• Anonym (Ts)

transexuella

Vill transexuella i regel bli kallade för han, om hon är född som flicka men känner sig som en pojke? Vet en person som känner att hon är född i fel kropp. Alltså egentligen är en pojke. Har bytt namn till en pojknamn men fortfande vill bli kallade för hon. Är det vanligt?

• Svar på tråden transexuella
  • Anonym (Hin)

Man gör som man vill, det finns inga regler.

• Anonym (Olika)

Nog olika. Vår flicka är född i en pojkes kropp och vill bli kallad för hon/henne men har ännu inte bytt namn utan gillar sitt namn och känner att både killar och tjejer kan heta det

• Anonym (Ts)

Jo tänker bara att om en är en tjej och vill vara en pojke känns det närmare att vilja bli kallad för han och inte hon.

• Anonym (Olika)
    Anonym (Ts) skrev 2018-05-22 11:39:55 följande:

Jo tänker bara att om en är en tjej och vill vara en pojke känns det närmare att vilja bli kallad för han och inte hon.

Ja det är säkert mer vanligt att vilja byta pronomen
  • Anonym (tycker jag)

Lättast är ju att fråga personen vad just denne vill bli kallad

Svårare än så är det inte

• Anonym (A)

Individen kanske identifierar sig som homosexuell kille, de vill ibland bli kallade ?hon?.

• Anonym (Hin)
    Anonym (A) skrev 2018-05-22 13:38:45 följande:

Individen kanske identifierar sig som homosexuell kille, de vill ibland bli kallade ?hon?.

Fast jag tycker att det där med "identifierar sig" är ganska löjligt. 
    Man ÄR ju det kön som sitter mellan benen oavsett vad man känner.
  • Bjoer
    Anonym (Hin) skrev 2018-05-22 15:08:54 följande:
    Nja, riktigt så enkelt är det inte. Det finns fler delar av kroppen än just könsorgan som är olika beroende på kön och ibland stämmer de inte riktigt överens med varandra. Däremot håller jag med om att "identifierar sig som" är lite löjligt. 
  • Anonym (Olika)
    Bjoer skrev 2018-05-22 15:19:58 följande:

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Det finns fler delar av kroppen än just könsorgan som är olika beroende på kön och ibland stämmer de inte riktigt överens med varandra. Däremot håller jag med om att "identifierar sig som" är lite löjligt. 

Vad är det för löjligt med identifierar sig som? Kan du utveckla?
    Anonym (Hin) skrev 2018-05-22 15:08:54 följande:

Hur tänker du här? Känner du ens någon person som är transgender?
  • Bjoer
    Anonym (Olika) skrev 2018-05-22 15:29:21 följande:
    Vad är det för löjligt med identifierar sig som? Kan du utveckla?
    För att det inte handlar om att de identifierar sig som något. Det handlar om vad de biologiskt är. Jag som är man är inte man för att jag indentifierar mig som det, jag är det för att jag biologiskt är man. Samma gäller transsexuella. De har ett köns kropp och det andra könets mentalitet. Då är de både kvinna och man.

Hela "identifierar sig som"-grejen har fått det hela att verka som man kan göra ett aktivt val av vad man är. Så är inte fallet. Jag tror också det är kontraproduktivt för transsexuella att det ses som något valbart, som en modegrej. Folk tar det inte på samma allvar.
Svar på tråden transexuella