Anonym (Familjenolife) skrev 2018-05-26 14:39:00 följande:
Hej. Jag har efter en tids funderingar kommit fram till att jag ska bryta med min familj. Livet med dem är för svårt och deras behandling av mig är för respektlöst för att jag ska orka fortsätta. P.g.a. vissa omständigheter, b.l.a. ångestsyndrom måste jag göra mig av med allt och alla som ger mig ångest.
Så min fråga är nu hur jag rent praktiskt ska gå till väga? Ska jag berätta för dem eller ska jag helt enkelt sluta höra av mig och sluta svara när de hör av sig? Ska jag ge dem en förklaring eller ska jag låta det vara? Och framförallt, vad gör jag när de försöker få mig tillbaka?
Och ni som har brutit med familjen, hur mådde ni? Och hur mår ni idag?
Jag skulle råda dig att göra det på två alternativa sätt:
1) formulera på papper kortfattat men informativt vad du vill, skriv nåt vänligt och avsluta med en bestämd formulering. Ha den hemma och lär dig den. Ring sedan runt i familjen eller träffa dem, samlat eller enskilt, och säg den.
Snyggt, ärligt, modigt men var beredd på fortsatt dialog
2) samma som ovan men skriftligt med utskick.
Som pappa till många ungdomar skulle jag även råda dig till en mjukare formulering, t ex paus i x månader. Du verkar inte så drastisk, du kan ompröva eller fortsätta längre fram osv. Eventuellt kan du ha olika längd på pausen för olika släktingar, eller är alla lika ångestskapande?
Som pappa hoppas jag även att du träffar terapeut och att du har människor omkring dig som stöttar dig.
Din familj kommer att bli väldigt ledsen när du tar avstånd från dem. Finns det ingenting som kan göras för att er reaktion kan bli bättre?