• Vanda

    Nekad vaccin för jag inte hade fyra sista siffrorna

    Jag blev nekad att vaccinera mitt barnbarn idag för att jag inte hade hans sista fura sista siffrorna i hans personnummer. Jag hade båda pojkarna med men bara storebroderns hela personnummer. Varför nekades jag? Jag vet att vi brukar kunna skriva in ärenden i skolornas system även utan dem. Och hur går detta i förhållande till GDPR?

  • Svar på tråden Nekad vaccin för jag inte hade fyra sista siffrorna
  • gahadas
    "Varför nekades jag?"

    Du svarar ju själv på den frågan.

    Allt kommer inte täckas av GDPR. Hade ju varit kul annars. Bara ringa upp polisen och be dom stryka en ur brottsregistret.
  • Kanttant
    Vanda skrev 2018-05-16 21:22:19 följande:

    Jag blev nekad att vaccinera mitt barnbarn idag för att jag inte hade hans sista fura sista siffrorna i hans personnummer. Jag hade båda pojkarna med men bara storebroderns hela personnummer. Varför nekades jag? Jag vet att vi brukar kunna skriva in ärenden i skolornas system även utan dem. Och hur går detta i förhållande till GDPR?


    Det är klart de inte kan vaccinera utan barnets fyra sista siffror i personnummret. Vaccinationer loggas idag och för det krävs hela personnumret. Tror inte GDPR har något med det och göra.
  • Almina

    Skolans system vet jag inget om. Men i vårdens journalsystem behövs hela personnumret. Vad var det för vaccin? Antar att det inte var ett "vanligt" BVC-vaccin, för där brukar ju de ha koll på personnumret? Var det ett spontant infall och inte en bokad tid? I så fall känns det ju helt rätt att ingen annan än barnets vårdnadshavare får godkänna att vaccin ges!

  • Vanda

    Det var ett drop in för tbe-vaccin. Och själv var jag förvånad att ingen frågade IM jag hade vårdnadshavarnas tillåtelse när jag gick och fick första sprutan med storebrodern. Men det gick bra vilket var jätteskönt. (Jag har inte samma efternamn som mina pojkar för de har sin pappas.)

    Och visst var det korkat av mig att ha glömt att få med mig den lillas siffror men jag hade glömt det. Och föräldrarna jobbade och kunde inte svara.

    Jag hade lovat att hjälpa till med detta för vi har många fästingar hos mig.

    Och i skolan kan vi både i journalsystem och annat göra en tillfällig inskrivning. Så det kändes konstigt att de var så petiga med det ena men inte det andra.

    Tror helt enkelt att första gången var det bra folk och andra gången en suring;)

    Men jag undrar ändå om de verkligen inte kan?

  • Mascaraklumpar
    Vanda skrev 2018-05-17 16:29:48 följande:

    Det var ett drop in för tbe-vaccin. Och själv var jag förvånad att ingen frågade IM jag hade vårdnadshavarnas tillåtelse när jag gick och fick första sprutan med storebrodern. Men det gick bra vilket var jätteskönt. (Jag har inte samma efternamn som mina pojkar för de har sin pappas.)

    Och visst var det korkat av mig att ha glömt att få med mig den lillas siffror men jag hade glömt det. Och föräldrarna jobbade och kunde inte svara.

    Jag hade lovat att hjälpa till med detta för vi har många fästingar hos mig.

    Och i skolan kan vi både i journalsystem och annat göra en tillfällig inskrivning. Så det kändes konstigt att de var så petiga med det ena men inte det andra.

    Tror helt enkelt att första gången var det bra folk och andra gången en suring;)

    Men jag undrar ändå om de verkligen inte kan?


    Kan, kan de väl, men det är inte lagligt. Patientdatalagen står för övrigt över GDPR när det gäller journalföring.
  • Glinda från Oz

    Du kan ju få personnumret genom att ringa Folkbokföringen, det är inte särskilt svårt och det är sällan kö.

  • Sandraberg

    Klart du behöver hela personnumret. Hur skulle det ha jurnalförts annars menar du?

    Hur är detta kopplat till GDPR?

  • Mantrasina
    Vanda skrev 2018-05-17 16:29:48 följande:

    Det var ett drop in för tbe-vaccin. Och själv var jag förvånad att ingen frågade IM jag hade vårdnadshavarnas tillåtelse när jag gick och fick första sprutan med storebrodern. Men det gick bra vilket var jätteskönt. (Jag har inte samma efternamn som mina pojkar för de har sin pappas.)

    Och visst var det korkat av mig att ha glömt att få med mig den lillas siffror men jag hade glömt det. Och föräldrarna jobbade och kunde inte svara.

    Jag hade lovat att hjälpa till med detta för vi har många fästingar hos mig.

    Och i skolan kan vi både i journalsystem och annat göra en tillfällig inskrivning. Så det kändes konstigt att de var så petiga med det ena men inte det andra.

    Tror helt enkelt att första gången var det bra folk och andra gången en suring;)

    Men jag undrar ändå om de verkligen inte kan?


    Nej, det är skillnad på skola och på vården. Skolan har ju redan alla elever registrerade och där är kan en plocka fram personnummer. I vården får du inte journalföra något utan att identiteten är säkrad och med minst att du har personens hela personnummer - om det inte är en oidentifierbar person som är medvetslös/inte har någon legitimation/liknande i en akutsituation. Det är bara konstigt att du går till en vårdgivare med barnen och inte har deras personnummer med dig, har du någonsin själv fått vård utan att åtminstone kunna identifiera dig med personnummer? 


     


    Vårdgivaren gjorde helt rätt.

Svar på tråden Nekad vaccin för jag inte hade fyra sista siffrorna