Gå naken hemma i trädgården, med full insyn, precis intill vägen och skolan?
Jag måste bara få bolla en sak med er här...
...Men innan vill jag vara säga att jag är fullt medveten om att det här med nakenhet är SÅ olika; en del skyler sig överallt, medan andra har väldigt lätt för att gå nakna lite överallt... Jag säger varken bu eller bä, så länge man håller det anständigt (typ inte går toppless/barrumpad mitt i stan/i skolan/på affären - ja, ni förstår min poäng).
Nu till saken:
Jag bor i ett radhusområde där alla bor väldigt tätt. Där finns inga höga staket eller buskar som skiljer tomtplättarna (som är på cirka 30 kvm vardera) från varandra. Ej heller höga staket/buskar som skiljer tomterna från gång- och cykelbanorna som går mellan alla huskropparna.
En granne, som har fyra barn i åldrarna 3-7,5 år, låter dessa springa helt sprittsprångandeNÄCK ute på deras lilla tomtplätt!
Kruxet är att de bor PRECIS invid den stora gång- och cykelbanan, som alla som bor på området (över 300 personer) måste passera för att komma hem. De har radhuslägenheten längst ner på området, så för att komma in på området så måste man passera deras hus och tomt.
Det andra kruxet är att på andra sidan av denna gång- och cykelbana, ligger en F-6 skola och den skolans skolgård slutar precis vid gång- och cykelbanan. Inte heller skolan har staket/buskar - utan det är full insyn på skolgården - och full insyn från skolgården in på grannens tomt (det är alltså bara gång/cykelvägen, som är två meter bred, som skiljer skolgården från grannens tomt).
Precis vid skolans gårdsgräns finns några små klätterträd (såna i segt trä, utan trädkronor) i- och omkring vilka många barn brukar klättra och leka. Så det är alltid barn precis där, särskilt under vår, sommar- och höst.
Jag säger inget om att treåringar kan gå nakna och plaska i plaskpool när det är varmt ute - men deras 7,5-åring!? Den pojken går i årskurs 1 på skolan som ligger precis intill (det vet jag då han går i samma klass som mitt barn).
Vad tycker ni? Är det inte lite märkligt att låta honom göra det (och kanske till och med märkligt att han VILL göra det - när hans skolkamrater hänger vid kätterträden två meter ifrån)!?
7,5 år! Han fyller alltså 8 år snart och ska börja i årskurs 2.
Jag tycker iaf att det är oerhört märkligt! Och det är obekvämt för oss som går förbi där dagligen. Många barn, som går på skolan och bor på området, tittar alltid konstigt på honom och tittar menande på varandra, böjer ner huvudena och skrattar tyst. - Så till och med andra barn reagerar.
Hur som helst; nu är nyfiken på att läsa vad ni tycker?