• Anonym (A)

Har ni fått åderbrock under graviditeten?

Har ni fått åderbrock under graviditeten, i vilken vecka kom dom? Gick dom bort efter förlossningen eller blev dom permanenta ? Och går det att undvika åderbrock på något sätt?

• Svar på tråden Har ni fått åderbrock under graviditeten?
  • Anonym (Jaaa)

Japp. Jag fick i underlivet runt vecka 26. Kom efter en långflygning på 18 timmar så vet inte om det hade med det att göra. Försvann direkt efter förlossningen :)

• Anonym (A)
    Anonym (Jaaa) skrev 2018-05-16 22:56:54 följande:

Japp. Jag fick i underlivet runt vecka 26. Kom efter en långflygning på 18 timmar så vet inte om det hade med det att göra. Försvann direkt efter förlossningen :)

Hur ser man om man får åderbrock i underlivet?
  • JLES

Har ett, som dock inte står ut, på benet.. Hoppas det inte ploppar ut senare i graviditeten, haha! Jag är i vecka 20. :)

• Anonym (A)
    JLES skrev 2018-05-16 23:23:14 följande:

Har ett, som dock inte står ut, på benet.. Hoppas det inte ploppar ut senare i graviditeten, haha! Jag är i vecka 20. :)

Vad menar du med att det inte står ut ? Alla åderbrock står väl ut
  • sextiotalist
    Anonym (A) skrev 2018-05-16 22:17:33 följande:

Har ni fått åderbrock under graviditeten, i vilken vecka kom dom? Gick dom bort efter förlossningen eller blev dom permanenta ? Och går det att undvika åderbrock på något sätt?

Nej, vi har inte det anlaget hos oss (varken min syster eller mamma har några åderbråck).
    Däremot så har man fått hemoröjder, men de kom långt efter min graviditet, det är ju också en form av åderbråck
  • Anonym (Lite)

Fick med 3e barnet i ljumsken. Syns inte så mycket så jag bryr mig inte. Det försvann inte. Har inte fått på benen trots att mamma har massa men använde stödstrumpor alla graviditeter

• Anonym (A)
    sextiotalist skrev 2018-05-17 08:41:29 följande:

Nej, vi har inte det anlaget hos oss (varken min syster eller mamma har några åderbråck).

Däremot så har man fått hemoröjder, men de kom långt efter min graviditet, det är ju också en form av åderbråck

Är det ärftligt om det ligger på ens pappas sida också ? Både min pappa och farmor har en massa åderbrock
  • Anonym (A)
    Anonym (Lite) skrev 2018-05-17 08:44:56 följande:

Fick med 3e barnet i ljumsken. Syns inte så mycket så jag bryr mig inte. Det försvann inte. Har inte fått på benen trots att mamma har massa men använde stödstrumpor alla graviditeter

Kan stödstrumpor motverka åderbråck?
  • sextiotalist
    Anonym (A) skrev 2018-05-17 08:51:16 följande:
    Är det ärftligt om det ligger på ens pappas sida också ? Både min pappa och farmor har en massa åderbrock
    Vet inte, eftersom jag inte vet hur det ser ut på den sidan (pappa dog innan vi fick barn)
  • JLES
    Anonym (A) skrev 2018-05-17 08:34:32 följande:

Vad menar du med att det inte står ut ? Alla åderbrock står väl ut

Det är något åderbråcks-aktigt antar jag. En förstorad åder på vaden som syns väldigt tydligt och ligger preciiiis under huden. Väntar bara på att den ska bulla upp sig..
  • Anonym (A)
    JLES skrev 2018-05-17 11:27:45 följande:

Det är något åderbråcks-aktigt antar jag. En förstorad åder på vaden som syns väldigt tydligt och ligger preciiiis under huden. Väntar bara på att den ska bulla upp sig..

Exakt så har jag med fast har ju haft den så så länge jag kan minnas så den är ju inte graviditets relaterad
  • Anonym (A)
    JLES skrev 2018-05-17 11:27:45 följande:

Anonym (A) skrev 2018-05-17 12:26:11 följande:

Exakt så har jag med fast har ju haft den så så länge jag kan minnas så den är ju inte graviditets relaterad

Vid samma åderbrocksliknande blodåder jag har där blir det som lätta åderbrock som bara buktar ut pyttelite på morgonen men försvinner oftast under dagen
  • JLES
    Anonym (A) skrev 2018-05-17 12:26:11 följande:

Inte min heller men jag förväntar mig nästan att den ska ploppa ut när som, haha!! Vi har såna där grejjer i släkten. Speciellt ytliga kapillärer på fot och vad, men också åderbrock.
  • Anonym (A)
    JLES skrev 2018-05-17 12:32:28 följande:

Inte min heller men jag förväntar mig nästan att den ska ploppa ut när som, haha!! Vi har såna där grejjer i släkten. Speciellt ytliga kapillärer på fot och vad, men också åderbrock.

Samma här , dom senaste åren har jag haft extra koll på ådran så den inte ploppar ut haha
  • Anonym (Jaaa)
    Anonym (A) skrev 2018-05-16 22:58:21 följande:

Hur ser man om man får åderbrock i underlivet?

Det ser ut som ett åderbrock bara att det sitter i underlivet, hehe. Som en utåtstående blodådra.
  • Anonym (A)
    Anonym (Jaaa) skrev 2018-05-18 00:48:05 följande:

Det ser ut som ett åderbrock bara att det sitter i underlivet, hehe. Som en utåtstående blodådra.

Hur ser man den då om den sitter inuti??
  • Anonym (Jaaa)
    Anonym (A) skrev 2018-05-18 00:52:10 följande:

Hur ser man den då om den sitter inuti??

Mitt satt utanpå
  • Candyjunkie

Ja, brutala åderbrock på båda benen (sedan tidigt i graviditeten). I v. 20 fick jag åderbrock i underlivet och nu i v. 26-27 hemorrojder. Är nu i v. 27+2.  Livet är härligt...

Svar på tråden Har ni fått åderbrock under graviditeten?