. Min sambo säger alltid "det funkar nästa gång, det löser sig". Han sa att han blev ledsen över missfallet dock. Det är nog skillnad då det är vår kropp det handlar om, vi går igenom allt det fysiska.

    Hoppas ni får en liten snart. Hjärta  Kram
  • Anonym (Ts)
    anina skrev 2018-06-05 11:32:20 följande:

    Du har lika stor rätt att "gnälla" du med. Ett missfall är jobbigt för de flesta och alla har vi känslor. Hur känns det nu? Mår du bättre? Jag försöker njuta av värmen och en öl lite då och då, så jag mår bättre nu, men ibland bryter man ihop för nåt litet.

    De stänger kliniken över sommaren så vi ska hoppa över nästa mens och sen försöka till hösten igen, kanske augusti. Om nu mensen kommer tillbaka tills dess, den strular en hel del. Vi har 4 embryon i frysen det känns skönt iaf. =)  

    Hoppas ni får en liten snart.  Kram


    Jag mår bättre nu när jag har fått lite distans till det. Känns ändå skönt att kunna prata med andra om det.

    Vad härligt med fyra embryon! Vi tänkte nog försöka nästa ägglossning. Inväntar mens om en vecka (tror jag) så får vi se sen vad som händer.

    Hoppas du får njuta av sol, värme och öl innan det är dags i augusti. Uppdatera gärna! :)
  • anina
    Anonym (Ts) skrev 2018-06-05 16:20:49 följande:
    Jag mår bättre nu när jag har fått lite distans till det. Känns ändå skönt att kunna prata med andra om det.

    Vad härligt med fyra embryon! Vi tänkte nog försöka nästa ägglossning. Inväntar mens om en vecka (tror jag) så får vi se sen vad som händer.

    Hoppas du får njuta av sol, värme och öl innan det är dags i augusti. Uppdatera gärna! :)
    Skönt att du mår bättre. De som inte har varit med om det kan inte förstå det, så det är skönt att kunna skriva här, att prata med andra i samma läge. Även männen förstår oftast inte heller. 

    Mina föräldrar kämpade i ca 6 år för att få mig. De hade 2 missfall, 2 utomkvedshavandeskap och en del operationer på mamma, så de förstår mig verkligen.

    Hoppas ni lyckas denna gången. Uppdatera gärna du med. :)
Svar på tråden Känslorna efteråt?