• Utbrytarkonst

Äta 2 dagar gammal Mozzarella?

Skulle behöva snabba svar. Upptäckte precis att mozzarellan som jag köpte har gått ut för två dagar sedan, tänkte använda den i sallad. Hade ni vågat äta den? Är gravid v 13.

• Svar på tråden Äta 2 dagar gammal Mozzarella?
  • Anonym (Nej)

Tror inte du ska äta mozzarella över huvud taget?

• Utbrytarkonst
    Anonym (Nej) skrev 2018-05-27 17:05:15 följande:

Tror inte du ska äta mozzarella över huvud taget?

Detta är mozzarella gjord på pastöriserad komjölk, och det ska vara okej.
  • Utbrytarkonst
    Salmiakk skrev 2018-05-27 17:36:01 följande:

Jag hade inte ätit den oavsett om jag var gravid eller inte.

Får man fråga varför? Den verkar fräsch på lukten och smaken, har öppnat och sett efter. Men är tveksam ändå om jag vågar..
  • Anonym (Ja)

Ja om den luktar och smakar fräscht ska det inte vara några problem, Bäst-före ska mer ses som en rekommendation, Själv har jag använt grädde som var över en vecka "för gammal" Inga problem alls.

• Långbenopluto
    Utbrytarkonst skrev 2018-05-27 17:36:54 följande:
    Får man fråga varför? Den verkar fräsch på lukten och smaken, har öppnat och sett efter. Men är tveksam ändå om jag vågar..
    Av samma anledning som gör dig så osäker att du behöver fråga här.
  • Anonym (K)

Halloumi-, Mozzarella- och Ricottaost går bra att äta om de är nyförpackade. Vad innebär nyförpackad? Jo, om det återstår 2/3 av tiden från förpackningsdatum till bäst-före-datum räknas osten som nyförpackad.

Hämtat från Livsmedelsverkets hemsida! Jag hade inte ätit osten.

• Charlieellerså
    Anonym (K) skrev 2018-05-27 18:26:22 följande:

Halloumi-, Mozzarella- och Ricottaost går bra att äta om de är nyförpackade. Vad innebär nyförpackad? Jo, om det återstår 2/3 av tiden från förpackningsdatum till bäst-före-datum räknas osten som nyförpackad.

Hämtat från Livsmedelsverkets hemsida! Jag hade inte ätit osten.

Bra info, tack. Har alltid undrar vad nyförpackad egentligen innebär då de sällan är packade alldeles nyligen.
Svar på tråden Äta 2 dagar gammal Mozzarella?