• Äldre 18 May 22:40
    15160 visningar
    2 svar
    2
    15160

    Kan kastrering stoppa revirmarkering inomhus???!!!

    Hej, jag har precis adopterat en blandrasig chihuahua hane på 1,5 år. Har haft honom i cirka tre veckor och för två veckor sedan började han kissa på kanten av frysen. Har hänt cirka 5 gånger men idag har han gjort det 2 gånger!

    Vi går ut var 4e timme och två riktigt långa promenader.

    Funkar det att kastrera honom nu eller är det försent nu när han gjort detta ett flertal gånger.


    Kastrera hund chihuahua hane kissar inne markerar revir
  • Svar på tråden Kan kastrering stoppa revirmarkering inomhus???!!!
  • Anonym (Ugn..­)
    Äldre 19 May 02:43
    #1

    Varför går du inte ut med honom varannan timme till en början? Chihuahuaor har vääääldigt kort tarmsystem och kissar väldigt ofta, gärna nu när han dessutom är könsmogen.

    Så mitt tips är att gå ut oftare, berömma hejdlöst överdrivet när han kissar ute och använd kisskydd inomhus.

    Finns en spray som heter "piss off" som tar bort den intressanta lukten av kisset.

    Visserligen kan du kastrera också med det är sällan det hjälper hundar som redan vet hur man markerat "detta är mitt".

    Lycka till!

  • Äldre 20 May 06:49
    #2
    Plina skrev 2018-05-18 22:40:31 följande:

    Hej, jag har precis adopterat en blandrasig chihuahua hane på 1,5 år. Har haft honom i cirka tre veckor och för två veckor sedan började han kissa på kanten av frysen. Har hänt cirka 5 gånger men idag har han gjort det 2 gånger!

    Vi går ut var 4e timme och två riktigt långa promenader.

    Funkar det att kastrera honom nu eller är det försent nu när han gjort detta ett flertal gånger.


    Mindre raser är oftare sena med att bli rumsrena och en flytt kan absolut stressa hunden så man bör börja om med ensamhetsträning och rumsrenhetsträning. Börja med att gå ut oftare som med en valp och kissar han ändå inne om några månader får du fundera på om det kan vara värt att testa kemisk kastrering innan du beslutar om en "riktig". Många blir bättre av kastrering men vissa märks det ingen skillnad på och du bör ändå vänta tills hunden är mentalt färdig dvs något år till.
Svar på tråden Kan kastrering stoppa revirmarkering inomhus???!!!