• Anonym (ts)

Rengöra ugn?

Hur rengör man bäst en ugn när "inget fungerar"? Jag har testat ättika och bakpulver och vanliga rengöringsmedel men det biter inte. 

• Svar på tråden Rengöra ugn?
  • Presens
     Gnid in ugnen med såpa och värm till 100°, låt svalna, tvätta, skölj väl och torka. Eventuell såpadoft försvinner vid upphettning till 250°.
  • Anonym (Svinto)

Jag använder såpa först och främst. Ibland räcker inte det på alla ställen och då använder jag svinto. 

• Anonym (.)

Tandkräm!

Smeta in, blöt upp, gnugga. Ingen värme och luktar inte direkt äckligt efter;)

• Anonym (geggamoja)

Finns sån där ugnrengöringsmedel som är superfrätande och supereffektivt.

• Anonym (ts)
    Presens skrev 2018-05-27 19:07:54 följande:
     Gnid in ugnen med såpa och värm till 100°, låt svalna, tvätta, skölj väl och torka. Eventuell såpadoft försvinner vid upphettning till 250°.
    Anonym (Svinto) skrev 2018-05-27 19:15:04 följande:

Jag använder såpa först och främst. Ibland räcker inte det på alla ställen och då använder jag svinto. 

Såpa har jag testat, det hände ingenting..

Jag har hört att man förstör ugnen med svinto så det vågar jag inte testa =/
    Anonym (.) skrev 2018-05-27 19:49:32 följande:

Tandkräm!

Fungerade inte för mig =/
    Anonym (geggamoja) skrev 2018-05-27 19:57:15 följande:

Finns sån där ugnrengöringsmedel som är superfrätande och supereffektivt.

Det är kanske något sådant där supergiftigt man får använda då...Sambon ville köpa det från början och skrattade åt mig när jag pratade om ättika,bikarbonat,såpa mm men får kanske ge honom rätt ändå..

• LFF

Man byter ut ugnen mot en med pyrolysfunktion och bränner bort skiten till aska Flört Bästa köpet vi gjort!

• BuoBä

Är det glaset på luckan som har fastbränd smuts på sig så kan man använda ett rakblad efter att ha såpat/blött upp ugnen.

• Anonym (ts)
    LFF skrev 2018-05-28 10:28:28 följande:

Man byter ut ugnen mot en med pyrolysfunktion och bränner bort skiten till aska Flört Bästa köpet vi gjort!

det blir en sådan när vi flyttat, men känns dumt att köpa en ny nu ;)
    BuoBä skrev 2018-05-28 10:40:52 följande:

Är det glaset på luckan som har fastbränd smuts på sig så kan man använda ett rakblad efter att ha såpat/blött upp ugnen.

Luckan är jättefin, så det är bara inne i själva ugnen =/

• LFF
    Anonym (ts) skrev 2018-05-28 11:02:51 följande:
    det blir en sådan när vi flyttat, men känns dumt att köpa en ny nu ;)
    BuoBä skrev 2018-05-28 10:40:52 följande:

Luckan är jättefin, så det är bara inne i själva ugnen =/

Det var faktiskt så vi gjorde. Vi flyttade till ett nybygge och när vi gick igenom tillvalskatalogen och det första jag såg på ugnsfronten var en pyrolys var min enda kommentar "Den ska jag ha!". Resultatet blev att det fick bli rostfritt på alla vitvarorna i köket eftersom den ugnen gick i rostfritt Men det är helt ljuvligt att ha!
  • Tangent
    Anonym (ts) skrev 2018-05-28 10:20:11 följande:

Såpa har jag testat, det hände ingenting..Jag har hört att man förstör ugnen med svinto så det vågar jag inte testa =/
    Anonym (.) skrev 2018-05-27 19:49:32 följande:

Tandkräm!

Fungerade inte för mig =/
    Det är kanske något sådant där supergiftigt man får använda då...Sambon ville köpa det från början och skrattade åt mig när jag pratade om ättika,bikarbonat,såpa mm men får kanske ge honom rätt ändå..

Jag testade också alla möjliga sätt, men det var det  ugnsrengöringsmedlet som hjälpte. Hade diskhandskar, långärmat och skyddsglasögon när jag använde medlet.
  • Anonym (ts)
    Tangent skrev 2018-05-28 11:16:27 följande:
    Jag testade också alla möjliga sätt, men det var det  ugnsrengöringsmedlet som hjälpte. Hade diskhandskar, långärmat och skyddsglasögon när jag använde medlet.
    Minns du vad medlet hette?
  • Anonym (geggamoja)
    Anonym (ts) skrev 2018-05-28 10:20:11 följande:

Såpa har jag testat, det hände ingenting..Jag har hört att man förstör ugnen med svinto så det vågar jag inte testa =/Fungerade inte för mig =/Det är kanske något sådant där supergiftigt man får använda då...Sambon ville köpa det från början och skrattade åt mig när jag pratade om ättika,bikarbonat,såpa mm men får kanske ge honom rätt ändå..

Den är superfrätande och säkert också jättegiftig men det är nog det enda som hjälper mot ordentligt ingrodd ugn. Jättejobbigt att få bort medlet runt alla galler inne i ugnen. Men det blir rent.
Svar på tråden Rengöra ugn?