• matermo

    PCOS-syster sökes!

    Hej! Kanske har jag blivit lite knäpp, men ny kompis sökes!


    Jag är en tjej på 24 år som precis fått veta att jag har PCOS. Jag fick diagnosen ganska hastigt och gynekologen sa i princip att det här är inget du behöver oroa dig för, när du och din sambo vill ha barn behöver du bara ta dom här tabletterna (Letrozol) och nu börjar vi med att du ska ta medicin (Provera) för att få igång mensen, så att den blir regelbunden. Vi vill ha barn, så jag fick Letrozol utskrivet och har precis börjat min första kur. 


    När jag kom hem dök tusen frågor upp. Och jag förstod ju ganska snabbt att det är ju inte bara att ta Letrozol också pang blir man gravid...


    Nu till varför jag letar ny kompis. Jag kan prata om mycket kring min PCOS med vänner och familj. Men, jag vill ju inte avslöja att vi försöker få barn, bland annat på grund av att det känns som att besvikelsen blir större om det inte lyckas. Min kille är superstöttande. Men, han kan ju trots allt inte riktigt sätta sig in i hur det känns för mig. 

    SÅ! Du med PCOS, som helst också försöker få barn och vill ha någon annan att ventilera med än din sambo och gynekolog! Som vill dela erfarenheter med en medsyster! Eller bara prata om vad som helst, eller ingenting alls. Jag är för det mesta en glad och lättsam tjej, som helst skrattar, gillar att träna och att ibland bara ta det lugnt. Är du som jag? Hör gärna av dig!

    PS! Jag bor i Stockholm. Fördelaktigt om du bor i närheten :)


     

  • Svar på tråden PCOS-syster sökes!
  • Soffpotatisen

    Hej! Jag är också 24, bor dessvärre i trollhättan en bit ovanför Göteborg. Har diagnosen PCOS sedan våren 2016 och hösten 2016 slutade jag med p-piller som var mot PCOS. Efter det hade jag ingen mens under hela 2017 och i december 2017 började jag med provera samt letrozol. Ännu inte gravid (bli inte skrämd nu bara haha).. men jag svarar gärna på frågor och pratar lite om du vill! :) skriver inte hela resten av berättelsen förens ja vet om du vill höra! Kram Malin :)

  • Enmsik
    matermo skrev 2018-05-27 20:06:35 följande:

    Hej! Kanske har jag blivit lite knäpp, men ny kompis sökes!


    Jag är en tjej på 24 år som precis fått veta att jag har PCOS. Jag fick diagnosen ganska hastigt och gynekologen sa i princip att det här är inget du behöver oroa dig för, när du och din sambo vill ha barn behöver du bara ta dom här tabletterna (Letrozol) och nu börjar vi med att du ska ta medicin (Provera) för att få igång mensen, så att den blir regelbunden. Vi vill ha barn, så jag fick Letrozol utskrivet och har precis börjat min första kur. 


    När jag kom hem dök tusen frågor upp. Och jag förstod ju ganska snabbt att det är ju inte bara att ta Letrozol också pang blir man gravid...


    Nu till varför jag letar ny kompis. Jag kan prata om mycket kring min PCOS med vänner och familj. Men, jag vill ju inte avslöja att vi försöker få barn, bland annat på grund av att det känns som att besvikelsen blir större om det inte lyckas. Min kille är superstöttande. Men, han kan ju trots allt inte riktigt sätta sig in i hur det känns för mig. 

    SÅ! Du med PCOS, som helst också försöker få barn och vill ha någon annan att ventilera med än din sambo och gynekolog! Som vill dela erfarenheter med en medsyster! Eller bara prata om vad som helst, eller ingenting alls. Jag är för det mesta en glad och lättsam tjej, som helst skrattar, gillar att träna och att ibland bara ta det lugnt. Är du som jag? Hör gärna av dig!

    PS! Jag bor i Stockholm. Fördelaktigt om du bor i närheten :)


     


    Hej! Även jag 24 år och fick också diagnosen lite hastigt då jag var till gyn med glesa menstruationer. Fick provera utskrivit. Andra dosen nu efter en ordentlig mens. Längesen. Nu var den lika riklig som innan preventivmedel. Testar med ägglossningstest nu. Ett råd från läkaren för att se om allt funkar som det ska i alla fall fram till ägglossningen med hormoner osv. Har samma problem med vänner. Då man inte vill berätta att man försöker. Sedan håller jag med om att sambon är stöttande men har nog svårt att förstå hur man känner då det nuvarande "problemet" inte är hans. Bor kring Örebro så inte så nära Stockholm men följs gärna åt! :D
  • Enmsik
    matermo skrev 2018-05-27 20:06:35 följande:

    Hej! Kanske har jag blivit lite knäpp, men ny kompis sökes!


    Jag är en tjej på 24 år som precis fått veta att jag har PCOS. Jag fick diagnosen ganska hastigt och gynekologen sa i princip att det här är inget du behöver oroa dig för, när du och din sambo vill ha barn behöver du bara ta dom här tabletterna (Letrozol) och nu börjar vi med att du ska ta medicin (Provera) för att få igång mensen, så att den blir regelbunden. Vi vill ha barn, så jag fick Letrozol utskrivet och har precis börjat min första kur. 


    När jag kom hem dök tusen frågor upp. Och jag förstod ju ganska snabbt att det är ju inte bara att ta Letrozol också pang blir man gravid...


    Nu till varför jag letar ny kompis. Jag kan prata om mycket kring min PCOS med vänner och familj. Men, jag vill ju inte avslöja att vi försöker få barn, bland annat på grund av att det känns som att besvikelsen blir större om det inte lyckas. Min kille är superstöttande. Men, han kan ju trots allt inte riktigt sätta sig in i hur det känns för mig. 

    SÅ! Du med PCOS, som helst också försöker få barn och vill ha någon annan att ventilera med än din sambo och gynekolog! Som vill dela erfarenheter med en medsyster! Eller bara prata om vad som helst, eller ingenting alls. Jag är för det mesta en glad och lättsam tjej, som helst skrattar, gillar att träna och att ibland bara ta det lugnt. Är du som jag? Hör gärna av dig!

    PS! Jag bor i Stockholm. Fördelaktigt om du bor i närheten :)


     


    Hej! Vet inte om mina meddelanden går fram.. hör gärna av dig i meddelanden :)
  • Jessikaaa

    Hej! Jag är en tjej på 28 år som fick diagnosen pcos i höstas! Vi har bra värden annars så det är ?bara? ägglossningen som inte funkar..

    Jag håller nu på med 3 omgången av letrozol, ska på VUL på torsdag! Detta är sista försöket med tabletter annars blir de ivf efter sommaren!

    Hoppas det går vägen för er! ???? /Jessika

  • Enmsik
    Jessikaaa skrev 2018-06-18 11:50:46 följande:

    Hej! Jag är en tjej på 28 år som fick diagnosen pcos i höstas! Vi har bra värden annars så det är ?bara? ägglossningen som inte funkar..

    Jag håller nu på med 3 omgången av letrozol, ska på VUL på torsdag! Detta är sista försöket med tabletter annars blir de ivf efter sommaren!

    Hoppas det går vägen för er! ???? /Jessika


    Åh vad skönt ändå att det blir ivf så att det eventuellt händer något! :D tycker bara jag går och trampar här i väntan på plus eller mens. Nu har jag fått provera utskrivit i april så jag är på tredje kuren. Förhoppningsvis äl+5 nu. Så nu hoppas jag! Hade fruktansvärd migrän i onsdags alltså den dagen det var trolig ägglossning så jag spydde och grejer. Något ni känner igen? Har migrän då och då men det är först nu som jag reagerade på att det kanske kan ha ett samband med ägglossning. :)
  • matermo
    Enmsik skrev 2018-06-18 09:28:09 följande:
    Hej! Vet inte om mina meddelanden går fram.. hör gärna av dig i meddelanden :)

    Enmsik! Har skrivit ett meddelande till dig för länge sen, har du inte gått något? :) Men va spännande!!! Har du inte gjort VUL??


    Jessikaaa skrev 2018-06-18 11:53:20 följande:

    Skönt att ha någgra att bolla sina tankar med i samma sits..


    Jessikaaa! När ska du på VUL? Hoppas hoppas det går vägen den här gången :)


    Letrozol-kuren gav en ägglossning och nu verkar det faktiskt som att jag har plussat. Svagt streck så vågar inte ta ut något än. Ska göra digitalt på onsdag (bim+1 typ). Har en tid av en annan anledning till gyn på onsdag (har haft lite bruna flytningar efter äl) och tog då blodprov (progesteron tror jag?). Så vi får väl se hur det går!


    Uppdatera hur det går för er!!!!

  • Jessikaaa

    Ja, väntan är hemsk.. har du kört med letrozol nu me precis?

    Håller tummarna för dig! När jag har ätit letrozol har de inte blivit nån ägglossning men nu fick jag dubbel kur och ev spruta att ta.. så får se va de säger! Vill göra ett test till med detta innan ivf!

    Jag har inga mer symptom än lite ont i magen och illamående, ganska likt som vid mens eg fast bara en dag..

  • Jessikaaa

    Vet inte om jag svarar till er båda nu?! På torsdag väntar VUL! Åhhh! Får gåshud av att läsa!! Hoppas hopppas!!!

  • Enmsik
    matermo skrev 2018-06-18 19:59:43 följande:

    Enmsik! Har skrivit ett meddelande till dig för länge sen, har du inte gått något? :) Men va spännande!!! Har du inte gjort VUL??


    Jessikaaa skrev 2018-06-18 11:53:20 följande:

    Skönt att ha någgra att bolla sina tankar med i samma sits..


    Jessikaaa! När ska du på VUL? Hoppas hoppas det går vägen den här gången :)


    Letrozol-kuren gav en ägglossning och nu verkar det faktiskt som att jag har plussat. Svagt streck så vågar inte ta ut något än. Ska göra digitalt på onsdag (bim+1 typ). Har en tid av en annan anledning till gyn på onsdag (har haft lite bruna flytningar efter äl) och tog då blodprov (progesteron tror jag?). Så vi får väl se hur det går!


    Uppdatera hur det går för er!!!!


    Jo jag fick ditt meddelande men verkar inte dom det gick att svara för mig. Gick in på meddelanden idag och då syntes bara ditt meddelande. Jag gjorde ett vul i april. Fick då diagnosen PCOS och utskrivet provera att testa över sommaren. Hade min mens med ca 50-65dagars mellanrum. Men tack vare provera så har jag i alla fall mens nu varannan månad. Jag skulle testa med ägglossningstest för att se om det händer något på dem. Skulle jag inte bli gravid nu under sommaren så skulle vi ta till andra medel i höst på gyn :) vi har "bara" försökt sen oktober förra året men när man har så gles mens så hade vi bara 2 ordentliga försök på ett halvår.. så det kändes ju som en evighet. Nu har man ändå chans en gång i månaden så den här väntan känns inte som någonting egentligen ;D bim typ nästa onsdag så jag väntar med spänning! Vore så skönt om det skulle bli BF typ februari-mars, då vi gifter oss i september 2019 :D
  • matermo
    Enmsik skrev 2018-06-18 20:23:28 följande:
    Jo jag fick ditt meddelande men verkar inte dom det gick att svara för mig. Gick in på meddelanden idag och då syntes bara ditt meddelande. Jag gjorde ett vul i april. Fick då diagnosen PCOS och utskrivet provera att testa över sommaren. Hade min mens med ca 50-65dagars mellanrum. Men tack vare provera så har jag i alla fall mens nu varannan månad. Jag skulle testa med ägglossningstest för att se om det händer något på dem. Skulle jag inte bli gravid nu under sommaren så skulle vi ta till andra medel i höst på gyn :) vi har "bara" försökt sen oktober förra året men när man har så gles mens så hade vi bara 2 ordentliga försök på ett halvår.. så det kändes ju som en evighet. Nu har man ändå chans en gång i månaden så den här väntan känns inte som någonting egentligen ;D bim typ nästa onsdag så jag väntar med spänning! Vore så skönt om det skulle bli BF typ februari-mars, då vi gifter oss i september 2019 :D

    Hade du ägglossning när du hade så gles mens? Hade precis sådär också, men tog ett tag innan jag fattade att något var fel. 


    Vad skönt att proveran har fungerat bra för dig :) Antar att du fick positivt äl-test? Haha tycker du det känns kort! Tycker dagarna går såååå långsamt nu haha... 
    Grattis till bröllop! Så roligt :D

  • Enmsik

    Fick aldrig positiva test när jag hade så gles mens, men lite starkare vissa dagar. Nu kör jag med Clearblue fertilitetsmonitor, första gången denna cykel. Inte hittat någon lh-ökning men det sägs att den behöver en cykel på sig att upptäcka och lära känna mina hormoner och vilken ökning som är normalt för mig. Så jag hoppas att jag hade ägglossning nu. Annars så får jag hoppas på nästa! Men känns i alla fall bra att ha fått igång lite mens efter att ha gått och väntat på den förut månad efter månad :)

Svar på tråden PCOS-syster sökes!