• Anonym (Sam Bolag)

    Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen

    Vad kan ändras i lagen, går det att göra den bättre?

    Beträffande bostad för att ta ett exempel.
    Är det en nackdel för båda parter om lagen tog hänsyn till den som faktiskt står på lån eller äger bostaden istället för att det är som idag att man flyttar med in gemensamt.

    Bör den som verkligen äger en bostad eller fastighet vara skyddad och inte tvärtom?

    Bör den tas bort eller ställer den för höga krav då det skulle innebära att avtal om gemensamt ägande måste skrivas mellan sambos?

  • Svar på tråden Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen
  • Anonym (Qwerty)

    De här frågorna känns väldigt mycket som sådana en gymnasielärare skulle kunna komma på till sina elever...

  • Aniiee
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-05-22 20:59:58 följande:

    De här frågorna känns väldigt mycket som sådana en gymnasielärare skulle kunna komma på till sina elever...


    Ja, det känns mycket mer som en skoluppgift än som en trådstart.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Sam Bolag)
    Aniiee skrev 2018-05-22 21:01:27 följande:
    Ja, det känns mycket mer som en skoluppgift än som en trådstart.
    Ungdomarna har vettigare skoluppgifter än att diskutera förändingar eller avskaffning av sambolagen.

    Vet att den är känslig för vissa att diskuteras, vi kommer snart se argument om att det går att skriva bort den.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-22 21:14:41 följande:

    Ungdomarna har vettigare skoluppgifter än att diskutera förändingar eller avskaffning av sambolagen.

    Vet att den är känslig för vissa att diskuteras, vi kommer snart se argument om att det går att skriva bort den.


    För den skolungdom som läser juridik på gymnasiet är det här en väldigt vettig skoluppgift. Sambolagen är det absolut allra första man får gå igenom inom juridiken och då är lagens vara/ickevara ett ganska intressant ämne. Och lite lagom trixigt på den nivån
  • Anonym (Sam Bolag)
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-05-22 21:25:08 följande:
    För den skolungdom som läser juridik på gymnasiet är det här en väldigt vettig skoluppgift. Sambolagen är det absolut allra första man får gå igenom inom juridiken och då är lagens vara/ickevara ett ganska intressant ämne. Och lite lagom trixigt på den nivån
    Och?
  • Anonym (G Olddigger)

    Ts, jag gillar din nick. Som svar, sambolagen är bra för vissa och dåligt för vissa så hur man ändrar så kommer den inte att passa alla rakt av. Många bör komplettera med att skriva avtal hur man vill ha det, eller gifta sej. Situationen kan se så olika ut.

  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-22 21:43:09 följande:

    Och?


    Och du var ingen gymnasieelev nä...
  • Anonym (Sam Bolag)
    Anonym (G Olddigger) skrev 2018-05-22 21:50:38 följande:

    Ts, jag gillar din nick. Som svar, sambolagen är bra för vissa och dåligt för vissa så hur man ändrar så kommer den inte att passa alla rakt av. Många bör komplettera med att skriva avtal hur man vill ha det, eller gifta sej. Situationen kan se så olika ut.


    Eller ta bort den och sambos skriva avtal själv, på det sättet kan ingen kräva av den andres egendom.
  • Anonym (Boris)

    Hos oss står båda på lånen för vårt hus, dock så är det jag som betalar dem men min sambo betalar all mat och andra hushållsutgifter. Finns ju mängder av olika upplägg för detta och dolda kostnader (ex mat!) som inte syns på pappret i slutändan om man ska bodela! Så då är väl sambolagen jättebra?
    Du kan väl redan idag skriva avtal med din sambo om privat egendom, inget som hindrar dig/er om ni gillar privata avtal! Men låt sambolagen vara!

  • Anonym (Sam Bolag)
    Anonym (Boris) skrev 2018-05-23 09:10:58 följande:

    Hos oss står båda på lånen för vårt hus, dock så är det jag som betalar dem men min sambo betalar all mat och andra hushållsutgifter. Finns ju mängder av olika upplägg för detta och dolda kostnader (ex mat!) som inte syns på pappret i slutändan om man ska bodela! Så då är väl sambolagen jättebra?
    Du kan väl redan idag skriva avtal med din sambo om privat egendom, inget som hindrar dig/er om ni gillar privata avtal! Men låt sambolagen vara!


    Precis ni är överens om hur ni ska göra, det behövs ingen lag som går in och styr.
    Varför ha en lag som kräver att man skriver bort något som man står ensam ägare på och köpt själv bara för att någon flyttade med in?, det ska inte behövas.
Svar på tråden Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen