• Äldre 26 May 20:09
    1499 visningar
    2 svar
    2
    1499

    Giltigt ID i USA?

    Ska åka till USA i sommar och det slog mig att jag eventuellt kan behöva ID/legitimation för en konsert där man måste vara över 18, och jag är inte säker på vad som räknas som giltigt för att bevisa sin ålder! Enklast vore ju om man kunde använda körkortet men känns tveksamt om de skulle acceptera ett svenskt körkort? I så fall verkar ett pass mer användbart, men vet inte om det heller skulle fungera, och dessutom är man ju lite smånervös för att ta med passet i och med att det finns en viss risk för stöld och det vore inte så bra att sakna pass när man sedan ska åka hem! Någon som vet vad som gäller?

  • Svar på tråden Giltigt ID i USA?
  • Äldre 26 May 22:19
    #1

    svenskt körkort funkar inte. kolla upp reglerna för pass

  • Äldre 26 May 22:49
    #2
    BMHSG skrev 2018-05-26 20:09:48 följande:

    Ska åka till USA i sommar och det slog mig att jag eventuellt kan behöva ID/legitimation för en konsert där man måste vara över 18, och jag är inte säker på vad som räknas som giltigt för att bevisa sin ålder! Enklast vore ju om man kunde använda körkortet men känns tveksamt om de skulle acceptera ett svenskt körkort? I så fall verkar ett pass mer användbart, men vet inte om det heller skulle fungera, och dessutom är man ju lite smånervös för att ta med passet i och med att det finns en viss risk för stöld och det vore inte så bra att sakna pass när man sedan ska åka hem! Någon som vet vad som gäller?


    Oftast accepteras svenska körkort i sådana sammanhang (konserter, klubbar osv.), men det finns ju en risk att de säger nej ifall de är obekanta med det och inte bekväma med att "godkänna" det. Men allt som oftast fungerar svenskt körkort. Pass fungerar alltid däremot. Men ring och hör med stället för konserten bara annars om du vill vara säker. 
Svar på tråden Giltigt ID i USA?