• Skarvat

Privat kontakt med läkare

Jag har varit riktigt psykiskt dålig och fick en jättebra behandlare. En gång uppstod en krissituation och rent instinktivt reagerade jag som han stått mig mycket nära privat. Vi tog upp det helt kort men fortsatte sedan vår kontakt som vanligt.

Det är över ett år sedan kontakten avslutades.

På sista tiden har jag önskat att jag fick träffa honom igen som två vuxna människor och inte som läkare patient.

Kärlek? Nej, jag har vridit och vänt på det men vi har inte träffats utanför behandlingsrollen och även om jag tycker om honom och vill träffas "vanligt" behöver jag inte vara kär. Det känns som en klyscha att jag måste vara kär i honom bara för att jag varit patient.

Däremot är jag rädd att hamna i ett pseudobehandlings förhållande.

Jag måste ta kontakten men hur länge bör jag vänta?

• Svar på tråden Privat kontakt med läkare
  • sebbe420

Du tror alltså att den här läkaren vill bli tillsammans med dig, om jag tolkar rätt? Eller åtminstone att han är attraherad/intresserad av dig?

• Anonym (?)

Varför MÅSTE du ta kontakten?

• Skarvat

Jag tror/hoppas att vi kan vara vänner inget annat.

Jag MÅSTE inte ta kontakt med honom men jdetag vill ha kontakt och det vore inte etiskt korrekt om han tog kontakt så jag kan inte vänta mig att han ska ta kontakt med mig.

• Anonym (Pav)

Jag förstår hur du känner, och det är klart att en kan känna vänskap med en behandlare, och tvärt om. Det kanske inte handlar om en läkare.? I ditt fall handlar det inte om att handla etiskt eller inte, det är upp till behandlaren. Om denne är säker på att det inte är en romantisk kontakt är det kanske inte oetiskt att besvara kontakten. Du har väl rätt att ta kontakt, ifall du vill, och det har ju gått lång tid. Det kan ju vara skönt att inte behöva tänka på det. Och en tidigare behandlande allmänpraktiserande läkare tog kontakt med mig, jag hade hjälpt honom men hade kommit som patient, och det kändes inte alls konstigt, och ledde inte vidare romantiskt, vi hade båda partners. Och, en kan ju må bra och vara i psykisk balans efter att ha tillfälligt mått psykiskt dåligt, jag hoppas att du mår gott nu. Lycka till

Svar på tråden Privat kontakt med läkare