• Anonym (P)

    Fråga ang närståendeplacering

    Jag har ganska stora problem i mitt liv just nu och jag har ett litet spädbarn. Jag känner inte att jag kan ge min dotter det bästa just nu då jag har mycket i mitt liv som jag måste ta tag i, därför vill jag göra en anhörigplacering hos en närstående tills mitt liv har ordnat upp sig. Problemet är att den närstående personen är 46 år. Räknas hon som för gammal för att få va familjehem åt ett spädbarn?

  • Svar på tråden Fråga ang närståendeplacering
  • phillipha

    Nä hen är inte för gammal men om allt ska gå ordentligt till så måste ni kontakta socialtjänsten för att få till en placering, då kommer personen utredas och troligen godkännas som familjehem.


  • Anonym (P)
    phillipha skrev 2018-05-18 09:32:58 följande:

    Nä hen är inte för gammal men om allt ska gå ordentligt till så måste ni kontakta socialtjänsten för att få till en placering, då kommer personen utredas och troligen godkännas som familjehem.


    Det är det vi tänkte göra. När jag läste om familjehem så står det att det inte finns någon åldersgräns men undantag för spädbarn, där ska familjehemmet förväntas kunna va barnets riktiga föräldrar i åldern. Då är då frågan om dom kan bedömma att en 46 åring kan få ett barn på naturlig väg ? Är ju inte många i den åldern som kan få biologiska barn då det oftast blir missfall om man lyckas bli gravid i den åldern. Så kan dom göra den bedömningen?
  • Anonym (J)
    Anonym (P) skrev 2018-05-18 09:47:51 följande:

    Det är det vi tänkte göra. När jag läste om familjehem så står det att det inte finns någon åldersgräns men undantag för spädbarn, där ska familjehemmet förväntas kunna va barnets riktiga föräldrar i åldern. Då är då frågan om dom kan bedömma att en 46 åring kan få ett barn på naturlig väg ? Är ju inte många i den åldern som kan få biologiska barn då det oftast blir missfall om man lyckas bli gravid i den åldern. Så kan dom göra den bedömningen?


    What? Klart att man kan få biologiska barn i den åldern.
  • Anonym (P)
    Anonym (J) skrev 2018-05-18 10:49:05 följande:

    What? Klart att man kan få biologiska barn i den åldern.


    Men jag undrar hur soc ställer sig till att kvinnan i familjehemmet är 46 år när det är ett spädbarn ?
  • Anonym (Emma)

    Jo, du kan visst ge ditt barn det bästa.Genom att bara finnas till för den lilla. Tror du att du gör ditt barn en tjänst genom att överge henne? Att det är bättre för henne? Nej det är bara bättre för dig, inte för henne

  • LFF
    Anonym (Emma) skrev 2018-05-18 10:59:40 följande:

    Jo, du kan visst ge ditt barn det bästa.Genom att bara finnas till för den lilla. Tror du att du gör ditt barn en tjänst genom att överge henne? Att det är bättre för henne? Nej det är bara bättre för dig, inte för henne


    Fast om TS inte kan göra det som behövs för att kunna finnas där för sitt barn i längden så är det bästa att under en period ge barnet till en närstående och på så sätt ha en nära kontakt med barnet utan att ha huvudansvaret. Är det verkligen så svårt att förstå?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Emma) skrev 2018-05-18 10:59:40 följande:

    Jo, du kan visst ge ditt barn det bästa.Genom att bara finnas till för den lilla. Tror du att du gör ditt barn en tjänst genom att överge henne? Att det är bättre för henne? Nej det är bara bättre för dig, inte för henne


    Men snälla, vad vet du om TS liv? Hon skriver ju att det inte fungerar för henne nu. Alla kan hamna i en helt övermäktig situation där man kanske inte ser någon annan lösning.

    Var inte så dömande.
  • Anonym (P)
    Anonym (Emma) skrev 2018-05-18 10:59:40 följande:

    Jo, du kan visst ge ditt barn det bästa.Genom att bara finnas till för den lilla. Tror du att du gör ditt barn en tjänst genom att överge henne? Att det är bättre för henne? Nej det är bara bättre för dig, inte för henne


    Det här är absolut sista utvägen och det är olika omständigheter som gör att dottern inte kan bo hos mih för tillfället, och det sista jag vill är att lämna dottern till ett helt främmande familjehem där jag inte vet om mitt barn får det bra eller inte. Därför vill jag ansöka om närståendeplacering därför att jag känner den familjen väldigt bra och vet att barnet kommer få det bra där och bli bra behandlad och ha trygghet. Det jag oroar mig för är kvinnans ålder om det finns stor risk att dom nekar dom närståendeplaceringen pga hennes ålder och åldern på barnet?
  • Anonym (M)
    Anonym (P) skrev 2018-05-18 11:04:57 följande:

    Det här är absolut sista utvägen och det är olika omständigheter som gör att dottern inte kan bo hos mih för tillfället, och det sista jag vill är att lämna dottern till ett helt främmande familjehem där jag inte vet om mitt barn får det bra eller inte. Därför vill jag ansöka om närståendeplacering därför att jag känner den familjen väldigt bra och vet att barnet kommer få det bra där och bli bra behandlad och ha trygghet. Det jag oroar mig för är kvinnans ålder om det finns stor risk att dom nekar dom närståendeplaceringen pga hennes ålder och åldern på barnet?


    Utan att veta har jag svårt att tro att de skulle neka, när de skriver att personen skall vara i ålder att kunna vara barnets förälder antar jag att de syftar på att det inte skall vara någon som är klart äldre, typ 60-70 år. Vid 46 är det många som har små barn och ett fåtal som faktiskt går bebis, jag tror knappast att gränsen är så rigid men ring och fråga!!
Svar på tråden Fråga ang närståendeplacering