• Äldre 19 May 20:36
    3465 visningar
    6 svar
    6
    3465

    Dottern får panik när hon är stilla

    Tjena grabbar.

    Nybliven pappa, första barnet.

    Dottern är ca 2 månader och får panik när hon är stilla. Man måste bära och skumpa runt för att hon ska vara harmonisk eller apa sig framför henne, ta en sväng med vagnen eller böra henne i bärsjal/bärsele.

    Tjejen tycker att jag ska sjunga sånger och dansa framför henne och sånt för att det funkar för henne men jag orkar verkligen inte. Känner mig alltid trött och orkeslös.. och tjejen tror jag tycker att jag engagerar mig för lite i vår dotter bara för att jag vill att dottern själv ska komma in lite i min/våra avkopplande rutiner.

    Ibland vill jag bara kunna ha henne i knät och se en serie eller knappa lite på telefonen men det är stört omöjligt.

    Nån som haft samma bekymmer som kommit förbi det och kan dela med sig av erfarenheter?

    Babysitter har vi - funkar inte. Babymobil på cribben - funkar bara om hon är trött och i max 10 min. Bärsjal/bärsele funkar som sagt men då somnar hon oftast direkt och jag vill gärna att hon är vaken men lite chill bara.

    Tacksam för alla tips!

  • Svar på tråden Dottern får panik när hon är stilla
  • Äldre 19 May 20:45
    #1

    Barn är olika. Man kan inte välja om barnet ska vara lugnt eller krävande, det är bara att anpassa sig och ge barnet den närhet och trygghet den behöver. Att vara i bärsele nära föräldern är det många bebisar som tycker om.

  • Äldre 19 May 20:53
    #2

    Det förstår jag absolut, men när man ger närheten och tryggheten, de är mätta och har torra blöjor, vad då? Därför jag hoppas på lite tips som funkar för andra så jag har lite att testa mig fram på.

  • Äldre 19 May 20:58
    #3

    Varför är du så orkeslös? Att barn ständigt behöver rörelse är inte alls ovanligt. 

  • Äldre 19 May 21:00
    #4

    Med min fråga menar jag mest om du mår dåligt på något sätt för det kanske du kan få hjälp med i så fall.

  • Caramb­olan
    Äldre 19 May 21:04
    #5

    Du får nog tyvärr finna dig i att tv-serier och mobilfipplande är nåt man gör när barnet sover eller har blivit gammalt nog att själv fippla med en egen mobil Det blir lite lättare om några månader när hon kan krypa runt och utforska och leka med saker. Ett tips tills dess kan vara att hålla er nånstans där det finns lagom mycket att titta på. Lägg henne på en filt på gräsmattan där hon kan titta upp i en trädtopp som prasslar och gungar. Ha henne i knät men sitt vid fönstret så att hon kan se bilar åka förbi. Kör dubbla datorskärmar med din serie på den ena och Babblarna på den andra.

  • Äldre 19 May 21:38
    #6
    Liten elak och intelligent skrev 2018-05-19 21:00:05 följande:

    Med min fråga menar jag mest om du mår dåligt på något sätt för det kanske du kan få hjälp med i så fall.


    Möjligt. Saknar helt enkelt energi. Antar bara att det är så för.de flesta, med för lite sömn och brist på avkoppling. Glad i övrigt, bara lite frustrerad..
Svar på tråden Dottern får panik när hon är stilla