• 3Augusti83

    Vill tipsa er med upprepade missfall

    Hej.

    Har nu haft 2 missfall inom några månader. O man får ju ingen hjälp innan tredje MF

    Har idag kontaktat hur många olika privata gyn för utredning privat i vårat avlånga land.

    Hittade sedan även en sida blodkollen där man tar prov på en av deras mottagningar som sedan skickas på analys. Där finns ett test för dig med upprepade missfall och för sig som vill kolla fertiliteten. Ja ska dit på måndag nästa vecka. Så vill dela m mig till er för jag vill ej gå igenom ett missfall till. Vet att de säkert blir så men vill iallfall kolla allt ja kan innan. Så kolla in på deras sida. Läst mycket om dem nu och de verkar verkligen jättebra.

  • Svar på tråden Vill tipsa er med upprepade missfall
  • UndrandeSökare

    Beklagar dina missfall. Vi har haft 6 missfall så jag jag vet hur jobbigt det är.

    Werlabs.se fungerar som Blodkollen.se,  och Werlabs har också fertilitetstest, det kostar 1095kr, men använder man rabattkoden "LCHF" så blir det ännu billigare ! Jag har tagit flera av Werlabs prover bland annat detta.


    Vilka tester ingår i Werlabs Fertilitetstest?

    De här markörerna testas:  


    Fertilitet
    Blodstatus | FSH | LH | Prolaktin | AMH | Östradiol (Östrogen) | TSH | T4

    werlabs.se/blodprov/fertilitetstest/

    De har också ett stort Hälsotest XL där man kollar 33 olika prover, det är 200kr rabatt på det paketet nu under sommaren. Man ska ta det fastande före kl 10.00 på morgonen.
    werlabs.se/blodprov/halsokontroll-xl/
  • 3Augusti83

    Ja jag hittade den sidan först men de hade ej de testerna stod de så ja ringde kollade o de hade ej läkare som kunde analysera de fertilitetstesterna. Därför valde jag blodkollen.

    Ja gud missfall är de värsta ja vart m om den lyckan först när man får plus o sen den sorg. Ja kommer ej våga vara glad om vi lyckas igen! Lycka till du!

  • 3Augusti83

    Ja jag hittade den sidan först men de hade ej de testerna stod de så ja ringde kollade o de hade ej läkare som kunde analysera de fertilitetstesterna. Därför valde jag blodkollen.

    Ja gud missfall är de värsta ja vart m om den lyckan först när man får plus o sen den sorg. Ja kommer ej våga vara glad om vi lyckas igen! Lycka till du!

  • UndrandeSökare

    Ja, det är mycket jobbigt med missfall. Men det finns ju Alltid en orsak till missfallen. Vi gjorde missfallsuredning genom Landstinget i Sverige men de hittade ingen orsak för de tog för FÅ prover, inte ens ett spermatest fick vi ta ! Så vi har åkt utomlands för att få veta varför vi får missfall. Klicka på mitt blåmarkerade namn så kan du läsa hela vår fertilitetshistoria.

    För oss var det dnafel och fragmentationsfel på spermierna och att jag har överaktivt immunförsvar som var problemet.

    Ett jättebra tips - Se till att din kille får göra Spermatest MED Morfologi i Sverige ! Morfologin är viktigaste delen ! För anledningen till missfall kan sitta där !

  • UndrandeSökare

    Ytterligare tips är att du tar blodprover själv via Werlabs eller Blodkollen och kollar upp dina Sköldkörtelnivåer (Tsh, T3 och T4, TRAK och TPO)

    TSH ska vara MAX 1.0 i fertilitetssammanhang. Haran för högt sänks det med Levaxin.

    Kolla dessutom upp ditt Prolaktin (det kan du ta genom Blodkollen) ska tas CD21 (21a dagen i menscykeln, cd1 är första dagen på mensen).

  • UndrandeSökare

    Här  följer en lista på några av de prover man kan ta i Sverige om man vill och har en hjälpsam läkare.

    Koagulation:
    P-vonWillebrand RCoF akt.
    P-Faktor VIII P-Faktor IX
    * P-Lupus antikoagulans
    P-Anti faktor Xa 
    P-Protein S, fritt P-Protein C (enz) 
    P-PAI-1 (enz)
    DNA-FaktorV 1691G-A
    ger APC-resistens 
    DNA-FaktorII 20210G-A
    polymorfi protrombin
    P-PK 
    P-ATP-tidP-Fibrinogen
     

    I
    mmunologi
    RF
    RF (IgA)
    ANA (IgG)
    Fosfolipider-ak (Kardiolipin-ak (igG och igM),
    B2-glykoprotein 1-ak (igG och igM)
    Lymfocytprofil; T-B-NK (CD3, CD19, CD16/56)


    *Klinisk kemi
    TNF-alfa  (detta prov är dock ej samma som analyseras i USA)


    *Allmän kemi
    S-CRP


    *Tyreoidea
    S-TSH (dag 21 i cykeln)
    S-fritt T4 (dag 21 i cykeln)
    S-fritt T3 (dag 21 i cykeln)
    S-TPOAk, tyreoperpxidas-ak (dag 21 i cykeln)
    S-TgAk, tyreoglobulin-ak (dag 21 i cykeln)
    S-TRAK,
    TSH-receptor-ak (dag 21 i cykeln)


    Hormoner
    S-Prolaktin (dag
    21 i cykeln)
    S-FSH (dag 3 i cykeln)
    S-LH (dag 3 i cykeln)
    S-Testosteron (dag 3 i cykeln)
    S-Testosteron, SHBG, kvot (dag 3 i cykeln)
    S-Östradiol (dag 3 i cykeln)
    S-DHEAS (dag 3 i cykeln)
    S-Androstendion (dag 3 i cykeln)


    * Anemi
    S-Kobalamin,
    B12
    S-Folat
    P-Homocystein


    Hematologi
    B-Blodstatus


    Kromosomanalys
    Kariotyp

    Källa: www.familjeliv.se/forum/thread/40119318-ihopsamlade-fakta-om-missfall-och-hur-man-forebygger/1

Svar på tråden Vill tipsa er med upprepade missfall