• studsgubbensmamma

    Lista av regler för mitt barns kompisar

    Min son fyller sju i år och går på förskola. Jag hämtar tidigt och därför vill hans kompisar alltid hänga med hem. Sist hade han en kompis hem som alltid är lugn och städad, och de hade suttit luft och lekt i vardagsrummet i ca 1 timme. Då gick jag ner i tvättstugan och var där max 5 min. När jag kom tillbaka stod de och slickade på varsin halva av en citron. Den hade min sons kompis skurit upp. Lätt chockad över att han hanterat en stor brödkniv medan jag var borta frågade jag var den andra citronen var eftersom vi haft två. Den hade han skurit upp och sen slängt, fastän det inte var något fel på den.

    Jag har inte som vana att lämna barn själva i lägenheten, men jag hade bokat tvätttiden innan och de bestämde inte att de skulle leka förrän jag hämtade på skolan. Måste man verkligen "vakta" barnen hela tiden de leker? När jag var i deras ålder hade jag nyckel till mitt eget hus dit jag kunde gå själv, utan att någon vaktade mig. Jag sa till min son att han och hans kompisar inte får röra knivar (vilket han aldrig gjort) utan att jag är där. Dessutom sa jag till honom att om inte jag är där så är han boss, och då får hans kompisar lyda honom. 

    Hursomhelst så undrar jag vad ni säger till era barn och deras kompisar vilka regler som gäller? Att de skulle skära citron med kniv och kasta bort min mat utan att ens fråga är så otippat uppträdande att jag tog för givet att det inte skulle ske.

  • Svar på tråden Lista av regler för mitt barns kompisar
  • Träskvatten

    Har man barn får man räkna med att saker händer som att de vill smaka på citron. Det är befängt att ha en massa regler för att barn inte ska kunna göra fel eller som vuxna intv gillar. De små funkar precis som stora, vuxna - de lär sig av sina misstag.

    Fö har jag märkt att förbjuden frukt smakar bäst. Risken är otroligt stor att någonting som finns tillgängligt men är förbjudet kommer att användas vid något tillfälle som inbjuder till att passa på. Är någonting tvärförbjudet ska det också vara otillgängligt.

  • Träskvatten

    Regler mina barn har är få: att inte ljuga och att sköta sig när vi är borta från hemmet. Att man inte får börja slåss men man får försvara sig. Att lyssna och respektera andra människor. Ungefär så.

    Samma regler gäller vänner men kan de inte följa detta väljer jag inte att ta till strid utan kanske, möjligen att jag tar det med deras föräldrar om det är någonting större som har hänt.

    Mat är till för alla i hemmet och alla får ta av det som finns. Det är inte sunt om jag som överhuvud ska bestämma vad och när någon får äta av hemmets mat. Sedan kan jag säga att de ska ge f*n i att nalla smörgåsar när det straxt är mat. Ibland är de så hungriga att det inte funkar och då försöker vi mötas på halva vägen.

    Så man kan eg sammanfatta ''reglerna'' med ömsesidig respekt.

  • studsgubbensmamma

    Tack för svar. Var mest orolig för att han hanterat en kniv. Måste fråga hans mamma om han får göra det hemma. Han skar citronerna som ett professionell kock. Men ändå. 

  • Träskvatten
    studsgubbensmamma skrev 2018-05-23 13:36:59 följande:
    Tack för svar. Var mest orolig för att han hanterat en kniv. Måste fråga hans mamma om han får göra det hemma. Han skar citronerna som ett professionell kock. Men ändå. 
    Mina har fått det från ca 3-4 år. Dock under noggrann övervakning och inte de allra vassaste kockknivarna men inte heller något slött elände.

    Tycker det är en bra lösning att ta upp det med mamman, sen kanske jag även skulle tala om för barnet att man inte slänger mat hos dig.
  • tulip79

    Båda mina barn kan skära upp sin kvällsfrukt, äpplen, i fyrkantiga små bitar. Jag föredrar att de tar fruktkniven, men den stora killen fixar det galant men både kött- och brödkniv (ibland av inte de små knivarna rena). Barnen är 4 och 6 år.

  • Fru Ve

    Min son på snart 7 leker med lite olika vänner. Jag tycker det är svårt att veta vad andras barn kan tänkas hitta på så jag brukar vara extra vaksam om han har en kompis hemma. En del av vännerna känner vi bättre och kanske vet att det barnet är lugn eller är väldigt påhittig, anpassar då efter det. Men om det är en ny kompis som inte varit här så mycket så skulle jag tex inte lämna dem ensamma alls.

  • nernu

    Haha! Förlåt mig men om du tyckte att det här var illa så har du mycket roligt framför dig. Hjälp så mycket dumt man gjorde.

Svar på tråden Lista av regler för mitt barns kompisar