• Anonym (Uppgiven)

    Kräva kompensation tjänsteresa

    Jag valde att separera från min man och flyttade i feb.. sedan dess har jag tjatat om att vi måste på samarbetsavtal, men han vägrade tills jag sade att jag i så fall känner mig tvungen att gå till tingsrätten för att få ett fungerande schema. Vi har fått tid för detta, men inte dörrens i juli.

    Nu skall mitt ex på tjänsteresa 3 veckor i juni och jag har lovat ta hand om barnen de veckor han är borta.

    Nu skall ha helt plötsligt ha mina semesterveckor mitt i sommaren som kompensation för detta tycker han, för att jag får träffa dem så mycket i början av juni och sedan när han skall på tjänsteresa igen i september.

    Är jag helt galen som inte tycker att det finns någon rim och reson i det hela? Vi har delat upp veckorna, så att vi kan få några mitt i sommaren var, samt att ingen av oss skall vara ifrån barnen mer än två veckor i sträck.

    Är jag helt galen som vill vägra?

    Funderar på att erbjuda en vecka i oktober eller november istället, men det kanske är för barnsligt utstuderat.

  • Svar på tråden Kräva kompensation tjänsteresa
  • Anonym (.)

    Backa tillbaka till varannan vecka då, och be han lösa sina tjänsteresor utan dig.

    Han måste lära sig att kompromissa om man har barn. Eller köra stenhårt på varannan vecka... men det är jobbigt.

  • phillipha

    Han är ute och cyklar! Du gör ju honom en tjänst genom att göra det möjligt för honom att åka på tjänsteresa när du tar barnen. Vägrar du kan han ju inte åka!

    Säg åt honom att antingen så får han skippa tjänsteresor eller så kan han tacka dig för att du är så schysst och ställer upp för honom!


  • Ms H

    Någon vecka efter att du haft din semester och före han ska på nästa resa vore väl en bra kompromiss.

  • Anonym (hm?)

    Fast... vad vill han egentligen i praktiken? Du säger att ni delat upp det så att ingen skall ha mer än två veckor i sträck från barnen, fast han reser bort tre veckor i juni (och september?) Hur många/vilka veckor är det tänkt att han/du skall ha i juli och augusti? Han tar knappast åtta veckor i streck. Vad menar du med "mitt i sommaren"? Kom ihåg att tänka på barnen också och inte bara på dig själv. De är ifrån honom flera veckor i början och slutet av sommaren. Kanske han då ändå skall få någon vecka mer än du i mitten? Dvs, om du beter dig någorlunda vuxet i situationen.

  • Anonym (D)

    Självklart ska barnen få semestra med dig som planerat! Föreslå att de ska ta en extra vecka hos honom efter sommaren, ifall du bedömer att de behöver den tiden med sin pappa. Annars kan du låta det vara som ni redan har bestämt. Du gör honom en tjänst när du tar barnen på hans vecka, det är inte något som han ska kompenseras för.

  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (hm?) skrev 2018-05-17 20:13:09 följande:

    Fast... vad vill han egentligen i praktiken? Du säger att ni delat upp det så att ingen skall ha mer än två veckor i sträck från barnen, fast han reser bort tre veckor i juni (och september?) Hur många/vilka veckor är det tänkt att han/du skall ha i juli och augusti? Han tar knappast åtta veckor i streck. Vad menar du med "mitt i sommaren"? Kom ihåg att tänka på barnen också och inte bara på dig själv. De är ifrån honom flera veckor i början och slutet av sommaren. Kanske han då ändå skall få någon vecka mer än du i mitten? Dvs, om du beter dig någorlunda vuxet i situationen.


    När jag gjorde ledighet planeringen, så visste jag att han skulle resa bort fyra veckor med start när skolorna börjar, så han fick en vecka mermed barnen på sommaren. Han fick också sina önskeveckor med barnen. Mitt önskemål var att aldrig vara ifrån barnen mer än två veckor i sträck, vilket också blev uppfyllt med schemat. Exet godkände planeringen innan jag lämnade in till mitt jobb.

    Så ja jag tycker att jag agerade vuxet. Jag vill alltså inte ge bort någon av veckorna, då min släkt och vänner är lediga, för att jag får ha hand om barnen de första och sista skolveckorna.

    Jag ville bara få lite input om jag är ute och cyklar, men tittar man på svaren är jag ej det.
  • Anonym (Uppgiven)
    Ms H skrev 2018-05-17 20:12:15 följande:

    Någon vecka efter att du haft din semester och före han ska på nästa resa vore väl en bra kompromiss.


    Fast då har han två semesterveckor redan i h veckan innan han åker tog jag, då han ville jobba och förbereda sig.
  • Ms H
    Anonym (Uppgiven) skrev 2018-05-17 21:20:33 följande:

    Fast då har han två semesterveckor redan i h veckan innan han åker tog jag, då han ville jobba och förbereda sig.


    Förstod inte riktigt vad du sa nu.

    Från att han kommer hem från resan i juni och åker på nästa resa i september borde det vara 9-10 veckor. Finns det ingen vecka där som du jobbar och enl schemat ska ha barnen, som han kan få vara med dem istället?
Svar på tråden Kräva kompensation tjänsteresa