• Äldre 22 May 11:48
    1687 visningar
    2 svar
    2
    1687

    Avtalsbrott tacka nej till jobb?

    Jag har varit på två jobbintervjuer. 

    Jobb 1 är ett vikariat med dålig lön.
    Jobb 2 är fast tjänst med bra lön.

    Jag blev erbjuden jobb 1 och sa att jag var intresserad. Fick ett mail där jag fick lämna uppgifter och de skulle höra av sig när det var dags att skriva på kontrakt.
    De har inte hört av sig ännu och jag fick nu jobberbjudande från jobb nr 2 som jag verkligen vill ha. Det är nästan dubbel lön plus fast tjänst. 

    Begår jag brott om jag meddelar jobb 1 att jag fått ett bättre erbjudande och måste tacka nej och därmed inte skriva på något avtal?

  • Svar på tråden Avtalsbrott tacka nej till jobb?
  • sextio­talist
    Äldre 22 May 11:53
    #1
    Rabbit92 skrev 2018-05-22 11:48:49 följande:

    Jag har varit på två jobbintervjuer. 

    Jobb 1 är ett vikariat med dålig lön.
    Jobb 2 är fast tjänst med bra lön.

    Jag blev erbjuden jobb 1 och sa att jag var intresserad. Fick ett mail där jag fick lämna uppgifter och de skulle höra av sig när det var dags att skriva på kontrakt.
    De har inte hört av sig ännu och jag fick nu jobberbjudande från jobb nr 2 som jag verkligen vill ha. Det är nästan dubbel lön plus fast tjänst. 

    Begår jag brott om jag meddelar jobb 1 att jag fått ett bättre erbjudande och måste tacka nej och därmed inte skriva på något avtal?


    Nej, det har hänt hos oss att folk hoppat av precis innan kontrakt har skrivits. Är de så sega så får de faktiskt stå sitt kast.


  • Anonym (Nej)
    Äldre 22 May 11:55
    #2

    Det är helt ok. Det är ju självklart att ta en tillsvidareanställning före ett vikariat. Hade ni skrivit kontrakt hade du haft en viss uppsägningstid, troligtvis en månad från dess att du meddelar dem. Jag skulle skriva ett mail:

    Hej,

    Jag har nu fått ett annat erbjudande om jobb, vilket är en tillsvidareanställning. Detta innebär att jag tackar nej till ert erbjudande om ett vikariat.

    Med vänlig hälsning

    .....

Svar på tråden Avtalsbrott tacka nej till jobb?