• Snacka

Var det lättare förr?

Hej. Har haft hund i tre år, en glad kille men som har någon vajsing i ryggen som veterinärer inte vet vad det är men hon har inte ont och är glad men går lite konstigt. Känner att så fort jag är på kurs så börjar det diskuteras vad det är, hur man kan hjälpa, det är zonterapi hit och kiropraktor dit. Jag får mest ångest, vet har sagt att det kanske inte är så mycket att göra åt och det viktiga är att hon får ett bra liv även om det kanske kommer vara kortare. Jag funderar på om det var enklare förr, nu ska man gå kurser för att lära sig och även vi som har sällskapsdjur så känns det som det finns ett tryck att hunden ska på alla sätt hela tiden tas hand om på det mest lyxiga sätt. Jag får bara ångest och känner att det snart inte roligt att ha hund. Att jag har svårt att umgås med henne för jag hela tiden påminns om att hon kanske inte lever hur länge som helst. Ursäkta rörigt inlägg, jag älskar verkligen min hund men det känns som hela hundvärlden är helt överstyr.

• Svar på tråden Var det lättare förr?
  • Anna60

Du ska göra det som är bäst för just din hund. Finns massor med besserwissrar i hundvärlden, det är ett riktigt läskigt kotteri ibland. DU väljer ev kurser. DU kanske inte vill gå kurser och då ska du inte gå. Alla andra, utom just du, är experter på din hund - tror dom.

Undvik såna där ställen där det finns amatörer som tror de är experter. Det lär du må så himla mycket bättre av.
    Kram!

• Dexter dot com
    Snacka skrev 2018-05-25 10:46:59 följande:

Hej. Har haft hund i tre år, en glad kille men som har någon vajsing i ryggen som veterinärer inte vet vad det är men hon har inte ont och är glad men går lite konstigt. Känner att så fort jag är på kurs så börjar det diskuteras vad det är, hur man kan hjälpa, det är zonterapi hit och kiropraktor dit. Jag får mest ångest, vet har sagt att det kanske inte är så mycket att göra åt och det viktiga är att hon får ett bra liv även om det kanske kommer vara kortare. Jag funderar på om det var enklare förr, nu ska man gå kurser för att lära sig och även vi som har sällskapsdjur så känns det som det finns ett tryck att hunden ska på alla sätt hela tiden tas hand om på det mest lyxiga sätt. Jag får bara ångest och känner att det snart inte roligt att ha hund. Att jag har svårt att umgås med henne för jag hela tiden påminns om att hon kanske inte lever hur länge som helst. Ursäkta rörigt inlägg, jag älskar verkligen min hund men det känns som hela hundvärlden är helt överstyr.

Tror absolut det var lättare förr för hundägare då inga krav ställdes på dom men tyvärr hade många hundar det riktigt dåligt. Kedjade vid kojor på gården i ur och skur, jakthundar som stod i hundgård förutom vid jakt, hundar som inte fick sina behov tillfredställda pga okunskap osv. Idag kan vi söka och sprida information på ett helt annat sätt via internet, vi har hund för vårt nöjes skull och fler i samhället hundar ställer högre kvav på ägarna vilket naturligtvis gynnar hundarna. Det är ju inget krav att gå på kurs men personligen gör jag det för att lära mig så mycket jag bara kan och få så mycket utbyte av min hund som möjligt.
    Försök njuta av livet med din hund nu istället för att fundera på den dagen vi alla djurägare fasar för. 
    Är hunden undersökt av en fysioterapeut som jag upplever är bra mycket duktigare än veterinärer?
Svar på tråden Var det lättare förr?