• Anonym (My)

Ens eget val vid självmord

Jag har levt med psykisk ohälsa i några år. Jag har mått/mår dåligt med ångest och även depressioner. 
    I går såg jag dokumentären om Avicii och jag fick se en människa som utvecklade panikångest pga det liv han levde med ständiga krav och som kände stark stress.
    Kan relatera till det.
    Men då kom tanken upp om det som jag hört många gånger att man gör ett val att ta sitt liv. Men är det så alla gånger?

Vad gäller Avicii, var det ett aktivt val eller var det många samlade saker som rev upp ångesten?  Dvs att han inte kunde styra över sin handling Jag vet ju att man aldrig får svar på det men fundera på det gör jag i alla fall.
    Dokumentären berörde mig så pass mycket att jag har gråtit över hans öde. Den gick rakt in i mitt hjärta och jag önskar att någon hade lyssnat på honom.
    Många känslor som sagt och jag försöker att bena ut det, men det går inget vidare känns det som.
    Tillslut vill jag bara säga att det här är funderingar, inte åsikter.
    Kanske tycker ni att jag svamlar.

• Svar på tråden Ens eget val vid självmord
  • Anonym (:/)

När en person begår självmord har hen visserligen gjort det valet, men eftersom personen antagligen mått riktigt dåligt anser jag inte att det är ett aktivt val. En djupt deprimerad person tänker inte klart, hen ser inte något ljus i tillvaron och då verkar självmord vara den enda utvägen. Även om det inte är så. 

Jag jämför det med beslut folk fattar på fyllan eller när de är drogpåverkade. Många gör saker de aldrig skulle göra onyktra. Hjärnan är helt enkelt inte med på besluten. 

Tråkigt nog tror jag att flera självmord hade kunnat förhindrats om hjälpen var lättare att få. 

• Fredrica

Om du har tillgång till Netflix så börja titta på serien - 13 reasons why - den handlar om Hannah som tar sitt liv och man kan följa orsakerna och händelserna som bygger upp till detta beslutet.

Det brukar oftast vara många händelser - situationer - orsaker - i sig som sammanlagt leder till ett sådant beslut och den slutgiltiga avgörande händelsen som får en att avsluta allt är bara en av många andra händelser - den får bägaren att rinna över för att man då oftast redan är på bristningsgränsen av allt annat man burit runt på och varit med om..

När det gäller Tim Bergling så tror jag att han tyckte att livet visat honom att han inte hörde till eller passade in här, han kände sig nog vilse i en galen värld som begär för mkt av oss människor, han ville bara få leva och vara lycklig och tillfreds och jag tror att han kände en känsla av att det var omöjligt att få och kunna vara det i denna världen med allt elände och all oförståelse bland människor..en värld som värderar pengar mer än hälsa tex..

tror nog också att han kände sig ensam bland folket han hade runt sig..vännerna han hade var inte riktiga vänner och de var inte mentalt på samma nivå och djup som han själv var på. Jag kan relatera mkt till honom därav kan jag förstå hans beslut.

Man märkte mkt tydligt i dokumentären att han var en väldigt förnuftig, kärleksfull och tankfull individ som ville bli förstådd och accepterad för den han var..få vara introvert i en extrovert värld..få göra det som gör honom glad och lycklig..bli accepterad och älskad som Tim och inte som Avicii.

Att han var en människa bakom namnet Avicii..

Finns mkt mer att skriva om detta men detta var några av mina tankar...

• Anonym (Rebecca)

Förstår hur du tänker. Självklart är det någonstans ett val, men precis som en kommentar ovan säger så är man ju inte alltid riktigt klartänkt om man lider av psykisk ohälsa, speciellt inte när ångesten väl slår till.

Har själv lidit/lider av självmordstankar, och oftast är det just tankar. De är inte farliga så länge man inte börjar agera på dem. Jag har haft planer och varit inneliggande ett par gånger i suicidpreventivt syfte, och har inte alltid varit särskilt glad över det, såklart.

Samtidigt så tycker jag aldrig att man kan skylla på andra när det gäller psykisk ohälsa. Självklart kan t.ex. mobbing, utanförskap och misshandel leda till det, men valet ligger alltid hos en själv. Sedan om man är klartänkt eller inte är ju en sak, men valet gör man ändå.

Det sista jag skulle göra var att skylla på de runt omkring mig. Exempelvis så leder ofta mobbing på jobbet till självskada hos mig, men det är ju känslan jag har svårt att hantera och inte själva saken som sägs eller inte sägs. Ansvaret ligger hos mig att försöka leva mitt liv på bästa sätt.

Det viktigaste är att vi pratar om det, för att få bort tabut kring all psykisk ohälsa. Anledningen att jag haft problem med just självmordstankar/planer är ju att jag känt mig ensam och att ingen förstått, och det har faktiskt blivit lättare när någon frågar istället för att de är rädda för att de ska väcka något hos oss drabbade, vilket inte stämmer.

Sorry för långt svar, och kanske säger det ingenting till just ts. Men ville få ur mig det. Hoppas ni får en fin dag.

• Anonym (.)

Ytterst få mentalt friska människor begår självmord. Så oftast är det inte personen själv som gör valet utan det är sjukdomen bakom. Så nej, jag anser inte att det är ett eget val.

• Anonym (Hm)

Tim mådde dåligt långt innan han blev känd.

• Anonym (Har)

Har läst lite om tim. Får intrycket att han var en väldigt känslig person? Blir även arg, då jag förstått många kört över han? Trots han gett uttryck för att vilja vara ifred? Jag har själv självmordsförsök i bagaget. Jag blev misshandlad. Utnyttjad o våldtagen. Detta ledde till att jag inte såg något värde i mig. Inte nåt! Jag ville bara dö. Gjorde ett allvarligt försök. Dels krascha bil i 160 km timmen. Jag överlevde. Sen hem. Jag var då fast besluten på att dö. Jag blev arg när jag inte dog i bilolyckan. Jag kom hem. Tog livsfarliga distalesiska. Som är smärtstillande . dom är förbjudna idag. Jag hävde i mig, burk på burk. Sköljde ner allt med vin. Dom ger andningdepression. Det visste jag. Då jag e undersköterska. På nåt konstigt vis, överlevde jag?! Vet ej hur!? Vaknade upp på IVA. O dom trodde inte jag skulle överleva. Jag var arg o bitter på allt. Fick även en diagnos som heter posttraumatisk stressyndrom. Så där förstod jag alla konstiga flasch backs. O konstiga symtom jag haft. Efter allt, har många vänt mig ryggen. Men jag förstår nu varför jag handlade som jag gjorde ...

• Anonym (My)

Tack för era svar. Det gör det klarare för mig. 

Anonym (Rebecca) så hemskt att du mått/mår så dåligt.  Att bli förstådd är ju otroligt viktigt.

• Anonym (My)
    Fredrica skrev 2018-05-25 02:32:49 följande:
    Om du har tillgång till Netflix så börja titta på serien - 13 reasons why - den handlar om Hannah som tar sitt liv och man kan följa orsakerna och händelserna som bygger upp till detta beslutet.

Det brukar oftast vara många händelser - situationer - orsaker - i sig som sammanlagt leder till ett sådant beslut och den slutgiltiga avgörande händelsen som får en att avsluta allt är bara en av många andra händelser - den får bägaren att rinna över för att man då oftast redan är på bristningsgränsen av allt annat man burit runt på och varit med om..

När det gäller Tim Bergling så tror jag att han tyckte att livet visat honom att han inte hörde till eller passade in här, han kände sig nog vilse i en galen värld som begär för mkt av oss människor, han ville bara få leva och vara lycklig och tillfreds och jag tror att han kände en känsla av att det var omöjligt att få och kunna vara det i denna världen med allt elände och all oförståelse bland människor..en värld som värderar pengar mer än hälsa tex..

tror nog också att han kände sig ensam bland folket han hade runt sig..vännerna han hade var inte riktiga vänner och de var inte mentalt på samma nivå och djup som han själv var på. Jag kan relatera mkt till honom därav kan jag förstå hans beslut.
    Man märkte mkt tydligt i dokumentären att han var en väldigt förnuftig, kärleksfull och tankfull individ som ville bli förstådd och accepterad för den han var..få vara introvert i en extrovert värld..få göra det som gör honom glad och lycklig..bli accepterad och älskad som Tim och inte som Avicii.
    Att han var en människa bakom namnet Avicii..

Finns mkt mer att skriva om detta men detta var några av mina tankar... smile1.gif
    Tim säger ju i början att han kände att han kände sig som en del av ett sammanhang och accepterad. Det kanske gjorde som du skriver att den känslan inte fanns längre. 
    Tror att det är svårare för män att få gehör och stöd i sådana här situationer. 
  • Anonym (My)
    Anonym (Hm) skrev 2018-05-27 11:54:53 följande:
    Tim mådde dåligt långt innan han blev känd.
    Hur vet du det? Om du vet var det samma panikångest han bar på då?
  • Anonym (My)
    Anonym (Har) skrev 2018-05-27 14:26:34 följande:
    Har läst lite om tim. Får intrycket att han var en väldigt känslig person? Blir även arg, då jag förstått många kört över han? Trots han gett uttryck för att vilja vara ifred? Jag har själv självmordsförsök i bagaget. Jag blev misshandlad. Utnyttjad o våldtagen. Detta ledde till att jag inte såg något värde i mig. Inte nåt! Jag ville bara dö. Gjorde ett allvarligt försök. Dels krascha bil i 160 km timmen. Jag överlevde. Sen hem. Jag var då fast besluten på att dö. Jag blev arg när jag inte dog i bilolyckan. Jag kom hem. Tog livsfarliga distalesiska. Som är smärtstillande . dom är förbjudna idag. Jag hävde i mig, burk på burk. Sköljde ner allt med vin. Dom ger andningdepression. Det visste jag. Då jag e undersköterska. På nåt konstigt vis, överlevde jag?! Vet ej hur!? Vaknade upp på IVA. O dom trodde inte jag skulle överleva. Jag var arg o bitter på allt. Fick även en diagnos som heter posttraumatisk stressyndrom. Så där förstod jag alla konstiga flasch backs. O konstiga symtom jag haft. Efter allt, har många vänt mig ryggen. Men jag förstår nu varför jag handlade som jag gjorde ...
    Så hemskt, så vidrigt du blev behandlad
    Hur mår du idag? Har du fått stöd och hjälp?
  • Anonym (J)

Det är ens eget val. Det är vårt eget ansvar att rusta oss så vi klarar livet och allt sjukt och destruktivt som försöker dra ner oss, tyvärr är det fortfarande tabu att vi behöver tänka på oss själva i första hand, att ta stöd, söka terapi, hjälp, att läsa om personliga resurser, att erhålla den kunskap som krävs, för att klara av det tuffa klimatet vi lever i, samhället.

Men det är allas eget ansvar som vuxen att se till att få alla bitar du behöver. Men detta kanske är svårt att komma på, oftast kommer vi på det när vi redan dragits under ytan och då kan det vara mer lockande att lämna livet för vissa.

Svar på tråden Ens eget val vid självmord