• bubbelmaja

för- och nackdelar med välling

Ofta när man läser trådar om mat och sömn nämns välling. Liksom mycket annat verkar det vara delade meningar om det är bra eller inte. Jag har aldrig riktigt reflekterat över att man ska välja om man vill att barnet ska ha välling eller ej. Trodde nog att de flesta drack välling och att föräldrarna var nöjda med det. Men sedan jag började läsa här på fl har jag märkt att många är väldigt negativa till välling.

Nu närmar sig Vilmer 6 månader och snart är det dags, eller ej! Får jag nu höra era kommentarer om välling i flaska! Bra eller dåligt? Varför? Hur har det funkat för dig? Kan det komma positiva eller negativa effekter av att vänja barnet med välling i flaska? Självkalrt förstår jag att alla barn är olika och att era svar inte kan tala om hur det blir för oss, men det vore ändå intressant att höra.

Detta handlar inte om amning eller ej, ammar för fullt nu och ska fortsätta med det, men tänkte eventuellt dryga ut med välling, eller något annat, då han vekar behöva lite mer snart.

• Svar på tråden för- och nackdelar med välling
  • Mamba

Isak älskar sin välling. Han får 2 flaskor per dag, en på kvällen och en tidigt på morgonen.
    Sover jätte gott på det gör han så jag är helt mega nöjd med vällingen. Om du märker att han inte blir helt mätt på amning tycker jag att du kan prova. Men gör ingen stor grej av det om han inte gillar flaskan. Gröt funkar bra med med..

• bubbelmaja

Mamba: Flaskan tar han, ger extra bröstmjölk på flaska varje kväll innan själva amningen, så vanan har han inne. Gröt gillar han, så vällingen kanske också går ner. Har du gett flaka på natten?

• Maverich

Vi hade bestämt oss för att INTE ge välling, ser (såg?) egentligen ingen anledning till det.
    Vi gav gröt på kvällen, när han blev lite äldre (runt 8 månader?) fick han middag som sista mål.

Det gick bra, men var han för trött så gick det bara inte att få i honom något, då satt han bara och skrek vid bordet.
    Det fick till följd att han inte sov bra på natten, då han var hungrig.
    Då började vi med välling, och tycker att det är såå skönt att han kan sitta och snutta lite när han är trött på kvällen.

Du ammar fullt säger du... Då ser jag egentligen ingen anledning att ge välling. Jag skulle rekommendera att ge gröt bara, så kan du ju se hur det funkar?

Det som KAN bli negativt med välling är att det blir som ett "måste", och det ska ju vänjas bort någon gång (som med napp).
    Nu får vår son välling på kvällen, och om han vaknar jättetidigt kan han få en flaska. Vi är dock noga att han inte ska få det titt som tätt om dagarna.

Hoppas det inte blev alltför snurrigt!

• caesar
    Våra son har fått välig från 6mån, först va det flera gånger om dagen för han inte åt mat så bra. men med tiden som går och att han äter bättre så slutar det med att han bara vill ha det när han går och läggersig. Då får han en flaska i sängen som ha äter då eller under antten. Men om man försöker ge det på dagen nu så vill han inte ha, utan bara på natten.
    han är nu 19mån gammal.
    vi ser bara possitivt i välling.
    Caesar och Diesels mam Gabbi
  • bubbelmaja

Bra svar, Maverick, fattade precis.
    Ammar fullt, ja, men kanske inte helamning i dess rätta benämning. Ammar varannan timme på dagtid och några gånger på natten. Han får ju smakisar, lite, och gröt så mycket han vill ha på kvällen. Men han har börjat bli så trött på kvällen och vill lägga sig tidigare, natten är ca 10-11 timmar lång. Men lägger han sig tidigare kommer han ju att vara hungrigare på natten, antar jag. Börjar se lite ut som för er, så trött att han inte vill äta riktigt, men är ändå hungrig.

• bubbelmaja

Ceasar. Skulle vi börja med välling skulle vi försöka få det så också, att han bara får det på kvällen.

• Igelkotten Sthlm

Mina åsikter:

Fördelar:
    En snabb och enkel måltid då tiden inte räcker till för att sätta sig och ge en gröttallrik

Även barn som håller på att få tänder, är kinkiga och sjuka och som inte vill äta vanlig mat får oftast i sig en flaska välling (bara mina egna erfarenheter)

Man slipper oroa sig över vätskebrist om barnet har svårt att dricka måltidsdrycker

Nackdelar:
    Man får springa på nätterna i värsta fall eftersom maten finns där redo att göras oavsett tidpunkt på dygnet. När man slutar amma så tar det ju liksom slut på tillgången sas.

Vällingflaskan måste "vänjas bort", precis som tex nappen och det kan ju ske under mer eller mindre jobbiga former.

• bubbelmaja

Igelkotten: jag vill bara ha fördelarna! De låter ju bra! Vill inte hamna där att man springer upp och har sig på natten. Då nattammamr jag ju hellre för min och hans skull. Synd att man inte vet innan hur det blir!

Svar på tråden för- och nackdelar med välling