• Anonym (Studenten)

Korkad fråga om grönsaker

Om man köper såna plastburkar från Clas Ohlsson med lock, så skär man upp grönsaker och lägger in i kylskåpet, visst bör dom ruttna långsammare än om gurkan/ tomaten/ rödlöken ligger framme? Känns som alla grönsaker ruttnar så fort :/

• Svar på tråden Korkad fråga om grönsaker
  • Fröken Rabarber

Hmm...till en början håller grön saken bättre när den inte är uppskuren, då är den förpackad i sitt egna skal, så skär bara upp det som ska ätas inom de närmsta dagarna. Men ja, grönsaker håller bättre i kylen, och ja, det funkar att ha dem i plastburkar.

• Anonym (Köksan)

Olika grönsaker förvaras i olika temperatur. Gurka är t.ex. känsligt för kyla, klarar sig bäst i svalen. Är gurkan plastad - låt plasten sitta kvar. 

Tomater ska du inte kyla. Då tappar de smaken. 

Äpplen och tomater avger etylengas som får andra grönsaker att åldras.

Vad det än är - frukt så väl som grönsaker förstörs mycket snabbare så fort du delar eller skär upp dem. Skölj heller inte förrän du ska äta dem. 

• BuoBä

Uppskurna grönsaker blir sladdriga och tråkiga jättefort, även om du har dem i kylen. Max ett dygn skulle jag säga. De blir inte oätliga så fort, men inte kul.

Ha grönsakerna hela i kylen istället, och skär upp så mycket du behöver varje gång. Då borde tomat och gurka hålla ca 1 vecka, lök längre.

• Carambolan

Om du går till frysdisken i affären kan du hitta grönsaker som är färdigskurna redan från början och som håller i princip hur länge som helst

• Anonym (Studenten)

Tack alla, saker jag inte visste! :D

Men om jag har gurka och tomat i en plastburk med lock som bara står framme vid diskbänken då? Ruttnar de lika fort som om de vore helt utan burken?

• Anonym (Studenten)

Men om jag har gurka och tomat i en plastburk med lock som bara står framme vid diskbänken då? Ruttnar de lika fort som om de vore helt utan burken?

• Fjäril kär
    Anonym (Studenten) skrev 2018-05-21 21:48:23 följande:

Varför ska du ha dem i plastburk med lock?

Förvara i skål istället . Som ett fruktfat.

Gasen som tomater avger kommer få både gurkan o tomaterna att ruttna på direkten om du har de i tättslutande burk med lock. Nu när det är varmt blir det dessutom fullt med bakterier i en sån burk. Du kan bli magsjuk av grönsaker också.
  • Anonym (Lägg in!)

Förr i världen gjorde man inläggningar för att få grönsaker att hålla längre. Nuförtiden kan man köpa färdiga inläggningar i butik. Men det går såklart att göra egna om man vill.

• Deceree1

Nåt som är gott som du kan göra med gurka, en dl vatten, en dl socker, en dl ättiksprit, blanda o skiva i tunna gurkskivor, lite dill om man vill. Håller några dagar iaf och är jättegott till tex köttbullar eller kött :)

Svar på tråden Korkad fråga om grönsaker