• smiths

Utslag på 4-månaders bebis

Hej!
    Vi har en pojke på drygt fyra månader som har utslag på kroppen, vilket han haft ett tag. Vi har smörjt med kortison i drygt två månader, men så fort vi har slutat så har det blossat upp igen. Vi har varit på BVC i omgångar, men ingen verkar något och när vi fick träffa en läkare i veckan så kliade han sig bara i huvudet och visste inte vad det berodde på. Vi har provat sluta dricka komjöl och haft mjölkfri ersättning ifall han varit allergisk, men det gav ingen effekt.

Det är störande att inte veta vad det beror på, men han verkar inte lida av det i alla fall. Han är glad hela tiden, sover bra, äter mycket och är sällan gnällig. Han går upp i vikt, men följer dock inte sin kurva riktigt. Är det någon som har erfarenhet av vad detta kan vara? Bifogar även en bild nedan.

Tack på förhand!

forumbilder.se/H6TA4/img-6138

• Svar på tråden Utslag på 4-månaders bebis
  • Carambolan

Hur länge uteslöt ni mjölk? Vilken ersättning bytte ni till? Mitt ena barn såg ut så där och hon är allergisk mot mjölk, ägg och soja.

• Anonym (LM)

Kommer utslagen för att sedan lika snabbt försvinna? - som om de aldrig funnits

= nässelutslag

Hur har ni honom klädd? Kan han ha för varmt? = Värmeutslag

• smiths

Vi uteslöt mjölkprotein i nästan 2 fulla veckor.

Ersättningen hette Althera typ? Smakade skit.

Kan så små barn ha äggallergi också?

Nej utslagen består men blossar upp och blir värre när han är varm.

• Carambolan

För oss debuterade alla allergierna när hon var 4-5 månader. Hon ammades däremot så hon fick ju i sig den vägen av sånt som jag åt. Ger ni enbart ersättning borde det inte vara ägg. Däremot kan det vara så att ni behöver prova en annan ersättning. Althera innehåller sänderslaget mjölkprotein. De flesta som inte tål mjölk kan äta det, men vissa är ännu känsligare.

• Anonym (J)
    smiths skrev 2018-05-24 20:51:02 följande:

Vi uteslöt mjölkprotein i nästan 2 fulla veckor.

Ersättningen hette Althera typ? Smakade skit.

Kan så små barn ha äggallergi också?

Nej utslagen består men blossar upp och blir värre när han är varm.

Krävs längre tid än 2 veckor innan man kan bedöma om det funkade eller ej.

Ser absolut ut som mjölkproteinallergi.
  • gällka88

Ammar du?

De tar ca 4 veckor för komjölksprotein att ?försvinna? bröstmjölken.. så tar säkert lång tid innan de märks på utslag å grejs.. fortsätt testa utan.

Min pojke såg ut sådär när jag ammade honom och åt jordgubbar.. när han sen började äta mat själv såg han ut sådär när han åt tomat.. och fick kliande utslag av äggula och kiwi...

så han var konstant röd å såg hemsk ut tills han va närmare två...

• Anonym (LM)

Ökar längd och vikt bra på baby?

Finns det någon tidpunkt/tidpunkter under dagen utslagen ser bättre ut?

Har ni gjort pricktedt via blifprov (de kan inte göra på huden mär det ser ut så där)

Har ni testat allergimedicin?

Började utslagen i samband med något speciellt? Årstid/vaccin/djurbesök/nya blommor osv osv

Fanns det utslag innan det blossade upp sådär?

Vad använder ni för tvättmedel, tvål osv?

Jag gissar på allergi även om utslsgen förvärras av värme.

• smiths

Stort tack för alla svar!

Han ammas, men får även ersättning 1-2 gånger om dagen. Nu senaste två veckorna har han fått den där ersättningen som ska vara mjölkfri. I alla fall så har det blossat upp ännu mer på honom sedan jag skrev igår, vilket sannolikt kan ha att göra med att vi började äta/dricka mjölk igen.

Det ser verkligen inget bra ut. Hur orolig ska man vara egentligen? Det enda vi får höra är att "det här är inte bra". Men utan någon konkret lösning samt att vi inte får någon uppfattning om hur allvarligt det kan vara. Vi ska prova köra utan mjölk nu igen och köra det en längre tid för att helt kunna utesluta det ifall det inte blir bättre.

Ökar längd och vikt bra? Längd ökar som det ska. Vikt inte lika bra.

Tidpunkt på dagen det ser bättre ut? Nej, det kan jag inte påstå.

Har ni gjort pricktedt via blifprov (de kan inte göra på huden mär det ser ut så där). Nej det har vi inte gjort.

Har ni testat allergimedicin? Nej.

Började utslagen i samband med något speciellt? Årstid/vaccin/djurbesök/nya blommor osv osv? Nja, Möjligtvis i samband att det blev lite varmare.

• Carambolan

Du behöver inte vara orolig. Exem är inget man dör av och lite dålig viktuppgång kommer han inte heller få bestående men av. Däremot är det ju viktigt att hitta allergierna så att barnet kan må bra, inte minst eftersom reaktionerna troligen blir värre när ni introducerar riktig mat där allergenerna inte filtreras genom bröstmjölken.

Om du fortfarande har ammat är det inte konstigt att ni inte sett resultat på bara två veckor! Det tar tid för mjölkproteinet att först försvinna ur din kropp för att sedan därefter försvinna ur barnets system. Även när man har uteslutit alla allergener kan eksemen behöva lite kortisonhjälp för att läka ut helt. Däremot borde de inte komma tillbaka igen om ni har fått bort alla allergener.

Vad ersatte du mjölkproteinet med i din egen kost? Sojaallergi är ganska vanligt bland mjölkproteinallergiker så det kan vara en bov om ni började använda mer sojaprodukter istället.

• crispnuggets

Glöm inte att DU måste undvika all form av mjölkprotein under minst två veckor, helst fyra! Så länge du ammar honom så får han i sig mp från dig om du intar det.

• smiths

Tack! Då provar vi att utesluta under längre tid. Intressant att flera av er skriver fyra veckor, medan de på BVC säger två veckor. När det hade gått två veckor rekommenderade de oss att börja med mjölk igen. Men man är inte förvånad.

När vi har uteslutit mjölk i vår egen kost har det varit med havre-produkter.

• crispnuggets

Min barnläkare sa att det tar två veckor för mjölkproteinet att försvinna ut ur bröstmjölken men att det tar fyra veckor för att det ska försvinna ur bebins mat- och tarmsystem. Därför hinner bebin inte att vara utan mjölkproteinet om du börjar äta det själv igen efter två veckor. Men ja, de flesta BVC verkar säga två veckor, några säger fyra. Kör på fyra och testa, det gjorde jag. Rekomenderar starkt oatlys produkter!

• Carambolan

Det kan ta fyra veckor för allt mjölkprotein att försvinna, men ofta brukar man se TILLRÄCKLIGT bra förändring inom två veckor för att veta om det är värt att fortsätta utesluta eller inte. Att utslagen blossat upp ännu mer efter att ni återinförde mjölk låter som ett tydligt tecken tycker jag.

• smiths

Hej alla!

Ville bara uppdatera i tråden, ifall det är någon annan som får liknande besvär framöver. Har idag kommit i kontakt med en hudläkare via en bekant. Han sa direkt att det är ett solklart fall av atopiskt eksem, vilket ska behandlas med kortison (oavsett vad bvc säger). Han sade även att det var helt sjukt att de på BVC inte tagit det på allvar tidigare. Så där är vi nu och förhoppningsvis är en "lösning" på problemet inom räckhåll!

Svar på tråden Utslag på 4-månaders bebis