• Anonym (Less)

Sjukt störande granne, vad gör man?

Alltså blir så less!! Är nyinflyttad i en större nyrenoverad dyr (!) 3a med sambon och sonen. Har bott här nu i ca 3 månader.
    Blir så ledsen när det tog emot att betala så mycket i hyra, men vi kände att vi verkligen skulle trivas här, och sen blir det såhör =( 

Vi har en granne under oss, en äldre man runt 60 år. Han har sitt vardagsrum precis under vårat sovrum.

2 till 5 gånger i veckan skriker han allt vad han kan till vad jag tror är en fotbollsmatch. Låter typ "Faaaan, den var ju inne" "NEEEJ FAAN" typ...

Det låter så högt in till oss så sonen och jag vaknar =( så jag har fått ha IPADEN i sovrummet (samsover) med högsta volym på ett fläkt ljud. Men ska det vara så? Fan, så ska man inte behöva ha =( 

Varför jag inte ringt störningsjouren innan är för att grannen kan skrika intensivt i 5-15 minuter sen är det tyst, för att åter skrika efter en halvtimme igen. Och så länge står nog inte väktare utanför dörren =( 

Men inatt fick jag nog. Var så less. Alarmet skulle ringa 04:45 för jobb.

22:30 ringer jag jouren och dom skickar en väktare. Grannen är relativt lugn. Men hör att väktaren knackar på, så något måste han hört. Grannen får alltså nån slags varning.

Sen blir det tyst. tänker att äntligen har han fattat!!
    Jag somnar..

Men klockan 01:30 är han igång igen i ett par minuter.
    02:00 igen- då ringer jag jouren igen. Jouren kommer och stannar kanske 10min men grannen är så jävla typiskt tyst.

jag försöker somna om...

03:00 skriker han igen. Men jag känner mig för besvärlig att ta så mycket tid från dessa väktare.

03:30 Skriker han igen

04:00 sista gången jag vaknar till av skrik..

Inte många timmar sömn inatt, blir så irriterad, och speciellt svårt att somna om när man är irriterad.

Så hur skulle ni göra? Fortsätta ringa jouren med risk att dom alltid missar skriken? samt att det tar så mycket tid från mig av natten =(

Och vad kan ens hända om jouren märker av skriken? Får han begränsat antal varningar? 

Böter? (böter kanske skulle få han att lugna ner sig) =( 

• Svar på tråden Sjukt störande granne, vad gör man?
  • Anonym (ss)

Knacka på och be han hålla tyst! Sedan ta det därifrån beroende på vad han säger.

• Anonym (My)

Har du pratat med grannen? Han kanske inte inser hur högt han låter och att det faktiskt låter över till er?

• Anonym (Less)

Jo Alltså jag förklarade detta för jouren också, kanske fegt av mig, men vågar inte gå ner ensam och lämna sonen själv. Han verkar full och aggresiv. 
    Så det jag gjorde 2 dagar INNAN jag ringde störningsjouren var att ringa hans mobil (hittade på hitta.se)
    Han svarade inte, så jag lämnade ett röstmeddelande "Ja hej, detta är en granne som vill be sig sluta skrika om nätterna för du väcker mig och sonen, tack"

Till svar får jag ett röstmeddelande "Vad vill du mig egentligen, vad vill duuuu" (full) Detta var på dagen.

Kvvällen igår så lämnade jag ett brev till honom. 

"Hej, för andra gången vill jag vänligen be dig att sluta skrika om nätterna. Detta har hänt flera gånger nu och du väcker mig och sonen. Annars kommer jag behöva ringa störningsjouren"

Strax efter får han ett ryck och skriker "RING JOUREN DÅ FÖR I HELVETEEE" och skriker massor av skit i kanske 10 minuter. 

Efter det ringde jag jouren och förklarade detta. 

• Anonym (maud)

Är du med i hyresgästföreningen?

• Gizmo

Men stackare, jag skulle bli galen! Fortsätt att ring störningsjouren men ring även hyresvärden. Fråga övriga grannar om de störs av grannen.
    Du kan också prata med hyresgästföreningen, de är duktiga på att hjälpa till. 

• XEmmabus

Dokumentera ALLT.

Kontakta din hyresvärd. Om grannen inte upphör med sina nattliga skrik ska din hyresvärd söka avhysning/handräckning via Kronofogden.

Innan dess ska hyresvärden ha varnat mannen. Helst skriftligt, men det muntliga gäller också. Även socialnämnden skall underrättas. Som underlag ligger även dina samtal till störningsjouren.

Har du möjlighet att banda in hans utbrott och skrik? Det vore bra eftersom störningsjouren kanske inte har något i sina noteringar om att de hört något vid utryckningar.

Har du varit i kontakt med övriga grannar? Hör de också mannen och blir störda?

När man bor i hyresrätt/bostadsrätt är man skyldig att upprätthålla sundhet/ordning och skick. Din granne följer inte detta (ordning) genom att han gapar och skriker så att ni vaknar.

Så ditt nästa steg är att dels ta kontakt med hyresvärden för att sätta igång processen och dels höra med andra grannar om även de störs.

Kan du kontakta tidigare hyresgäst till er lägenhet? Om det är så att även de blev störda (kanske därav flyttade?) är det ett jättebra bevis/underlag.

• Anonym (Okej)

Kan du Inte försöka spela in när han skriker?ring störningsjouren igen och även hyresvärden. Berätta allt och spela upp det du spelar in så att de förstår.

• Anonym (Less)

Hej tack för era svar" Ska absolut försöka spela in, men kan han inte säga att det är manipulerat eller fejk då? Aja det skadar ju inte. 

Grannen som bodde här innan var bara i lägenheten på helgerna och är avliden.
    Men ska absolut prata med grannarna brevid mannen.

Hyresgästföreningen är jag inte med i. Hur kan dom hjälpa mig bättre? Vad kostar det? 

• Anonym (maud)
    Anonym (Less) skrev 2018-05-18 09:00:39 följande:

Hej tack för era svar" Ska absolut försöka spela in, men kan han inte säga att det är manipulerat eller fejk då? Aja det skadar ju inte. 

Hyresgästföreningen är jag inte med i. Hur kan dom hjälpa mig bättre? Vad kostar det? 

Jag läser från hemsidan att det kostar 80-85kr per månad beroende på var i landet du bor, mer info kan du läsa på www.hyresgastforeningen.se/bli-medlem/

Jag är själv med i hgf och har haft hjälp av dom. De kan bistå med jurister, kunskap och hjälpa dig med hur du ska gå tillväga, vad du har rätt till, osv. 

Det är mitt tips till dig rent allmänt att det kan vara bra att vara medlem när det dyker upp problem för oss hyresgäster.

Men oavsett om du väljer att gå med och söka hjälp och råd hos dom så är svaret nej, så här ska du inte ha det. Jag tycker inte du ska oroa dig så mycket över att du tar tid från störningsjouren. Inte heller att de kanske inte kommer att höra något. Jag vet inte hur det fungerar med störningsjouren men du skulle väl kunna ringa på dagtid och berätta hur det ligger till, att du är rädd att ringa dom för att de ändå inte kommer att höra något när de väl kommer och att du är rädd att det blir du som beaktas som störande för att du ringer om ingenting. Jag tror att de kan berätta för dig att det inte är ovanligt och att det är bra att du ringer och berättar så vet de vad de har att göra med nästa gång de kommer dit. Man kan ju hoppas att det är vad de kommer att säga.

Jag har själv inte haft några liknande problem men jag skulle ha ringt hyresvärden, det är inte omöjligt att andra har klagat på samma man innan dig, de kanske redan känner till problemet.

Utöver det vet jag inte vad man ska göra, det här är ju outhärdligt, så här ska man inte behöva ha det. Jag har själv haft perioder där jag blivit väckt, av mer naturliga skäl, av barn, och till slut rättar man ju in sig efter att bli väckt och sover inte särskilt bra ens de nätter där det faktiskt inte är någon som väcker dig, du blir så van vid att väckas att du väcks oavsett. Men barn är ju en sak, de växer ifrån det, det hör till. Gamla gubbar på 60 år ska inte gapa och skrika mitt i natten. Han kanske har någon psykisk sjukdom? Förutom alkoholismen.

Ring hyresvärden, prata med störningsjouren. Om du mot förmodan skulle känna att det inte ger dig någon hjälp, ring hyresgästföreningen, bli medlem och sök råd hos dom.
  • Anonym (stackare!)

Du skall tala med hyresvärden, dvs fastighetsägaren. Du skall berätta den här historien som du berättat ovan. Varje gång störningsjouren åker ut på ett uppdrag så får fastighetsägaren en logga på det. Däremot skriver de aldrig ner VEM som ringt jouren, så du är anonym där. Men som nån skrev ovan så skall du skriva ner varenda gång du blir störd. För så där kan du inte ha det! Det är svårt att vräka folk, men går det tillräckligt långt så får man göra det. Men det är inte DITT problem. 

Hans problem är att han troligen krökar hårt. När han är nykter så går det säkert in i skallen vad klagomålen handlar om och han begriper. Men förståndet försvinner när han dricker, vilket tydligen är ofta. 

Prata med fastighetsägaren och gå in i hyresgästföreningen. 

• Anonym (A)
    Anonym (stackare!) skrev 2018-05-18 10:47:35 följande:
    Du skall tala med hyresvärden, dvs fastighetsägaren. Du skall berätta den här historien som du berättat ovan. Varje gång störningsjouren åker ut på ett uppdrag så får fastighetsägaren en logga på det. Däremot skriver de aldrig ner VEM som ringt jouren, så du är anonym där. Men som nån skrev ovan så skall du skriva ner varenda gång du blir störd. För så där kan du inte ha det! Det är svårt att vräka folk, men går det tillräckligt långt så får man göra det. Men det är inte DITT problem. 

Hans problem är att han troligen krökar hårt. När han är nykter så går det säkert in i skallen vad klagomålen handlar om och han begriper. Men förståndet försvinner när han dricker, vilket tydligen är ofta. 

Prata med fastighetsägaren och gå in i hyresgästföreningen. 
    Håller med, hoppas att det ordnar sig.
  • Anonym (stackare!)
    Anonym (Less) skrev 2018-05-18 09:00:39 följande:

Du bör också skriva upp tiderna när han stör. Så mycket dokumentation du bara kan få. Hyresgästföreningen har egna jurister. Ring dom och be att få bli medlem i föreningen. De hjälper bara medlemmar. MEN: de hjälper även gubben som stör. Bara så du vet :).
Svar på tråden Sjukt störande granne, vad gör man?