• Anonym (Doris)

    Väljer man "student" eller "vuxen" under sommaren?

    Hej!
    Jag har funderat lite grann, jag är en student, men mina kurser är under vår och hösttermin, alltså har jag inga studier under sommaren utan då jobbar jag istället. 
    Jag åker buss och har hittills uppgett mig som student, men under sommaren, hur gör man då? Ska jag fortfarande åka som student?

  • Svar på tråden Väljer man "student" eller "vuxen" under sommaren?
  • Anonym (Qwerty)

    Det brukar väl vara så att man får åka som student så länge man har ett giltigt CSN-kort. Så har du det åker du som student. Annars vuxen, om inte ungdom finns som val (som jag vet SJ har tex)

  • Anonym (Doris)
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-05-28 18:36:34 följande:
    Det brukar väl vara så att man får åka som student så länge man har ett giltigt CSN-kort. Så har du det åker du som student. Annars vuxen, om inte ungdom finns som val (som jag vet SJ har tex)
    Om man är en student som inte tar CSN då?
  • Sandraberg
    Anonym (Doris) skrev 2018-05-28 19:20:38 följande:

    Om man är en student som inte tar CSN då?


    Du tar väl emot bidragsdelem från CSN?2
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Doris) skrev 2018-05-28 19:20:38 följande:

    Om man är en student som inte tar CSN då?


    Man behöver inte ta lån för att ha ett csnkort. Eller det kanske är mecenatkort det heter nu när jag tänker efter..
  • Fiona M

    Har du mecenat eller studentkort (som du väl behövt nu med för att nyttja rabatten) så gäller det till september.

  • Anonym (Doris)
    Sandraberg skrev 2018-05-28 19:35:05 följande:
    Du tar väl emot bidragsdelem från CSN?2
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-05-28 19:45:21 följande:
    Man behöver inte ta lån för att ha ett csnkort. Eller det kanske är mecenatkort det heter nu när jag tänker efter..
    Fiona M skrev 2018-05-28 19:52:20 följande:
    Har du mecenat eller studentkort (som du väl behövt nu med för att nyttja rabatten) så gäller det till september.
    pga vissa problem beslutade jag att ta om vissa kurser under denna termin och nästa termin, jag har redan fått CSN för poängen jag läser nu under HT17, har bara kursen i höst kvar. Mecanatkort fick jag förra terminen då jag också hade CSN, men jag fick inget nytt trots att jag skrev om mig på kurser för den här terminen.

    Alltså jag studerar ju fortfarande, men jag vet inte riktigt hur systemet ser ut när man har gjort som jag..

    Kanske är lika bra att jag väljer "vuxen" i sommar, gillar inte att förklara att jag tar om kurser.
  • hejnina

    Jag tror att man måste ha mecenatkort (Eller studentkort) för att få nyttja studentrabatten, oavsett om det är sommar eller ej. Vet inte om det är annorlunda på det bussbolag du refererar till men så är det med de bolag jag nyttjar iaf. Sen är det sällan någon som ber att få se kortet så man kan ju chansa..

  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Doris) skrev 2018-05-28 20:26:22 följande:

    pga vissa problem beslutade jag att ta om vissa kurser under denna termin och nästa termin, jag har redan fått CSN för poängen jag läser nu under HT17, har bara kursen i höst kvar. Mecanatkort fick jag förra terminen då jag också hade CSN, men jag fick inget nytt trots att jag skrev om mig på kurser för den här terminen.

    Alltså jag studerar ju fortfarande, men jag vet inte riktigt hur systemet ser ut när man har gjort som jag..

    Kanske är lika bra att jag väljer "vuxen" i sommar, gillar inte att förklara att jag tar om kurser.


    Mecenatkortet får man ju bara man är inskriven på skolan/en studentförening. Man behöver egentligen inte ta poäng för att få kalla sig student

    Som någon sagt, det mecenatkortet du har nu gäller fram till september.
  • Anonym (Doris)
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-05-28 20:42:12 följande:
    Mecenatkortet får man ju bara man är inskriven på skolan/en studentförening. Man behöver egentligen inte ta poäng för att få kalla sig student smile5.gif
    Som någon sagt, det mecenatkortet du har nu gäller fram till september.
    hejnina skrev 2018-05-28 20:40:57 följande:
    Jag tror att man måste ha mecenatkort (Eller studentkort) för att få nyttja studentrabatten, oavsett om det är sommar eller ej. Vet inte om det är annorlunda på det bussbolag du refererar till men så är det med de bolag jag nyttjar iaf. Sen är det sällan någon som ber att få se kortet så man kan ju chansa..
    Ja, de har aldrig frågat om kortet, men det jag hade gällde bara ett halvår, alltså till februari. Jag fick inget nytt efter det.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Doris) skrev 2018-05-28 20:45:27 följande:

    Ja, de har aldrig frågat om kortet, men det jag hade gällde bara ett halvår, alltså till februari. Jag fick inget nytt efter det.


    Var glad att du inte åkt på en kontroll då. Du måste ha ett mecenatkort för att kunna bevisa för kontrollanterna att du är student.
  • Mascaraklumpar

    Man kan ha studentkortet som app på mobilen, så ladda ned det och ha leg med så är det inga problem. Åker du som student utan bevis och åker på en kontroll kan det bli jättedyrt. Här får man betala 1500, tror jag.

  • Fiona M
    Anonym (Doris) skrev 2018-05-28 20:45:27 följande:

    Ja, de har aldrig frågat om kortet, men det jag hade gällde bara ett halvår, alltså till februari. Jag fick inget nytt efter det.


    Då ska du sluta åka som student redan nu...
  • Anonym (Loppan)

    Jag tog om ett par kurser och då fick jag förstås ej CSN (vilka rapporterar till studentkortet/mecenat om jag minns rätt?). Hur som har jag för mig att jag kunde ladda upp intyg på att jag pluggade på studentkortet och fick i alla fall det (och även att det täckte över sommaren). Men kontakta de två olika och fråga hur du gör, för utan är det nog dumt att köpa rabatterat sl-kort..

  • Anonym (Doris)

    Jag får se om jag kan få ner appen, annars kör jag nog på som vuxen i fortsättningen, det är ju ändå bara en kurs kvar och jag kommer inte vara så fattig i sommar.

    Tack för svaren.

Svar på tråden Väljer man "student" eller "vuxen" under sommaren?