Anonym (Fondfantast) skrev 2018-05-22 07:57:51 följande:
Om du nu ska prata avgifter så lär ju courtagekostnaden för en småsparare som köper små andelar aktier varje månad (som TS) vida överstiga fondavgiften på 0,2-0,3%. Min åsikt att det är bättre att börja med indexfonder tills du har ett stabilt kapital på kanske 50 000 - 100 000 kr. Därefter kan du välja om du vill gå in på aktier.
Jag personligen ligger kvar i fonder trots att mitt kapital är betydligt större, men överväger att gå in med totalt ett par hundra tusen i 2-3 bolag med utdelningsaktier. Som fondfantast tvekar jag dock då risken verkar så otrolig hög då man i princip inte får någon spridning. Vi får se hur det blir framöver .
Det är inget courtage om man har mindre än 50kkr hos Avanza. Men du har helt klart rätt i princip. Courtage kan bli riktigt dyrt. Finns heller ingen vettig anledning att äga aktier för några tusenlappar i olika bolag känner jag.
Indexfonder är jättebra. Jag har hållt på med aktier o fonder i 20års tid. I princip har jag haft samma avkastning på mina aktier som mina passiva indexfonder, även om man vissa år över och underpresterat jämfört med index. Aktierna har svängt betydligt mer i värde under tiden.
Däremot så har väldigt få dyrare fonder visat samma avkastning över tiden för mig. Väldigt få fondförvaltare på storbankerna sparar ju i samma fond som de själva förvaltar. Min slutsats är att man ska undvika aktiva fonder o fonder som tar mer än typ 0.7% avgift.
Gällande fonder vs aktier tycker jag man ska tänka i termer om andelar. Minst 50% fonder.
Gällande vilka aktier man ska köpa så är jag inte mycket för just utdelningsaktier. Däremot gillar jag bolag som är mid cap eller större, och som har lite substans i bolaget, t.ex. fastigheter, industrier, investmentbolagen med mera. Jag fokuserar på bolag som man kan värdera. Detta innebär ju tyvärr att jag aldrig kommer investera i nästa netflix...men inte heller i nästa framfab.
Många av de som har högst utdelning i förhållande till aktiekursen brukar vara bolag som är på väg att få problem...