• besviken tonåring

Vill inte bo där!!

Okej såhär, jag, en tjej på 13 år. Relativt mogen för min ålder, bor varannan vecka hos mina föräldrar (gjort det i 6 år).

Min mamma skaffade för ungefär 3 år sedan en kille som hon nu har köpt hus med och skaffat en liten dotter på en månad. Jag har aldrig tyckt om min bonuspappa men nu på sistone har det blivit värre. Har alltid bråkat mycket med min mamma eftersom att båda vi har ett starkt temperament men nu på sistone har hon skickat min kille på mig. Och senaste gången gjorde han illa mig, han drog i mina armar och var tvungen att sparka mig loss.

Vågade nu att berätta för min pappa hur jag mår hemma hos min mamma och sa att jag inte vill bo där och han fattade det. Pappa ringde mamma och dom pratade i telefon och bråkade i flera timmar. Men det slutade bara med att jag och min lillasyster bara ska byta dagar på olika dagar? Gjorde dom rätt? Jag mår alltid väldigt mycket värre hos min mamma (lider av psykisk ohälsa, depression, självmordstankar och olika självskadebeteenden) och både hon och pappa vet det. Borde jag säga ifrån igen eller ska jag bara låta det vara?? Vore väldigt hövligt om ni svarade vad ni tycker för just nu känns det bara som om dom gjorde väldigt fel!

/Nova 

• Svar på tråden Vill inte bo där!!
  • H4llongr0ttan

Hej på dej. Vad stark du är som tar upp detta ämne. Du har rätt att säga vart du vill bo nu, du är tillräckligt gammal för det. Om du vill bo på heltid hos någon av dina föräldrar så har du rätt till det. Ta kontakt med en kurator på din skola kanske? Hon/han kan nog hjälpa dig!

• äldreochklokare

Du kan själv ringa till socialtjänsten och säga detta eller be skolans kurator att göra det. Du ska inte ha det så där givetvis! 
    Det låter som om din mamma och hennes nya sambo behöver lite stöttning i att vara föräldrar. 

Försök prata mer med din pappa också om det känns som att han lyssnar. 

• äldreochklokare
    H4llongr0ttan skrev 2018-05-20 22:36:04 följande:

Hej på dej. Vad stark du är som tar upp detta ämne. Du har rätt att säga vart du vill bo nu, du är tillräckligt gammal för det. Om du vill bo på heltid hos någon av dina föräldrar så har du rätt till det. Ta kontakt med en kurator på din skola kanske? Hon/han kan nog hjälpa dig!

Man kan inte säga så rakt av att "du har rätt till". Det finns ingen ålder för när man får bestämma själv utan det hänger på föräldrarna, även om man lyssnar på äldre barn mer än yngre. Förhoppningsvis säger pappan att det är ok att hon bor där hela tiden. 
  • MeandHim
    äldreochklokare skrev 2018-05-20 22:58:43 följande:

Man kan inte säga så rakt av att "du har rätt till". Det finns ingen ålder för när man får bestämma själv utan det hänger på föräldrarna, även om man lyssnar på äldre barn mer än yngre. Förhoppningsvis säger pappan att det är ok att hon bor där hela tiden. 

Vid 12 års ålder får barnet själv bestämma vilken förälder det vill bo hos.
  • sextiotalist
    MeandHim skrev 2018-05-20 23:05:37 följande:
    Vid 12 års ålder får barnet själv bestämma vilken förälder det vill bo hos.
    Nej, denna ålder bygger på att man (förr, vet inte hur det är nu) inte kan med polis hämta barnet mot barnets vilja.

Svar på tråden Vill inte bo där!!