• Äldre 26 May 22:40
    2373 visningar
    7 svar
    7
    2373

    Min ex hotar att rymma med min son.

    Hejsan där ute, vet ej vad jag skall ta mig till, min ex fru (vi är inte skilda än men vi är på god väg med papper o.s.v)


     


    Hon har sagt vid flertalet tillfällen att hon har hämlängtan till Ukriana och vill ta min pojke i från mig, hon säger att hon kan göra det hon behöver inte min tillåtelse, hon säger att soc skall hjälpa henne hon skall kontakta dem..??

    Jag ger henne inte passet eftersom jag är rädd att jag aldrig mer kommer få se min 3 åriga pojke igen, hon har hotat med allt möjligt och jag vill inte gå in i några diskusioner som bara leder till pajkastning det hjälper inte och då är risken stor att pojken blir lidande eftersom jag har honom 4 dgr och exet 4 dagar, Jag hade gärna velat ha honom en vecka och sedan hon en vecka men hon vägrar det.


     


    Min fråga är till er kan soc tvinga mig lämna passet till henne när hon är så ostabil och hotat att ta pojken ifrån mig...? :(


     


    Tänkte ringa familjerätten på måndag och se vilken hjälp man kan få?


     


     


    tacksam för svar!

  • Svar på tråden Min ex hotar att rymma med min son.
  • Anonym (Jonss­on)
    Äldre 26 May 22:43
    #1

    Hur skulle Soc kunna tvinga dig till det? 

    Den hjälp du/ni kan få av Familjerätten är samarbetssamtal, det är en rådgivande instans.

    Har ni gemensam vårdnad?

  • Äldre 26 May 22:49
    #2

    Ehe nej. Om något kan jag tänka mig att dina chanser för att få ensam vårdnad lär öka om hon hotar att lämna landet med barnet?

    Om jag var du skulle jag hålla ett väldigt noga öga på att hon inte förfalskar din signatur för att fixa ett nytt pass. Det är så klart olagligt att göra så, men om hon lyckas och flyr landet med honom så lär det tvinga igång en enorm process för att ens få tillbaka dem till landet.

    Behåll passet, prata med familjerätten, börja spela in samtal med henne och spara all skriftlig kontakt.

  • Anonym (K)
    Äldre 26 May 22:53
    #3
    +1

    Har ni gemensam vårdnad kan du nog ensamt återkalla passet (läste om ett sånt fall). Har du bevis på hennes hot så har du ju bevis på välgrundad uppfattning.

    Har ni typ avtal på 4+4? Bor ni långt ifrån varandra?

  • Anonym (vg)
    Äldre 26 May 23:33
    #4

    Jag fixade nytt pass till sonen nyligen. Både pappan och jag var tvungna att komma till polisstationen, legitimera oss och skriva under där. Jag tror att det är så över allt i dag. Det funkade inte att skriva under hemma och komma dit med underskrift. 

    Jag tror också du kanske ska kontakta polisen och anmäla att du har ett hot över dej om att hon ska ta ditt barn utomlands. Kanske kan dom sätta in en spärr eller något vid sons personnummer så det syns att man inte ska släppa igenom honom. 

  • Äldre 27 May 05:55
    #5
    Anonym (vg) skrev 2018-05-26 23:33:37 följande:

    Jag fixade nytt pass till sonen nyligen. Både pappan och jag var tvungna att komma till polisstationen, legitimera oss och skriva under där. Jag tror att det är så över allt i dag. Det funkade inte att skriva under hemma och komma dit med underskrift. 

    Jag tror också du kanske ska kontakta polisen och anmäla att du har ett hot över dej om att hon ska ta ditt barn utomlands. Kanske kan dom sätta in en spärr eller något vid sons personnummer så det syns att man inte ska släppa igenom honom. 


    Vi ska fixa pass till sonen på tisdag, enligt vårt kontor krävs det antingen att båda föräldrar närvarar eller att den som inte är med har skrivit på ett papper som även är påskrivet av två vittnen. Med andra ord går det att förfalska (i alla fall här), men du ska förfalska ganska många personers namn då.
  • Äldre 29 May 00:50
    #6
  • Anonym (rrr)
    Äldre 29 May 07:31
    #7

    Ring både Soc och Familjerätten och fråga allt du funderar på! Bättre att ligga steget före. och OM hon skulle hitta på något så har de ju i så fall redan kännedom om ert fall, om du har ringt innan. Du kan även ringa polisen och fråga vad du ska göra när hon hotar så där. 

Svar på tråden Min ex hotar att rymma med min son.