• Litehemlig

    För snabbt ökande HCG?!

    Hej!

    Jag har mätt hcg-ökning igår och idag eftersom förra graviditeten slutade i missfall. Men nu är jag rädd att något snarare är galet för att hcg ökar för snabbt! Igårmorse hade jag 183. Idag, vid ungefär samma tidpunkt, hade jag 382. Vad kan detta bero på?! Blir såklart orolig när det fördubblats på mindre än ett dygn. Tankar om utomkveds, etc, då jag har känningar i vänster äggstock (absolut inte ont, bara känningar). Någon som varit med om/hört talas om så snabbt ökande hcg?!

  • Svar på tråden För snabbt ökande HCG?!
  • Anonym (S)
    Litehemlig skrev 2018-05-25 14:39:48 följande:

    Hej!

    Jag har mätt hcg-ökning igår och idag eftersom förra graviditeten slutade i missfall. Men nu är jag rädd att något snarare är galet för att hcg ökar för snabbt! Igårmorse hade jag 183. Idag, vid ungefär samma tidpunkt, hade jag 382. Vad kan detta bero på?! Blir såklart orolig när det fördubblats på mindre än ett dygn. Tankar om utomkveds, etc, då jag har känningar i vänster äggstock (absolut inte ont, bara känningar). Någon som varit med om/hört talas om så snabbt ökande hcg?!


    Jag vet ett fall och hon väntade tvillingar
  • Litehemlig
    Anonym (S) skrev 2018-05-25 15:02:23 följande:

    Jag vet ett fall och hon väntade tvillingar


    Ojdå! Hehe ja allt som innebär liv är välkomnat. Är bara så himla orolig över utomkvedshavandeskap!
  • InaLo
    Litehemlig skrev 2018-05-25 16:16:12 följande:

    Ojdå! Hehe ja allt som innebär liv är välkomnat. Är bara så himla orolig över utomkvedshavandeskap!


    Vid utomkvedshavandeskap så brukar stegra väldigt långsamt. Så det tror jag inte det är frågan om.
  • EpicNurse

    Vid utomkveds stiger hCG normalt eller långsammare än vanligt. Aldrig snabbare.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Litehemlig
    Anonym (S) skrev 2018-05-25 18:54:03 följande:

    Håller tummarna! Meddela gärna hur det går


    Tusen tack! Absolut, ska uppdatera!
  • Litehemlig
    EpicNurse skrev 2018-05-25 19:28:00 följande:

    Vid utomkveds stiger hCG normalt eller långsammare än vanligt. Aldrig snabbare.


    Åh, tror du?! Du gör mig så glad nu! Har läst att det kan stiga snabbare vid X, men förvisso källa familjeliv... ;) Var har du fått infon ifrån? Hoppas verkligen det stämmer hihi!!!
  • EpicNurse
    Litehemlig skrev 2018-05-25 21:20:48 följande:

    Åh, tror du?! Du gör mig så glad nu! Har läst att det kan stiga snabbare vid X, men förvisso källa familjeliv... ;) Var har du fått infon ifrån? Hoppas verkligen det stämmer hihi!!!


    Erfarenhet, gynekologerna på jobbet. När en graviditet sitter fel så växer den ju inte som den ska. Därför ökar hCG långsammare.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Druvbörd)

    Vid snabbt ökande av hcg tycker jag du ska be läkaren utesluta druvbörd (mola) jag fick snabbt enormt höga värden. Detta är väldigt ovanligt (så bli inte orolig) stort lycka till!

  • JLES
    Litehemlig skrev 2018-05-25 14:39:48 följande:

    Hej!

    Jag har mätt hcg-ökning igår och idag eftersom förra graviditeten slutade i missfall. Men nu är jag rädd att något snarare är galet för att hcg ökar för snabbt! Igårmorse hade jag 183. Idag, vid ungefär samma tidpunkt, hade jag 382. Vad kan detta bero på?! Blir såklart orolig när det fördubblats på mindre än ett dygn. Tankar om utomkveds, etc, då jag har känningar i vänster äggstock (absolut inte ont, bara känningar). Någon som varit med om/hört talas om så snabbt ökande hcg?!


    Allmänt känt att HcG stiger mycket, mycket långsamt vid ett X. :) Lycka till!
Svar på tråden För snabbt ökande HCG?!