• kma

    Stort dilemma, ska jag ta tillbaka katten??

    Hej!

    Har ett jätteproblem som jag hoppas ni kloka människor här inne kan hjälpa mig med. För ca två veckor sen var jag till vetetinären med min katt för att avliva henne för att hon kissat inne i sängar på mattor, kläder med mera i nästan två månader. Hon har bott hos mina föräldrar för att jag inte har kunnat haft henne just nu. Och dom tyckte såklart att det var ohållbart att hon kissade inne hela tiden. Dom försökte med allt och vi var till vet så hon fick medicin men inget hjälpte.

    När jag sen var till vet för avlivning så hittade hon ett nytt hem till min katt istället! Jag blev jätteglad men nu är jag tveksam. Min katt kommer inte få vara inne i huset då en i familjen är allergisk. Hon kommer bli en stallkatt och nu innan hon får gå ut i det fria där hemma sitter hon inne i ett uthus med både mat och låda inte långt ifrån varandra vilket jag inte tycker är okej. Plus att det är SÅ varmt där inne nu när det är varmt ute. Jag var där och hälsade på för en vecka sen och min katt blev så glad när jag kom dit. Hon råkade smita ut när jag var där. Då hade hon varit i det där uthuset i 3-4 dagar och "bekantat sig" med deras dofter. Men nu är hon ute och hon är en väldigt skör och rädd katt så hon har hon varit borta sen en vecka sen. En granne såg henne igår och säger att hon är så rädd.

    Det känns hemskt att hon ska tillbaka in i det där uthuset om vi lyckas få fram henne då det som sagt blir så varmt där. Jag skulle vilja ta tillbaka henne men jag bor i en lägenhet på 27 kvm, visst det är större än uthuset hon bor i nu men är rädd att hon är ännu mer skör nu och kissar överallt. Och inte snällt att gå från utekatt till att vara inne i en sån trång lägenhet. Och mamma och pappa är inte sugna på att ta tillbaka henne.

    Vad ska jag göra? Ska jag låta henne bo kvar där hon är nu? Hon kommer ju få vara ute sen när hon har vant sig vart hennes mat finns och vid lukter och så säger dom men det känns inte bra att hon sitter instängd i värmen där inne.

    Vad hade ni gjort??

  • Svar på tråden Stort dilemma, ska jag ta tillbaka katten??
  • Anonym (Sissi)

    Ska vara lite hård här och säga att den här katten antagligen har varit rädd både hos dig och dina föräldrar. Katter kissar för att markera sitt revir och känna sig trygga. Ni har redan konstaterat att det inte är nåt fysiskt fel på katten. Jag tycker du ska låta katten bo kvar hos familjen men ta upp din oro med dem om att det är för varmt där katten är och att du vill gärna föesäkra dig om att det finns något svalt ställe där katten kan ligga samt har tillgång till vatten.

    Alternativet annars verkar ju vara att avliva den här stackars katten. Nej, ge den en ny chans. När den har vant sig vid gården går det säkert bra.

Svar på tråden Stort dilemma, ska jag ta tillbaka katten??