• Anonym (.)

Kan man skicka sms till någon som blockerat ens nummer?

Samtal kommer ju inte fram till den personen som har blockat ens nummer men hur är det om man skickar sms då till någon som blockat en, kommer dom fram till den personen?

• Svar på tråden Kan man skicka sms till någon som blockerat ens nummer?
  • Farfallos

Klart man kan! Köp ett kontantkort med annat nummer.

...eller skit i det, för är man blockad så framstår man som en idiot i kubik om trots det försöker kontakta personen i fråga.

MEN, om det är i en fråga som legitimerar kontakt er emellan (typ en fråga om gemensamt barn, och att du inte bara vill dra upp gammalt genomtjatat skit eller ovidkommande ursäkter för något som sedan länge är utagerat) så skulle jag be en gemensam vän till er att be den personen som blockerar dig att kontakta dig angående vad det nu är som du vill prata om.

• Anonym (.)
    Farfallos skrev 2018-05-21 08:25:58 följande:

Klart man kan! Köp ett kontantkort med annat nummer.

...eller skit i det, för är man blockad så framstår man som en idiot i kubik om trots det försöker kontakta personen i fråga.

MEN, om det är i en fråga som legitimerar kontakt er emellan (typ en fråga om gemensamt barn, och att du inte bara vill dra upp gammalt genomtjatat skit eller ovidkommande ursäkter för något som sedan länge är utagerat) så skulle jag be en gemensam vän till er att be den personen som blockerar dig att kontakta dig angående vad det nu är som du vill prata om.

Jag menar från samma nummer som är blockerat om det kommer fram till den personen?
  • Farfallos
    Anonym (.) skrev 2018-05-21 08:40:13 följande:
    Jag menar från samma nummer som är blockerat om det kommer fram till den personen?
    Ganska självklart inte, så därav några tips.
  • Anonym (#)

Att man blockar nån är en tydlig signal på att man inte vill ha kontakt. Fortsätter du ändå att försöka kontakta personen, oavsett anledning, kan du bli anmäld för ofredande och beläggas med kontaktförbud.

• Anonym (beror på)

Det beror på. Jag kan iaf välja om jag vill blockera samttal eller sms, eller båda två. 

Min man hade endast samtal från sitt ex blockerat eftersom hon kunde ringa 5-6 ggr om dagen. Svarade han inte ringde hon lätt 40 ggr på raken. Sa han att han inte hade tid blev hon skitarg och anklagade honom för att inte bry sig om sin son. 
    När polletten trillade ner hos henne avblockade han henne och nu har han inga problem med henne längre. 

Jag har några få nr blockerade, men då både samtal och sms, det är försäljar nr. 

• Farfallos
    Anonym (#) skrev 2018-05-21 08:54:51 följande:
    Att man blockar nån är en tydlig signal på att man inte vill ha kontakt. Fortsätter du ändå att försöka kontakta personen, oavsett anledning, kan du bli anmäld för ofredande och beläggas med kontaktförbud.
    Är det verkligen en absolut sanning?

Tänk dig att TS har barn ihop med "blockaren" och de måste kommunicera angående barnet. ...eller bara att TS (efter ett tidigare förhållande) har kvar lite av blockarens saker i sitt källarförråd som hen behöver hämta. Kan man verkligen i dessa fall bli anklagad för att ofreda blockaren?
  • Anonym (#)

Absolut. Då får kontakten skötas via ombud.

• Anonym (#)

Gällande sakerna så räknas väl 3 månader som rimlig förvaringstid. Sen är det bara att slänga. Det ligger i så fall i blockarens intresse att ordna med hämtning av sina grejer, men har hen blockat dig ska du inte kontakta som sagt.

• Farfallos
    Anonym (#) skrev 2018-05-21 09:09:48 följande:
    Absolut. Då får kontakten skötas via ombud.
    Vem bestämmer att blockaren (mottagaren) ska tycka att det är OK att bli kontaktad via ombud? Blockaren kan ju känna sig ännu mera kränkt av att avsändaren har blandat in ytterligare personer i en soppa som blockaren helst vill glömma. Att skicka ett SMS eller brev i ett legitimt ärende, skrivet i vänlig ton, kan det verkligen klassas om ofredande?

Om det finns ett beslut om kontaktförbud (vilket jag kan tänka mig kan bero på synnerligen dåligt uppförande) så är det ju en annan sak, men om man bara är blockad? 
Svar på tråden Kan man skicka sms till någon som blockerat ens nummer?