• Anonym (Ont)

Tandvärk, panik

Var hos tandläkaren igår vid 10 på en akuttid då jag hade börjat få tandvärk som kändes ända upp till bihålan, men hade inte super ont men tänkte ifall de är en infektion så kanske de är bäst att ta de på en gång.

De gör en enklare lagning och bokar in en tid om 1 månad för rotfyllning..

De går ungefär 10 minuter från det att jag kommer ut därifrån tills en hemsk smärta kommer från hela kinden och käken, de svartna för ögonen och jag vart kallsvettig och illamående, ringde tillbaka och fick komma in igen och de gjorde om proceduren..

Fick även starkare smärtlindring (Morfin aktig)..

Men nu är smärtan tillbaka, tabletterna hjälper inte alls och hela kinden är svullen, jag har så ont så jag bara skakar och ännu en gång så svartnar de för ögonen.. Jag får verkligen panik över att de gör så ont :'(

Vad är de som har hänt o vad gör jag? :'( 1177 säger bara att de finns inga tandläkare tillgängliga och jag får ta en ipren o Alvedon o vänta till imorgon, men de hjälper inte de tar inte äns bort udden av smärtan o jag klarar inte mer snart

• Svar på tråden Tandvärk, panik
  • Anonym (Greta)

Ring 112! Det finns jourtandläkare

• Anonym (A)
    Anonym (Greta) skrev 2018-05-26 16:40:03 följande:
    Håller med, ring.
  • Anonym (Ont)

Varför fick jag inte antibiotika från tandläkaren isåfall? :( hon sa tillomed att de var en rejäl infektion i käkbenet men jag fick ingen antibiotika alls ändå, utan att jag skulle bara invänta rotfyllningen

• Anonym (Ont)
    Anonym (Greta) skrev 2018-05-26 16:40:03 följande:

112? För tandvärk?

Pratade med 1177 och de sa att de inte finns i mitt län, blir de skillnad om jag ringer 112 för något som inte är livshotande?
  • Anonym (Ont)

Kör på o försöker uthärda till imorgon och ringer en privat tandläkare istället :(

• Anonym (Tandis)
    Tihi skrev 2018-05-26 16:32:39 följande:

Infektion. Antibiotika gör susen.

Är du tandläkare?

Sannolikt har TS snarare en inflammation i nerven i tanden och den behöver öppnas för att lätta på trycket varvid värken minskar.
  • Anonym (Ont)
    Anonym (Tandis) skrev 2018-05-27 19:44:11 följande:

Är du tandläkare?

Sannolikt har TS snarare en inflammation i nerven i tanden och den behöver öppnas för att lätta på trycket varvid värken minskar.

Vad har de isåfall gjort på de två behandlingarna jag har varit på? :( de sa också att jag hade en kraftig infektion i tandbenet men de tyckte det skulle räcka med att öppna upp o rengöra sålänge
  • Anonym (Tandläkare)

Har dom akutrensat tanden? Om du behöver en rotbehandling så bör du har öppnat upp tanden och rensat ur roten. Men om det inte finns en tandläkare tillgängligt och du har super ont ska du åka in till sjukhuset på akuten så dom får behandla smärtan iaf! Sen får du ringa direkt på morgonen för en ny akut tid

• Anonym (Ont)
    Anonym (Tandläkare) skrev 2018-05-27 21:36:23 följande:

Har dom akutrensat tanden? Om du behöver en rotbehandling så bör du har öppnat upp tanden och rensat ur roten. Men om det inte finns en tandläkare tillgängligt och du har super ont ska du åka in till sjukhuset på akuten så dom får behandla smärtan iaf! Sen får du ringa direkt på morgonen för en ny akut tid

Jag vet inte alls vad de gjorde så sätt, de öppnade upp tanden 2 gånger i fredags och spolade rent sa de, och att smärtan skulle avta.. Att de kunde kännas lite efteråt men de skulle gå över, men ändå sitter jag här och har snart ätit upp 1 paket med 20 morfin tabletter sen i fredags, plus ipren och Alvedon :(

och de tar bara bort den mest akuta smärtan men fortfarande är de så pass smärtsamt att jag inte orkat röra mig direkt ur sängen..

Känns verkligen som de har gjort något riktigt fel..

Jag ringde som sagt 1177 igår och de sa att de inte finns någon jourtandläkare i mitt län och jag skulle ta 1 ipren och 2 Alvedon, frågade även om jag kunde vända mig till akuten för att få något annat smärtstillande så jag stod ut tills tandläkaren öppnar igen och hon bara skratta åt mig och sa att sjukvården inte äns ville ta i mig med tång då det är tandläkarens jobb..

Vilket avskrämde mig en hel del så därför ligger jag här i sängen med tårarna rinnandes av smärta för jag är rädd att bli utskrattad av akuten :(
  • Anonym (Tandis)
    Anonym (Ont) skrev 2018-05-27 21:11:01 följande:

Vad har de isåfall gjort på de två behandlingarna jag har varit på? :( de sa också att jag hade en kraftig infektion i tandbenet men de tyckte det skulle räcka med att öppna upp o rengöra sålänge

Du skrev i TS att de gjort en enklare lagning. Om de öppnat och rensat låter det rimligare. Smärtan lägger sig vanligen inom ett par dygn, men ring imorgon bitti annars! Har du feber eller svullnad som ökar snabbt kan du söka på akuten eftersom en sådan infektion behöver behandlas med antibiotika. Svårt läge för dig!
  • Anonym (Ont)
    Anonym (Tandis) skrev 2018-05-27 21:47:37 följande:

Du skrev i TS att de gjort en enklare lagning. Om de öppnat och rensat låter det rimligare. Smärtan lägger sig vanligen inom ett par dygn, men ring imorgon bitti annars! Har du feber eller svullnad som ökar snabbt kan du söka på akuten eftersom en sådan infektion behöver behandlas med antibiotika. Svårt läge för dig!

Ja förlåt kom på att de kanske är olika saker, för de lagade ju hålet de gjorde eller vad man ska säga så för mig var de en lagning

För övrigt tack för dina svar de uppskattas <3

Kinden har svullnat upp till ögat men de är de enda förutom smärtan, ingen feber än så länge.. Tycker du jag ska avvakta eller ska jag ringa som jag hade tänkt till en annan tandläkare imorgon eller tror du att de här släpper? Är det något annat jag borde tänka på?
  • Anonym (Tandis)
    Anonym (Ont) skrev 2018-05-27 21:56:04 följande:

Ja förlåt kom på att de kanske är olika saker, för de lagade ju hålet de gjorde eller vad man ska säga så för mig var de en lagning

För övrigt tack för dina svar de uppskattas <3

Kinden har svullnat upp till ögat men de är de enda förutom smärtan, ingen feber än så länge.. Tycker du jag ska avvakta eller ska jag ringa som jag hade tänkt till en annan tandläkare imorgon eller tror du att de här släpper? Är det något annat jag borde tänka på?

Det är inte min sak att säga och tyvärr är det inte tillåtet att som tandläkare ge råd som inte dokumenteras och utan att ha en identitet på den man rådger. Hursomhelst verkar du vara rätt så illa däran tycker jag och om du söker vård tror jag inte alls att du blir skrattad åt.
  • Anonym (Ont)
    Anonym (Tandis) skrev 2018-05-27 22:25:25 följande:

Det är inte min sak att säga och tyvärr är det inte tillåtet att som tandläkare ge råd som inte dokumenteras och utan att ha en identitet på den man rådger. Hursomhelst verkar du vara rätt så illa däran tycker jag och om du söker vård tror jag inte alls att du blir skrattad åt.

Nej de är sant, tänkte inte ens så långt men förstår det!

Tack för all din hjälp och rådgivning, önskar att jag får en sån tandläkare som du en dag, som lyssnar på en!

Kontaktar en privat tandläkare imorgon och hoppas på att läget blir bättre!
Svar på tråden Tandvärk, panik