• anonymus_342

    Är det viktigt att ta p-piller exakt samma tid

    Hej! Jag har precis börjat ta p-piller och har tagit dem nu i över en vecka. Har varit lite glömskt när det gäller att ta dem vid EXAKT samma tidpunkt. Med det mensr jag att jag ibland tagit pillret vid 21 och sedan 22. Har hänt en gång att jag råka ta den 22:30 som SENAST! Påverkar det mitt skydd ? Har nämligen haft oskyddat sex nu och är lite orolig om det spelar roll om en timme och ifall jag borde köpa dagen efter piller.

    Tack i förhand för svar.

  • Svar på tråden Är det viktigt att ta p-piller exakt samma tid
  • Anonym (Sandra)

    Nej. Man behöver inte ta dom vid samma tidpunkt. Skulle du glömma dom på kvällen kan du ta dom på morgonen och ändå vara säker

  • Anonym (Ppiller)

    Är det p-piller eller minipiller? Minipiller ska man väl ta vid samma tid om jag inte har helt fel för mig och p-piller har man 24 eller 36 timmar på sig

  • Snuttis2

    Det står alltid att du ska ta dem exakt på samma tid. Gällande p piller är det inte så kritiskt som på en timme men att ta dem samma tid handlar ju delvis om att få in en klok rutin. Mini piller däremot är mkt känsligare o där bör man vara försiktig!

    Sen handlar det ju även om hur fertil du är!

  • Anonym (Redan?)

    Men du, inte är man väl skyddad mot graviditet redan efter en vecka när man börjat med p-piller? Eller verkar de snabbare nuförtiden?

Svar på tråden Är det viktigt att ta p-piller exakt samma tid