• Anonym (TtT)

Hur ska de som blivit utsatta för en psykopat i nära relationer få stöd och hjälp?

Det finns många som drabbats av psykopater i nära relationer (ett förhållande, en vän, en förälder). De har fått stå ut med konstanta kränkningar, psykisk och fysisk misshandel, de har blivit bedragna, de har blivit manipulerade, de har utstått en närmast tortyrliknande behandling och drabbas ofta av svåra psykiska men.

Dessa människor är i stort behov av att få stöd och hjälp för det de varit utsatta för. Men vilken hjälp får de idag? Jag får uppfattningen att de som söker hjälp brottas mest med att de inte blir trodda när de öppet pratar om sina erfarenheter. Och det är ett stort problem, inte minst med tanke på att deras självkänsla och självförtroende är kört i botten.

Så min fråga är: om det inte finns någon möjlighet att bli trodd om man varit utsatt för en psykopat, hur ska de få det stöd och den hjälp de faktiskt behöver? Visst kan de gå terapi, men i övrigt då? Vart ska de vända sig om de behöver prata ut om ingen i omgivningen tror dem?

• Svar på tråden Hur ska de som blivit utsatta för en psykopat i nära relationer få stöd och hjälp?
  • Långbenopluto

Varför räcker det inte att gå i terapi? Det är ju den hjälpen alla får om nåt har hänt, oavsett vad som har hänt.

• Anonym (åååå)

Terapi är väl det som finns? 
    Vad menar du att man mer ska kunna göra? Det går inte att ändra på psykopaten ute det enda man kan göra är att försöka vårda sig själv och ta den hjälp som finns. 

Har du googlat på anhörigföreningar? Det finns olika stödgrupper för olika saker, tex om man växer upp med en psykiskt sjuk förälder. Där kan man åtminstone få kontakt med andra i samma situation som man själv. 

• Anonym (åååå)

Tipsar också om en bok som heter "Relationspsykopater" av Rusz. Den handlar om de här lite svårare fallen av psykopater som funkar i vardagen (inte såna som mördar och begår brott och helt tydligt är psykopater utan de här andra, lite mer slipade). 
    Om fler läser den boken kanske fler förstår att de faktiskt finns. TS, om du har någon i din närhet som inte tror dig, kanske du ska tipsa om att läsa boken? Läs den själv först, men den kan nog hjälpa så att man inser lite mer om hur det faktiskt kan vara. 

• uffe 2

Här kan tyvärr inte dagens vetenskap hjälpa dig så mycket mer än lite terapi. De du behöver göra är att läka ut känslorna psykopaten har skapat i dig, efter de behöver du få kroppen att läka obalanserna som känslorna har skapat annars hålls känslorna kvar i all evighet av kroppens fysik. Efter de om de inte är dina föräldrar som är psykopatiska så måste du gå till botten med din barndom, för där finns de problem eftersom du har släppt in en psykopat i ditt liv och inte kunnat urskilja de.

• Anonym (Hanna)

Menar du att terpaeuter i allmänhet inte har tillräcklig kunskap om dett område? I så fall är väl fortbildning av terapeuter en del av lösningen. En terapeut som inte tar sin patient på allvar och tror på denne däremot är ju något som man får anmäla till personens chef, så ska ju förstås ingen terapeut bete sig med eller utan specialkompetens om anhörigstöd. Då är drt ju något grundläggande som är fel som inte har med den specifika problematiken att göra.

Utöver terapi är ju föreningar ett sätt att få stöd. I de flesta kommuner finns olika anhöriggrupper bland annat till anhöriga till personer med psykisk ohälsa eller psykisk sjukdom. Har man blivit utsatt för misshandel kan det även finnas särskilda samtalsgrupper för det. Att träffa andra i liknande situation kan ha positiv effekt för många.

Vilka fler behov ser du själv?

• uffe 2
    Anonym (Hanna) skrev 2018-05-20 09:30:06 följande:

Menar du att terpaeuter i allmänhet inte har tillräcklig kunskap om dett område? I så fall är väl fortbildning av terapeuter en del av lösningen. En terapeut som inte tar sin patient på allvar och tror på denne däremot är ju något som man får anmäla till personens chef, så ska ju förstås ingen terapeut bete sig med eller utan specialkompetens om anhörigstöd. Då är drt ju något grundläggande som är fel som inte har med den specifika problematiken att göra.

Utöver terapi är ju föreningar ett sätt att få stöd. I de flesta kommuner finns olika anhöriggrupper bland annat till anhöriga till personer med psykisk ohälsa eller psykisk sjukdom. Har man blivit utsatt för misshandel kan det även finnas särskilda samtalsgrupper för det. Att träffa andra i liknande situation kan ha positiv effekt för många.

Vilka fler behov ser du själv?

Japp. Jag menar att vidareutbildningen knappast ens existerar idag, alltså det som verkligen skulle behövas. De krävs ett helt annat synsätt än vad vetenskapen ens kan förmå än så länge. Så man får leta på andra ställen.
  • Anonym (Hanna)
    uffe 2 skrev 2018-05-20 09:42:11 följande:

Japp. Jag menar att vidareutbildningen knappast ens existerar idag, alltså det som verkligen skulle behövas. De krävs ett helt annat synsätt än vad vetenskapen ens kan förmå än så länge. Så man får leta på andra ställen.

Kunskapen finns inte ens? Drt är alltså mer forskning som behlvs då?
  • Anonym (TtT)
    Anonym (åååå) skrev 2018-05-20 08:40:13 följande:

Terapi är väl det som finns? 

Vad menar du att man mer ska kunna göra?

Tro på personen som berättar om en psykopat och dennes beteende.
  • uffe 2
    Anonym (Hanna) skrev 2018-05-20 09:45:28 följande:

Kunskapen finns inte ens? Drt är alltså mer forskning som behlvs då?

Nja de har funnits i 4000 år så de är äldre än vetenskapen och bevis tänket :)

De är bara de att västvärlden har ju sin syn på saker och ting :)
  • Anonym (Hanna)
    uffe 2 skrev 2018-05-20 10:21:21 följande:

Nja de har funnits i 4000 år så de är äldre än vetenskapen och bevis tänket :)

De är bara de att västvärlden har ju sin syn på saker och ting :)

Det finns kunskap om hur man ska stödja anhöriga rill personer med psykopati alternativt som varit utsatta för misshandel som den gängse forskningen inte anser fungerar? Men som du tror skulle fungera?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (TtT) skrev 2018-05-20 09:58:52 följande:

Tro på personen som berättar om en psykopat och dennes beteende.

Menar du att terapeuter inte tror på sina patienter? Vad kenar du att detta kan bero på? Det låter ju som tjänstefel i mina öron pch inte bara kunskapsluckor om hur anhöriga berörs vid diagnosen psykopati. Forbildning krong bemötande kanske skulle vara något?

Finns det någon undersökning som visar på att anhöriga som levt med personer med denna diagnos inte tas på allvar av vården när de söker hjälp och att terpeuten inte tror på att de mår dåligt?

Eller var kommer din slutsats om att så är fallet ifrån?
  • uffe 2
    Anonym (Hanna) skrev 2018-05-20 11:27:33 följande:

Det finns kunskap om hur man ska stödja anhöriga rill personer med psykopati alternativt som varit utsatta för misshandel som den gängse forskningen inte anser fungerar? Men som du tror skulle fungera?

Klart de fungerar. Hela vetenskapen går ut på att studera en död kropp kan man säga och igenom det här vi byggt våran vetenskap. I t.ex. traditionell kinesisk medicin så finns inte begreppet sjuk eller frisk utan alla människor har saker att jobba med i form av obalanser. De är inte förrän en obalans har funnits tillräckligt länge som symtom i form av som vi kalla de sjukdom uppstår. På mig har vi lyckats fixa njurdepprison som kanske om 20 år skulle märkas i vanliga sjukvården. Tipset jag har är att prova eftersom man måste få uppleva innan man förstår att de fungerar. Vi är enda landet egentligen i världen som har sjukt strikt syn på vetenskap. Man tror att vetenskap är den enda sanningen medans de egentligen bara är ett synsätt.

T.ex. akupunktur anses ju av vetenskapen i Sverige som biverkningsfri och inga risker mera traditionell kinesisk medicin ser extrema risker om de behandlas fel. Jag fick själv extrema diarréer av felaktig vetenskaplig akupunktur eftersom dom har inte kunskapen. Västerländsk sjukvård är fantastisk när de gäller de mekaniska och när kroppen kraschar helt men allt de andra när vi börjar prata känslor och sånt finns ju inte alls.

Visste du t.ex. Att balanserar man upp kroppen tillräckligt tidigt så kan man plocka ADHD och alla dessa symtom. De är bara symtom på känslomässiga blockeringar som suttit för länge och utvecklats till fysiska obalanser. Visste du att sexdriften, kreativiteten och livskraften sitter i njurarna? Eller att ilska och aggressivitet hör överbelastad hålla och lever till. Man kan säga som så att dom som fått gallsten har mycket ilska som blockerar kroppen och till slut skapar t.ex. gallsten. :)

De intressanta är när man börjar jobba med detta och faktiskt upptäcker att de funkar på riktigt och inser massa saker :)
  • Anonym (TtT)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-05-20 11:32:10 följande:

Menar du att terapeuter inte tror på sina patienter? Vad kenar du att detta kan bero på? Det låter ju som tjänstefel i mina öron pch inte bara kunskapsluckor om hur anhöriga berörs vid diagnosen psykopati. Forbildning krong bemötande kanske skulle vara något?

Finns det någon undersökning som visar på att anhöriga som levt med personer med denna diagnos inte tas på allvar av vården när de söker hjälp och att terpeuten inte tror på att de mår dåligt?

Eller var kommer din slutsats om att så är fallet ifrån?

Jag säger ingenting om terapeuter eller vården. Det har jag inte uttalat mig om. Vad jag pratar om är offrets direka omgivning och internet. Det finns ofta (inte alltid) en misstro mot dem är min uppfattning. Och det är ett problem. Jag tycker folk borde ta deras varningssignaler på allvar.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (TtT) skrev 2018-05-20 11:52:05 följande:

Jag säger ingenting om terapeuter eller vården. Det har jag inte uttalat mig om. Vad jag pratar om är offrets direka omgivning och internet. Det finns ofta (inte alltid) en misstro mot dem är min uppfattning. Och det är ett problem. Jag tycker folk borde ta deras varningssignaler på allvar.

Så din fundering är hur vi blir bättre på att uppmärksamma mäniskor som lever i utsatta situationer?

Jag tänker att personer som är anhöriga till en person med en diagnos av typen du beskriver borde få information om anhörighetsgrupper mm. (Fast vet inte om det funkar ur intigretetsperspekiv, men den informationen bör vara lättillgänglig i alla fall). I övrigt h

andlar det väl om att generellt prata om psykisk ohälsa i större utsträckning för att öka allmänhetens medvetande. Information om anhöriggrupper mm borde också ges allmän informaion om i skolan mm. Information på många olika pla är nog det som gör folk i allmänhet mer medvetna.
  • Anonym (TtT)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-05-20 12:04:32 följande:

Så din fundering är hur vi blir bättre på att uppmärksamma mäniskor som lever i utsatta situationer?

Jag tänker att personer som är anhöriga till en person med en diagnos av typen du beskriver borde få information om anhörighetsgrupper mm. (Fast vet inte om det funkar ur intigretetsperspekiv, men den informationen bör vara lättillgänglig i alla fall). I övrigt h

andlar det väl om att generellt prata om psykisk ohälsa i större utsträckning för att öka allmänhetens medvetande. Information om anhöriggrupper mm borde också ges allmän informaion om i skolan mm. Information på många olika pla är nog det som gör folk i allmänhet mer medvetna.

Ja det borde såklart finnas. Det borde också finnas kunskap hos lärare hur barn som utsätts för psykisk misshandel beter sig och vilka symptom de uppvisar som kan sända ut varningssignaler. Alla reagerar ju olika och det kan yttra sig på olika sätt. Men några gemensamma nämnare är att barn som utsätts för psykopatiska föräldrar ofta lider av ett mindervärdeskomplex, kan få överdrivna känslostorma (både vad gäller ilska, rädsla och när de blir ledsna) och att de har svårt med sin identitet.

Såna saker tycker jag lärare bör få utbildning i. Idag finns det tack och lov information som sprids om hur kvinnor som lever i destruktiva relationer beter sig, vilket gör att omgivningen får möjlighet att reagera i tid. Men när det gäller barn så är det svårare att upptäcka då kunskapen är sämre.
  • Anonym (Hanna)
    uffe 2 skrev 2018-05-20 11:47:38 följande:

Klart de fungerar. Hela vetenskapen går ut på att studera en död kropp kan man säga och igenom det här vi byggt våran vetenskap. I t.ex. traditionell kinesisk medicin så finns inte begreppet sjuk eller frisk utan alla människor har saker att jobba med i form av obalanser. De är inte förrän en obalans har funnits tillräckligt länge som symtom i form av som vi kalla de sjukdom uppstår. På mig har vi lyckats fixa njurdepprison som kanske om 20 år skulle märkas i vanliga sjukvården. Tipset jag har är att prova eftersom man måste få uppleva innan man förstår att de fungerar. Vi är enda landet egentligen i världen som har sjukt strikt syn på vetenskap. Man tror att vetenskap är den enda sanningen medans de egentligen bara är ett synsätt.

T.ex. akupunktur anses ju av vetenskapen i Sverige som biverkningsfri och inga risker mera traditionell kinesisk medicin ser extrema risker om de behandlas fel. Jag fick själv extrema diarréer av felaktig vetenskaplig akupunktur eftersom dom har inte kunskapen. Västerländsk sjukvård är fantastisk när de gäller de mekaniska och när kroppen kraschar helt men allt de andra när vi börjar prata känslor och sånt finns ju inte alls.

Visste du t.ex. Att balanserar man upp kroppen tillräckligt tidigt så kan man plocka ADHD och alla dessa symtom. De är bara symtom på känslomässiga blockeringar som suttit för länge och utvecklats till fysiska obalanser. Visste du att sexdriften, kreativiteten och livskraften sitter i njurarna? Eller att ilska och aggressivitet hör överbelastad hålla och lever till. Man kan säga som så att dom som fått gallsten har mycket ilska som blockerar kroppen och till slut skapar t.ex. gallsten. :)

De intressanta är när man börjar jobba med detta och faktiskt upptäcker att de funkar på riktigt och inser massa saker :)

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vad är det som man ska balanser hos en person som lever/levt med en person med en personlighetstörning eller blir utsatt för kränkningar?

Men du menar alltså att en del av lösningen med att anhöriga inte tas på allvar (enligt ts) är att sjukvården ska använda sig av nya behandlingsmetoder mot tex pst och låg självkänsla?

Men om problemet är att personerna inte as på allvar spelar väl metoden mindre roll om de kanske inte ens kommer så långt att de tas på allvar och får stöd?

Nå väl, nu verkade inte frågan gälla vården uttan hur allmänheten får ökad kunskap om att uppnärksamma personer som lever i destruktiva relationer med personer som fått diagnosen antisocial personlighetsstörning.
  • uffe 2
    Anonym (Hanna) skrev 2018-05-20 12:15:23 följande:

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vad är det som man ska balanser hos en person som lever/levt med en person med en personlighetstörning eller blir utsatt för kränkningar?

Men du menar alltså att en del av lösningen med att anhöriga inte tas på allvar (enligt ts) är att sjukvården ska använda sig av nya behandlingsmetoder mot tex pst och låg självkänsla?

Men om problemet är att personerna inte as på allvar spelar väl metoden mindre roll om de kanske inte ens kommer så långt att de tas på allvar och får stöd?

Nå väl, nu verkade inte frågan gälla vården uttan hur allmänheten får ökad kunskap om att uppnärksamma personer som lever i destruktiva relationer med personer som fått diagnosen antisocial personlighetsstörning.

Detta är svårt att förstå innan man har kunskapen själv :)

Jag har själv en form av PTSD men den är snart borta skulle jag tro. Det jag menar är att stora förändringar kommer att ske i framtiden och de finns redan så mycket kunskap som helt enkelt inte kommer in i samhället. Tänk dig själv att plocka bort ADHD en gång för alla de är inget läkemedelssidan vill direkt. De kommer aldrig att finnas mediciner som botar utan bara behandlar symtomen.

PTSDn hos mig sitter nu mer endast kvar i de autonoma nervsystemet och de är jag rätt övertygad om att de kommer försvinna eftersom de är så pass lite nu. Den känslomässiga delen är nu mycket mer läkt än själva kroppen.

Jag ska säga som så att på ena sidan har vi vetenskapen, läkemedelsmonopolet och på andra sidan har vi TCM (traditionell kinesisk medicin). De är egentligen bara olika infallsvinklar och hur kroppen fungerar. Vetenskapen ser kroppen som en köttklump med muskler och lite elektriska signaler och en hjärna med också lite elektriska signaler. Allt utgår ju från de. TCM ser kroppen som ett avancerat energisystem där både din själ och kroppen har ett medvetande.

Blockeras energisystemet så kommer känslorna påverkas av detta och tvärtom.
  • uffe 2
    Anonym (Hanna) skrev 2018-05-20 12:15:23 följande:

Jag ser inte detta som en liten metod utan en förståelse för människan på ett helt annat plan än vad vi har idag. Problemet är ofta åxå att de så kallade kunskapen inte alltid har tillräckligt stor helhet :)
Svar på tråden Hur ska de som blivit utsatta för en psykopat i nära relationer få stöd och hjälp?