• Anonym (?)

Gå naken hemma i trädgården, med full insyn, precis intill vägen och skolan?

Jag måste bara få bolla en sak med er här...
    ...Men innan vill jag vara säga att jag är fullt medveten om att det här med nakenhet är SÅ olika; en del skyler sig överallt, medan andra har väldigt lätt för att gå nakna lite överallt... Jag säger varken bu eller bä, så länge man håller det anständigt (typ inte går toppless/barrumpad mitt i stan/i skolan/på affären - ja, ni förstår min poäng).

Nu till saken:

Jag bor i ett radhusområde där alla bor väldigt tätt. Där finns inga höga staket eller buskar som skiljer tomtplättarna (som är på cirka 30 kvm vardera) från varandra. Ej heller höga staket/buskar som skiljer tomterna från gång- och cykelbanorna som går mellan alla huskropparna.

En granne, som har fyra barn i åldrarna 3-7,5 år, låter dessa springa helt sprittsprångandeNÄCK ute på deras lilla tomtplätt!
    Kruxet är att de bor PRECIS invid den stora gång- och cykelbanan, som alla som bor på området (över 300 personer) måste passera för att komma hem. De har radhuslägenheten längst ner på området, så för att komma in på området så måste man passera deras hus och tomt.

Det andra kruxet är att på andra sidan av denna gång- och cykelbana, ligger en F-6 skola och den skolans skolgård slutar precis vid gång- och cykelbanan. Inte heller skolan har staket/buskar - utan det är full insyn på skolgården - och full insyn från skolgården in på grannens tomt (det är alltså bara gång/cykelvägen, som är två meter bred, som skiljer skolgården från grannens tomt).
    Precis vid skolans gårdsgräns finns några små klätterträd (såna i segt trä, utan trädkronor) i- och omkring vilka många barn brukar klättra och leka. Så det är alltid barn precis där, särskilt under vår, sommar- och höst.

Jag säger inget om att treåringar kan gå nakna och plaska i plaskpool när det är varmt ute - men deras 7,5-åring!? Den pojken går i årskurs 1 på skolan som ligger precis intill (det vet jag då han går i samma klass som mitt barn).

Vad tycker ni? Är det inte lite märkligt att låta honom göra det (och kanske till och med märkligt att han VILL göra det - när hans skolkamrater hänger vid kätterträden två meter ifrån)!?
    7,5 år! Han fyller alltså 8 år snart och ska börja i årskurs 2.

Jag tycker iaf att det är oerhört märkligt! Och det är obekvämt för oss som går förbi där dagligen. Många barn, som går på skolan och bor på området, tittar alltid konstigt på honom och tittar menande på varandra, böjer ner huvudena och skrattar tyst. - Så till och med andra barn reagerar.

Hur som helst; nu är nyfiken på att läsa vad ni tycker?

• Svar på tråden Gå naken hemma i trädgården, med full insyn, precis intill vägen och skolan?
  • Anonym (?)

De har även en 6-åring, som ska börja i skolan nu till hösten, som också han går helt näck.

Vid vilken ålder börjar man ta på sina barn badbyxor när de är ute och plaskar i plaskpoolen/på stranden/bara går omkring en varm sommardag på tomten?

• Fritidsmamman

Nja, jag hade nog inte låtit mitt så gamla barn gå naken. Särskilt inte om han gör det två meter ifrån sina kompisar som leker på skolgården(!!!).
    Faktum är att mitt barn nog aldrig sprungit naken på stränder, vad jag kan minnas. Jag hade nog alltid badblöja på barnet, när barnet var i blöjålder. Därefter har det varit badbyxor.
    Jag vet inte riktigt vart jag skulle sätta "gränsen" för att gå naken. Men kanske vid tre år. Fyra, kanske. Det beror nog lite på plats och situation.

• Anonym (Fumt)

Om andra barn reagerar genom att viska och skratta kan det nog vara lämpligt att någon vuxen pratar allvar med dem och berättar att man inte beter sig så.

När det handlar om nakenhet så är det ju som sagt olika hur man tycker om den saken. Jag kan tycka att man egentligen ska ha full rätt att vara naken i sin egen trädgård och att det inte alls borde vara något konstigt att man klär av sig när det är varmt. Sen har vi tyvärr inte kommit så långt att ändra människor skulle acceptera det, vilket i sig är sjukt konstigt i dagens läge när det är så himla viktigt att man ska acceptera alla kroppsformer och olikheter osv..

Om alla uppfostrade sina barn med att man inte dömer det som är avvikande så skulle det inte ha varit konstigt om någon valde att springa naken i trädgården.

• Brumma

Svårt det där.

Jag tycker ju barn borde få gå nakna på sin egen tomt i den åldern men å andra sidan får man som förälder kanske - för barnets skull - tänka på de jämnåriga kamraterna.

Men - om hans skolkamrater är i skolan och kan se hans trädgård - borde inte han också vara i skolan då? Eller han kanske inte går på fritids?

De flesta barn kommer automatiskt in i "pinsamt att visa sig naken för andra än familjen" - men en del är ngt senare än andra..

Att ni vuxna blir obekväma när ni går förbi tycker jag däremot är irrelevant. Det är något ni får ta ansvar för själva.

PS. Har en son på 8 som är väldigt noga med att skyla sig när han byter om på stranden osv - men hemma i trädgården kan han springa omkring naken när det är varmt. Men vi bor väödigt avskilt utan insyn....

• Anonym (?)

Den äldsta pojken de har går på fritids några timmar bara. Jag TROR (men är inte säker) att mamman inte jobbar 100% numera. Hon är gravid och jag tror att hon jobbar mindre pga det. Men jag vet inte. Hur som helst så hämtas deras son strax innan jag hämtar och jag hämtar vid 15-tiden.

• Anonym (l)

Skicka ett anonymt brev till grannen där det står att om de fortsätter springa med könsorganen nakna så kommer du att kontakta Sociala myndigheter samt polisen.
    Alternativt att du direkt kontaktar sociala myndigheter.

• Anonym (?)
    Anonym (l) skrev 2018-05-28 10:41:06 följande:

Skicka ett anonymt brev till grannen där det står att om de fortsätter springa med könsorganen nakna så kommer du att kontakta Sociala myndigheter samt polisen.
    Alternativt att du direkt kontaktar sociala myndigheter.

Hahahaha, nä, så allvarligt tycker jag ju givetvis inte att det är.
    Tycker bara att det är märkligt. Men det är ju varken olagligt eller direkt skadligt att gå naken. Tycker som sagt bara att det är märkligt. Mest för att jag själv ser annorlunda på nakenhet efter en viss ålder. Men alla tycker ju inte som jag (uppenbarligen) och det är väl helt okej.
    Ville bara se vad andra tycker. Mest för att jag har en ledig dag idag och har lite tråkigt. :)
  • Anonym (l)
    Anonym (?) skrev 2018-05-28 10:48:36 följande:
    Hahahaha, nä, så allvarligt tycker jag ju givetvis inte att det är.
    Tycker bara att det är märkligt. Men det är ju varken olagligt eller direkt skadligt att gå naken. Tycker som sagt bara att det är märkligt. Mest för att jag själv ser annorlunda på nakenhet efter en viss ålder. Men alla tycker ju inte som jag (uppenbarligen) och det är väl helt okej.
    Ville bara se vad andra tycker. Mest för att jag har en ledig dag idag och har lite tråkigt. :)
    Jo för vuxna är det olagligt att springa runt nakna i bostadsområden.
    Jag skulle ha kontaktat sociala myndigheter.
    Olämpligt att föräldrarna fostrar söner till att gå med könsorganen i vädret.
  • Anonym (?)
    Anonym (l) skrev 2018-05-28 10:53:53 följande:
    Jo för vuxna är det olagligt att springa runt nakna i bostadsområden.
    Jag skulle ha kontaktat sociala myndigheter.
    Olämpligt att föräldrarna fostrar söner till att gå med könsorganen i vädret.
    Ja, fortsätter deras barn att gå nakna när de är 15, så ska jag överväga ditt råd.
    Men just nu ser jag inte att det skulle vara ett fall för socialen. De verkar vara en kärleksfull familj, som bara har en (för mig) märklig ovana att låta sina äldre barn gå nakna. Inget att anmäla någon för. Tycker nån annan annorlunda, så får väl de anmäla. Men JAG skulle aldrig göra det. Det ska mycket till för att jag ska kunna anmäla någon. Det ska vara misshandel framför mina ögon, för att jag ska reagera.
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2018-05-28 12:31:44 följande:
    Ja, fortsätter deras barn att gå nakna när de är 15, så ska jag överväga ditt råd.
    Men just nu ser jag inte att det skulle vara ett fall för socialen. De verkar vara en kärleksfull familj, som bara har en (för mig) märklig ovana att låta sina äldre barn gå nakna. Inget att anmäla någon för. Tycker nån annan annorlunda, så får väl de anmäla. Men JAG skulle aldrig göra det. Det ska mycket till för att jag ska kunna anmäla någon. Det ska vara misshandel framför mina ögon, för att jag ska reagera.
    För att jag ska AGERA, menade jag.
    Reagerar gör jag för mindre saker. Uppenbarligen. ;P
Svar på tråden Gå naken hemma i trädgården, med full insyn, precis intill vägen och skolan?