• Justgotpreg

Gravida i Skåne

Hej!

Har vi några gravida i Skåne som vill följas åt?

Jag är i vecka 21 snart och väntar vårt första barn Hjärta
    Hur mår ni andra i vecka 20-21? Har ni också växtvärk som kommer och går? Har ni börjat känna av er bebis? Kyss

• Svar på tråden Gravida i Skåne
  • Kotokig

Hej!

Vad kul! Jag är i v 20 och väntar också vårt första barn. Var på RUL i veckan och fick se att vi väntar en liten flicka (precis som vi trodde). Har känt henne lite då och då senaste veckorna, ofta när vi ska sova och jag ligger på sidan. Fick en gravidkula (sånt halsband) av maken när jag fyllde år för en månad sen som jag tror hon reagerar på ibland.

När det gäller växtvärk har det innan mest varit lite hugg då och då men i torsdags fick jag skitont när jag stod upp så var mest sittandes den dagen. Kände inget alls igår så hoppas att det lugnar sig igen...

• November83

Hej! Också i vecka 21 här och går in i 22 i morgon :) Bor i Malmö å första barnet.

Var bor ni någonstans?

Mår bra, trött till förbannelse å lite ont i ryggen ibland å halsbränna men annars tipp topp!

Efter två försök till RUL fick vi äntligen kollat allt i måndags på andra försöket å fick även veta det blir en flicka :) Total chock då vi var inställda på pojke men nu börjar chocken lägga sig. Bara glad efter två mf å massa skit att vi äntligen kommit så här långt å har en frisk tös i magen <3

Börja känna rörelser lite lätt i v19 å sen regelbundet i v20 å nu börjar d verkligen öka i styrka!

• cawii

Jag flyttade till Skåne tidigare i år och är gravid med tredje barnet ???? har rul nästa vecka!

• Hanna Montana

Gravid med första barnet i Malmö, vecka 20 (19+3).
    RUL förra veckan och troligvis väntar vi en liten tjej Hjärta
    Vilket MVC går ni på?

• November83
    Hanna Montana skrev 2018-05-28 16:00:03 följande:

Gravid med första barnet i Malmö, vecka 20 (19+3).

RUL förra veckan och troligvis väntar vi en liten tjej 

Vilket MVC går ni på?

Hej! Också tjej här :) Går på Emmakliniken/Curakliniken på Erikslust :)
  • loppanluure
    November83 skrev 2018-05-26 11:34:37 följande:

Hej! Också i vecka 21 här och går in i 22 i morgon :) Bor i Malmö å första barnet.

Var bor ni någonstans?

Mår bra, trött till förbannelse å lite ont i ryggen ibland å halsbränna men annars tipp topp!

Efter två försök till RUL fick vi äntligen kollat allt i måndags på andra försöket å fick även veta det blir en flicka :) Total chock då vi var inställda på pojke men nu börjar chocken lägga sig. Bara glad efter två mf å massa skit att vi äntligen kommit så här långt å har en frisk tös i magen <3

Börja känna rörelser lite lätt i v19 å sen regelbundet i v20 å nu börjar d verkligen öka i styrka!

Vi var också inställda på pojke, eller jag var. Men det är en liten aktiv flicka. Vill ha september nuuu så bi får träffa henne!
  • November83
    loppanluure skrev 2018-05-29 09:39:12 följande:

Vi var också inställda på pojke, eller jag var. Men det är en liten aktiv flicka. Vill ha september nuuu så bi får träffa henne!

Haha ja det blev en riktig kalldusch men lycklig oavsett :) Dock har jag inte riktigt knutit an än känner jag för jag längtar inte till bf.... Fortfarande rädd då jag normalt har problem med stora förändringar men jag vet d kommer gå bra men blir bara rädd när saker liksom är permanent. Tänk om jag suger? Tänk om jag skadar ungen? Tänk om jag inte knyter an?

Trivs med å va gravid. Nyckeln för mig ör repetition, till slut blir d inte okänt så jag behöver alla veckor jag kan få för å hinna mogna tills 6/10 haha
  • Justgotpreg

SÅ roligt att vi är fler som får bebisbesök i oktober ???????? har ni börjat förbereda något? handlat vagn? kläder?

Själv har jag börjat bli lite orolig för själva förlossningen. Försöker tänka lugnt och logiskt men ibland tar hormonerna över!!! :))

• loppanluure
    November83 skrev 2018-05-30 12:50:44 följande:

Haha ja det blev en riktig kalldusch men lycklig oavsett :) Dock har jag inte riktigt knutit an än känner jag för jag längtar inte till bf.... Fortfarande rädd då jag normalt har problem med stora förändringar men jag vet d kommer gå bra men blir bara rädd när saker liksom är permanent. Tänk om jag suger? Tänk om jag skadar ungen? Tänk om jag inte knyter an?

Trivs med å va gravid. Nyckeln för mig ör repetition, till slut blir d inte okänt så jag behöver alla veckor jag kan få för å hinna mogna tills 6/10 haha

Det är väl inte så konstigt. Jag hade svårt att knyta an innan vi visste könet. Kallade henne för Den.

Jag tror många med sig har de känslorna, kommer jag vara tillräckligt? Det gäller att ta en dag i taget och veta att det är okej att inte älska att bli förälder. Att det inte faller sig naturligt för alla och att det kan ta tid innan man tar till sig den lilla.

Det är toppen när man hör föräldrars ärliga sida av att vara förälder. Att det faktiskt är jobbigt och svårt inte bara gulligull som man ser på instagram!
  • Kotokig

Jag har känt mig ganska säker på en tjej så det var kul (även om det hade kvittat fullständigt).

Har nu börja inhandla gravidkläder, eller ja, shorts. Resten går fortfarande i normala (större) storlekar. Ett tips är HM på Nova Lund om ni vill prova mammakläder i butik. De hade stort sortiment. Flera av shortsen finns i andra modeller på nätet så jag beställde hem något par i en annan färg än de jag handlade i butiken :)

Den där växtvärken (ligimenten) i magen har inte gett med sig dock... Funderar på att skaffa mig någon gravidgördel eller nåt sånt. Är det någon som har provat det? Verkade finnas på Jättekul i Lund så tänkte kika där. Tycker det är så svårt med storlekar på nätet.

• loppanluure
    Kotokig skrev 2018-05-31 13:13:03 följande:

Jag har känt mig ganska säker på en tjej så det var kul (även om det hade kvittat fullständigt).

Har nu börja inhandla gravidkläder, eller ja, shorts. Resten går fortfarande i normala (större) storlekar. Ett tips är HM på Nova Lund om ni vill prova mammakläder i butik. De hade stort sortiment. Flera av shortsen finns i andra modeller på nätet så jag beställde hem något par i en annan färg än de jag handlade i butiken :)

Den där växtvärken (ligimenten) i magen har inte gett med sig dock... Funderar på att skaffa mig någon gravidgördel eller nåt sånt. Är det någon som har provat det? Verkade finnas på Jättekul i Lund så tänkte kika där. Tycker det är så svårt med storlekar på nätet.

Vilken vecka är du i! Bor du i Lund? :)

Nä den där ligamentsmärtan är envis.. jag har haft ett bälte p.g.a foglossning.
  • Kotokig
    loppanluure skrev 2018-05-31 13:51:20 följande:

Vilken vecka är du i! Bor du i Lund? :)

Nä den där ligamentsmärtan är envis.. jag har haft ett bälte p.g.a foglossning.

Jag gick in i v21 idag! Bor i en av byarna utanför Lund :)

Man vill ju köpa alla söta sommarklänningar som dyker upp i affärerna nu men det är ju inte helt praktiskt för en oktoberbebis... Haha. Kanske kan passa på att köpa lite på rean sen och försöka räkna ut vilken storlek hon borde ha i sommar.

Barnvagn har vi börjat kika på, just nu lutar det åt en Cybex Balios S men ska känna och klämma lite på den i en butik först. Spjälsäng och sovkorg (som en mindre spjälsäng) ska hämtas hem hos diverse släktingar och fixas till under sommaren. Tycker det är kul att kunna använda lite gammalt.
  • Hanna Montana
    November83 skrev 2018-05-29 07:32:40 följande:
    Hej! Också tjej här :) Går på Emmakliniken/Curakliniken på Erikslust :)
    Går också på Emma/Cura, supernöjd hitintills trots inte jättemånga besök ännu (Informationsträffen, KUB, Inskrivning och RUL). 

Var ju på mitt RUL förra veckan men redan nu längtar jag efter nästa besök så man i alla fall får höra hjärtljuden lite

Vilken BM går du till, vi går hos Catarina.
  • November83
    Justgotpreg skrev 2018-05-31 07:17:42 följande:

SÅ roligt att vi är fler som får bebisbesök i oktober ???????? har ni börjat förbereda något? handlat vagn? kläder?

Själv har jag börjat bli lite orolig för själva förlossningen. Försöker tänka lugnt och logiskt men ibland tar hormonerna över!!! :))

Verkligen kul!!! Har börjat handla lite men tycker d e svårt med kläder. Vet inte riktigt i vilken ende jag ska börja haha

Kollat på vagn men ej köpt än men vill ha en Emmaljunga variant :)

Är livrädd för förlossningen men fick tips om att välja Ystad sjukhus, lite mindre å mer personligare plus pappa får stanna kvar <3
  • November83
    loppanluure skrev 2018-05-31 08:45:53 följande:

Det är väl inte så konstigt. Jag hade svårt att knyta an innan vi visste könet. Kallade henne för Den.

Jag tror många med sig har de känslorna, kommer jag vara tillräckligt? Det gäller att ta en dag i taget och veta att det är okej att inte älska att bli förälder. Att det inte faller sig naturligt för alla och att det kan ta tid innan man tar till sig den lilla.

Det är toppen när man hör föräldrars ärliga sida av att vara förälder. Att det faktiskt är jobbigt och svårt inte bara gulligull som man ser på instagram!

Eller hur? Det e inte uppenbart kärlek direkt för alla men få pratar om det! Ibland måste man lära känna varandra innan kärleken kommer å man knyter an.
  • November83
    Hanna Montana skrev 2018-05-31 16:16:27 följande:

Går också på Emma/Cura, supernöjd hitintills trots inte jättemånga besök ännu (Informationsträffen, KUB, Inskrivning och RUL). 

Var ju på mitt RUL förra veckan men redan nu längtar jag efter nästa besök så man i alla fall får höra hjärtljuden lite

Vilken BM går du till, vi går hos Catarina.

Jag går hos Anki å trivs :) nä inte träffats så ofta ju än men känns bra tycker jag å smidigt med allt under samma tak :)

Anki lät mig lyssna på hjärtat i v14 eller 15 tror jag d var så d var tacksamt men vill höra igen <3
Svar på tråden Gravida i Skåne