• Anonym (Familj)

Medel som biter på snuskig ingrodd toalett?

Har varit hemma hos en släkting som har psykisk ohälsa då han blev inlagd på sjukhus. Hemmet var i misär. Vi trodde att han hade boendestöd och andra insatser men tydligen har han avbrutit dessa. Nåväl, strunt samma

I alla fall hjälptes vi andra att att städa lägenheten men på toalettstolen går vi bet. Den är helt brun inuti av bajsrester och annat. Jag har haft i typ wc-anka + klorin (läs:dränkt in) och låtit det stå en bra stund och sedan skrubbat men får den inte ren. Fått bort mycket såklart men det finns ändå en del kvar.

Har någon här något tips på någon huskur som är extra bra eller något medel som typ fräter bort skiten ordentligt?

• Svar på tråden Medel som biter på snuskig ingrodd toalett?
  • Mimmi77
    Pope Joan II skrev 2018-05-20 11:44:07 följande:

Vinäger och bikarbonat.

Japp vinäger över natten funkade för mig! Skrubbade lätt bort nästa morgon!
  • Mimmi77

Vinäger och bikarbonat.

Japp vinäger över natten funkade för mig! Skrubbade lätt bort nästa morgon!
  • Fillibom

Jag vet att det här låter konstigt, men det fungerar faktiskt mycket bra:

Coca-cola!! Häll i en vanlig 1,5 liters coca cola i toastolen och låt stå ett par timmar, skrubba sedan och spola. Visst, det ser jättesnuskigt ut när man häller i det (värre än det gjorde innan), men det funkar och tar bort massor och knepet används ex av hantverkare när det skall rengöra en del saker.

Ättika på samma sätt. Häll i en flaska och låt stå någon timme (fast coca-cola är bättre).

Också så skall du ha stort beröm för att du hjälper till hos honom, det är fint gjort av dig!

• Anonym (Familj)

Vinäger och bikarbonat.

Okej, hur? Blanda och hälla i toastolen? På "väggarna" kan man ju skrubba men en del av skiten sitter ju under vattenytan
  • Anonym (Familj)

Vinäger och bikarbonat.

Okej, hur? Blanda och hälla i toastolen? På "väggarna" kan man ju skrubba men en del av skiten sitter ju under vattenytan
  • Anonym (*)

Beläggningarna består sannolikt av kalkavlagringar blandat med smuts. Syra (t.ex. ättika, vinäger, cola, citronsyra) löser upp kalket.

• Anonym (Familj)

Tack för alla tips!

Jag hann inte läsa de sista 2 svaren innan jag gav mig iväg ut, men innan jag lämnade hans hem för att införskaffa medel så hällde jag en flaska gammal vitvinsvinäger i toastolen. När jag kom tillbaka med bikarbonat så såg jag att det redan lossnat en hel del, sen hällde jag i lite bikarbonat i vattnet och det skummade och fräste friskt Så nu får det vara så en stund så ska jag prova att skrubba lite sen. Men det verkar lovande!  

Svar på tråden Medel som biter på snuskig ingrodd toalett?