• Katten47

    Troende eller hjärntvättad?

    Hej! Jag har länge känt att religioner är skit och bara för hjärntvättade dumskallar. Vetenskapen är det enda vettiga. Ändå är jag själv döpt och jag har fått mina barn döpta för det kändes viktigt för ?tänk om?.

    Jag har varit deprimerad en tid och det är väl säkert därför jag letar mening. Jag har MÅNGA (minst 5 barn per familj typ) i min närhet som är leastadianer, men jag har inte hört en enda ens nämna tron förutom någon präst under begravningar och då har jag inte ens lyssnat. De flesta beteer sig som vanliga människor, men sen finns det dom som ber om ursäkt för att dom pratat typ och går med kjol hela tiden.

    Jag vet inte, vad är det som gör en troende?

    Jag tänker att det måste finnas någon gud. Men vilken är den rätta? Jag vet ingenting om leastadianism mer än att det verkar vara mer en sekt än tro. Men eftersom katolsk kristendom är det mest kända så måste det väl ligga någon sanning i det? Hur ?blir? man kristen? Jag känner att jag måste ha någonting att luta mig mot, klarar inte av tanken på att döden är slutgiltig. Vägrar acceptera det. Annars låter reinkarnation inte helt dumt, haha.

  • Svar på tråden Troende eller hjärntvättad?
  • Anna74a

    Fokusera på känslan av Gud och sök din egen väg efter det.
    Häng absolut inte upp dig på någon religion.

  • Fjäril kär

    Att vara troende handlar inte om att tillhöra nån specifik religion. Det handlar om att göra tron till sin egen personliga tro. "Jag tror på Gud för att...."

  • Gironren

    Det var en bra fråga, hur blir jag kristen.

    Jag tänker att det är genom att lyssna till Guds ord. Så blev de första kristna kristna... och har för mig att det står så i bibeln, att tron kommer av Guds ord.

    Men först behöver du hitta Kristi församling, så säger Jesus själv.

    Vart bor du?

  • Vik945
    Katten47 skrev 2018-05-22 01:53:25 följande:

    Hej! Jag har länge känt att religioner är skit och bara för hjärntvättade dumskallar. Vetenskapen är det enda vettiga. Ändå är jag själv döpt och jag har fått mina barn döpta för det kändes viktigt för ?tänk om?.

    Jag har varit deprimerad en tid och det är väl säkert därför jag letar mening. Jag har MÅNGA (minst 5 barn per familj typ) i min närhet som är leastadianer, men jag har inte hört en enda ens nämna tron förutom någon präst under begravningar och då har jag inte ens lyssnat. De flesta beteer sig som vanliga människor, men sen finns det dom som ber om ursäkt för att dom pratat typ och går med kjol hela tiden.

    Jag vet inte, vad är det som gör en troende?

    Jag tänker att det måste finnas någon gud. Men vilken är den rätta? Jag vet ingenting om leastadianism mer än att det verkar vara mer en sekt än tro. Men eftersom katolsk kristendom är det mest kända så måste det väl ligga någon sanning i det? Hur ?blir? man kristen? Jag känner att jag måste ha någonting att luta mig mot, klarar inte av tanken på att döden är slutgiltig. Vägrar acceptera det. Annars låter reinkarnation inte helt dumt, haha.


    Ja det är nog därför du letar mening och det i sig är ju en bra sak!
    Men mening är subjektivt.

    Du kan riskera att fastna i en ideologi dock då du nämner att du nu greppar efter mening för att ha något att luta dig mot. Är det verkligen en bra sak?
Svar på tråden Troende eller hjärntvättad?