Råd & Tips vid Magsjuka ??
Är det nån som har bra tips vid magsjuka ??
Vad ska man äta, vad bör man undvika och vad är bra att dricka ??
Är det nån som har bra tips vid magsjuka ??
Vad ska man äta, vad bör man undvika och vad är bra att dricka ??
Ingen ??
försök att inte äta.. låt magen vila...
Drick mycket o drick även typ nyponsoppor, blåbärssoppa o sånt som är milt för magen.. Provivas drycker funkar jättebra.
Även om du kräks direkt efter du druckit så är det bara att fortsätta... Att inte ha något alls att kräkas får dig oftast bara att må värre.
mineralvatten, coca cola är bra att dricka...
Även örtte fungerar
Vätskeersättning är jättebra för både barn o vuxna då man förlora mycket vätska. Går bra att dricka som det är men kan med fördel blandas ut med saft eller juice då det smakar rätt mycket salt.
Ok. Tack för alla svar.. Det är jag som blivit magsjuk..
Jag spyr inte längre, utan det kommer bara i andra änden..
Jag tänkte på Cola, ska den vara avslagen ??
Vad för magsjuka pratar vi om? Vuxen eller barn?
Om det är maginfluensa och kräksjuka du menar så gäller generellt att i första hand ersätta förlorad vätska. Dels behöver man dricka mycket, och även ersätta salter. Vatten är bra, och vätskeersättning om man är uttorkad (vätskeersättning innehåller även socker och salt som man behöver, finns på apoteket eller går att koka själv). Blåbärssoppa kan stoppa upp lite grann om man har diarre och ger energi.
När den akuta fasen är över skall man äta sånt som är snällt mot magen. Majsvälling t ex, kokt ris eller potatis, vitt bröd. Inte fullkorn. Lite extra fett till barn och det är bra att ersätta förlorade nyttiga bakterier i magen genom att äta dofilus och bifilus.
Vuxen !! Borde skrivit det i inlägget .
Tro det eller ej, men en huskur som hjälpt mej ända sen jag va liten e att ta ett glas kallt vatten, ca 2 dl... blanda i 1-2 tsk potatismjöl... rör om... i med sugrör & drick långsamt!! Smakar riktigt vidrigt, men lyckas man låta bli att kräkas på ca 20 minuter efter man fått i sej det, så brukar iaf jag bli frisk!!!
Ett tips... drick med sugröret så långt bak i munnen det bara går, då smakar det mindre...