• Anonym (Allvarligt fel)

Snälla, hjälp mig förstå vad som är fel med min rygg! Jag är desperat efter hjälp

Snälla ni som är vårdutbildade eller som känner igen symptomen, skriv vad det kan vara!

Jag har under ett halvårs tid haft stora problem med min ländrygg. Det är en konstant smärta och känsla av svaghet som strålar från ländryggen ner över höfterna och jag har ingen kraft alls i denna region. Jag kan knappt vända mig i sängen på natten, det gör vansinnigt ont, och jag har kraftiga smärtor när jag vaknar på morgonen. När jag har "kommit igång" efter en timme på benen känns det lite bättre, men fortfarande en märklig känsla av noll kraft och kontroll i rygg/höfter/fogarna. Nyser jag så blir det som ett ryggskottshugg och jag skriker spontant till av smärta.

Jag har gjort en skiktröntgen på ländryggen och korsbenet, den visar ingen inflammation, skada på skelettet eller artros. Men... till saken hör att jag just när jag fick min röntgentid testade en fulldoskur Diklofenak i 10 dagar för att se om det hjälpte. Jag tog en tablett Diklofenak med styrkan 50 mg tre ggr/dag och ryggen blev jättemycket bättre! Precis i denna vevan gjordes röntgen. Två veckor efter att jag avslutat Diklofenak-kuren kom allt tillbaka i ryggen, så det hjälpte bara tillfälligt.

SNÄLLA, finns det nån som vet vad detta kan vara? Jag går under av smärta, det känns som att ryggen gått av! Jag står inte ut, det sätter sig på mitt psyke och alla tänkbara katastroftankar avlöser varandra. Tusen, tusen tack om någon vill svara, och gärna tipsa om hur jag skall gå vidare.

Om det skulle vara någon form av kronisk inflammation, vad hjälper? Sjukgymnastik? 

• Svar på tråden Snälla, hjälp mig förstå vad som är fel med min rygg! Jag är desperat efter hjälp
  • Anonym (Maria)

En del som gått med obehandlad borrelia får oerhört ont i ryggen. Kolla upp det.

CitronTulo skrev 2018-05-28 12:36:35 följande:

Lumbago-ischias kanske?

Tack för ditt svar, jag skall googla på det!
    Anonym (Maria) skrev 2018-05-28 18:03:10 följande:

En del som gått med obehandlad borrelia får oerhört ont i ryggen. Kolla upp det.

Tack för svaret! Jag minns bara att jag haft en fästing, och det var i knävecket för tio år sedan. Vad jag har förstått så är det typ omöjligt att ställa en sådan diagnos, eller har jag fel? Vill minnas att jag läst om andra som fått åka till Tyskland eller liknande. Men jag kan blanda ihop det med någon annan sjukdom.

Ingen mer som vill svara?

• Anonym (LM)

Diskbråck? Har du varit på magnetröntgen?

• Zaxika

Hur gammal är du?

Kvinna/man?

Graviditet, tidigare problem med rygg/fogar?

Rör du på dig mycket om dagarna? Bra eller tung/felaktig belastning?

Hur började besvären?

Ser du något som bidragit till smärtan?

Lindrar värme eller kyla?

Hur känns det om du hänger över ett bord på armarna eller i en dörrkarm eller liknande så att trycket mellan kotorna minskar?

Hur känns det när du roterar, böjer ryggen framåt, bakåt och sidledes?

Anonym (LM) skrev 2018-05-28 22:37:49 följande:

Diskbråck? Har du varit på magnetröntgen?

Kan det vara diskbråck när jag haft det i 6 månader? Jag har varit på någon slags röntgen, men vet inte vilken typ...
    Zaxika skrev 2018-05-28 22:49:28 följande:

Hur gammal är du?

Kvinna/man?

Graviditet, tidigare problem med rygg/fogar?

Rör du på dig mycket om dagarna? Bra eller tung/felaktig belastning?

Hur började besvären?

Ser du något som bidragit till smärtan?

Lindrar värme eller kyla?

Hur känns det om du hänger över ett bord på armarna eller i en dörrkarm eller liknande så att trycket mellan kotorna minskar?

Hur känns det när du roterar, böjer ryggen framåt, bakåt och sidledes?

Tack för ditt inlägg och för ditt engagemang! Väldigt uppskattat och tacksamt! Här kommer svar på dina frågor:

Hur gammal är du? 41 år

Kvinna/man? Kvinna

Graviditet, tidigare problem med rygg/fogar? Aldrig varit gravid. Haft lindriga problem med ländryggen i tjugo år (efter att jag fick mitt första kontorsjobb och började sitta ner vid ett skrivbord åtta timmar om dagen).

Rör du på dig mycket om dagarna? Bra eller tung/felaktig belastning? Rör mig i princip ingenting. Motionerar inte alls (illa, jag vet, men det har ändå gått bra hittills, förutom det sista halvåret då).

Hur började besvären? I höstas var jag hos en kiropraktor och han hade en behandlingsbänk uppdelad i flera sektioner. När jag låg på mage sänkte han ner en av mittsektionerna väldigt snabbt och plötsligt, och då small det till i ryggen. Besväret jag har nu kom då, det gick på en sekund. Jag vet exakt datum och klockslag när ryggen pajade så totalt (innan var det inte ens i närheten av så här outhärdligt!)

Ser du något som bidragit till smärtan? Definitivt det enda kiropraktorbesöket i höstas. Innan dess gjorde det bara lite ont på ett enda ställe på vänster sida i svanken, nu känns hela ryggslutet och höftpartiet AV, eller helt uppluckrat (kan tänka mig att det är så här svår foglossning känns!)

Lindrar värme eller kyla? Nej

Hur känns det om du hänger över ett bord på armarna eller i en dörrkarm eller liknande så att trycket mellan kotorna minskar? Skönt!

Hur känns det när du roterar, böjer ryggen framåt, bakåt och sidledes? Det går bra, det gör inte ondare då än när jag står stilla rakt upp och ner.

Vad har du för säng? En svindyr Tempur, ca tre år gammal

Jättetack på förhand om du vill återkoppla på detta, tusen tack!
Svar på tråden Snälla, hjälp mig förstå vad som är fel med min rygg! Jag är desperat efter hjälp