• Anonym (nyfiken)

Hämta ut domar på grannar?

Jag ska flytta och kollar upp grannarna på lexbase. Är lite nojig av mig och vill inte bo granner med grovt kriminella. Ser på lexbase att en del är är förekommande. 

Vad jag vet kan man hämta ut domar i city (stockholm) gratis, man tar bara med sig en usb. 

Har någon erfarenhet av detta?

Någon mer än jag som brukar göra så här? Kolla på lexbase osv för att försäkra mig lite om hur det ser ut i områden? 

• Svar på tråden Hämta ut domar på grannar?
  • Anonym (Förekommande)

Att vara förekommande i lexbase betyder inte att du är dömd. Om du tex är vittne i en rättegång så står du också som förekommande

• Anonym (Jonsson)

Till de flesta tingsrätter kan man ringa och sedan få domar mailade till sig. Man behöver inte gå dit personligen med USB.

• Anonym (nyfiken)
    Anonym (Förekommande) skrev 2018-05-19 22:35:04 följande:

Att vara förekommande i lexbase betyder inte att du är dömd. Om du tex är vittne i en rättegång så står du också som förekommande

Inte enligt lexbase:

Däremot är vittnen och målsägande inte sökbara men förekommer i regel med sina namn i handlingarna. Lexbase mål är att förfoga över samtliga domar från och med 2008. Domarna visas i sin helhet för att inte riskera ge en felaktig bild i relation till originalhandlingen. Detta säkerställs vidare av att vi även tillhandahåller den ursprungliga myndighetshandlingen som PDF.

På grund av olika etiska överväganden tillämpar vi följande regler:

Vittnen och brottsoffer är inte sökbara

Vittnen och offer visas över huvud taget ej med namn, om domstol beslutat om sekretess

Personer under 18 år är inte sökbara

Samtliga domar och övriga handlingar från insamlingsperioden finns med, d.v.s. någon sållning förekommer inte

Någon möjlighet till ändring av texten i dokumenten finns inte
  • Anonym (nyfiken)
    heykristin skrev 2018-05-19 22:33:25 följande:

Nej det har jag aldrig gjort och kommer inte göra i framtiden heller.

Varför inte?
  • linani

Domar är allmänna handlingar, så ja, du har rätt att ta del av dem.

Du vänder dig till den domstol där domen har tagits. Du kan alltså inte kontakta ex. tingsrätten i Stockholm och få ut handlingar från en dom som tagits i Göteborgs tingsrätt. Det enklaste är att du ringer till den aktuella domstolen och ber om att få ta del av domar med målnummer XXX. Alternativt skicka ett mejl och be om att få ta del av handlingarna.

Att beställa en handling till din e-post är vanligen gratis. Om du vill ha fler än 10 handlingar, eller för material som måste scannas in, utgår en avgift.

Och för att svara på din andra fråga - nej, jag kollar inte upp mina grannar. Jag är inte sjukligt nyfiken på andra människor så till den grad att jag lägger tid, energi och pengar på att undersöka deras förflutna. 

• heykristin
    Anonym (nyfiken) skrev 2018-05-19 22:57:41 följande:

Varför inte?

För att jag skiter i om du blivit dömd för fortkörning tex. Sen har jag ett eget liv att bry mig om och struntar i andras förflutna. Att kolla upp alla sina grannar tycker jag låter sjukt
  • Anonym (Varför)
    Anonym (nyfiken) skrev 2018-05-19 22:12:56 följande:

Jag ska flytta och kollar upp grannarna på lexbase. Är lite nojig av mig och vill inte bo granner med grovt kriminella. Ser på lexbase att en del är är förekommande. 

Vad jag vet kan man hämta ut domar i city (stockholm) gratis, man tar bara med sig en usb. 

Har någon erfarenhet av detta?

Någon mer än jag som brukar göra så här? Kolla på lexbase osv för att försäkra mig lite om hur det ser ut i områden? 

Varför? Man kan inte gå och dömma människor för all framtid pga saker dom gjort. Alla människor är värda en andra chans.
  • Anonym (mmmm)

bättre köpa ett avsides hus utan grannar så du slipper lägga fokus på detta, TS

Svar på tråden Hämta ut domar på grannar?