• Hapn12345

    Sluta nattamma vid 7 månaders

    Hej!

    Funderar på att sluta nattamma min 7 månaders bebis. Hon äter bra på dagen, både vanlig mat och amning. På natten ammar hon och snuttar jätteofta. Är det för tidigt att sluta? Måste jag ge ersättning eller välling på natten? Tänkte isåfall att jag slutar med amning mellan 23-05, då en bebis "natt"-rytm är på 5 h.

  • Svar på tråden Sluta nattamma vid 7 månaders
  • Anna60
    Hapn12345 skrev 2018-05-18 10:50:34 följande:
    Hej!
    Funderar på att sluta nattamma min 7 månaders bebis. Hon äter bra på dagen, både vanlig mat och amning. På natten ammar hon och snuttar jätteofta. Är det för tidigt att sluta? Måste jag ge ersättning eller välling på natten? Tänkte isåfall att jag slutar med amning mellan 23-05, då en bebis "natt"-rytm är på 5 h.
    För tidigt? Hur menar du? Klart att barnet mår bra av att få sömn istället för att vakna för att äta. En så pass stor baby klarar sig utmärkt utan mat en hel natt. Det den ev förlorar på natten, tar den igen på dagen.
  • EpicNurse

    Om barnet växer bra enligt kurvan och äter bra på dagen så går det absolut att sluta amma/ge ersättning på natten när barnet är ett halvår gammalt.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • sextiotalist

    Jag har inte ammat, men tycker det är fel tid, många barn går igenom en utvecklingsfas i den åldern (OK vid 8 månader) och blir ofta mer närhetstörstande. Så hade jag varit du, så hade jag väntat tills det att den fasen är över istället.

  • trash panda
    Anna60 skrev 2018-05-18 11:12:51 följande:

    För tidigt? Hur menar du? Klart att barnet mår bra av att få sömn istället för att vakna för att äta. En så pass stor baby klarar sig utmärkt utan mat en hel natt. Det den ev förlorar på natten, tar den igen på dagen.


    Det är inget som helst konstigt med att nattamma en dryft halvårsgammal bebis. Bebisars sömnrytm skiljer sig från äldre barns, så det är absolut inte säkert att barnet "mår bra av att få sömn istället för att vakna för att äta". (Amning är dessutom mer för barnet än bara "att äta".)
  • milli79

    Jag tycker det är tidigt. Våra barn var hungriga i den åldern. Sen händer det mycket på dagen, de ska lära sig sitta/krypa mm så de kan behöva den närheten

  • Emmy85x3

    Min bebis "valde" själv att sluta amma vid 6 månaders ålder. Det dög helt enkelt inte åt honom längre, han fick ersättning/välling till kvällen tills han var ett år å sen sluta han helt... Det där är ju så himla olika från barn till barn. Men som en annan i tråden sa att så länge bebisen följer kurvan så spelar de väl ingen roll om den äter bröstmjölk eller ersättning på natten :)

Svar på tråden Sluta nattamma vid 7 månaders