• LinaW8­8
    Äldre 29 May 14:00
    11766 visningar
    3 svar
    3
    11766

    Vad ska jag skriva i CV:t?

    Hej :)

    Jag skrev ett mail till ett ställe (cafe & restaurang) och frågade om dom hade några lediga jobb, jag skrev vad jag har för egenskaper och jag skulle tycka att det va roligt att jobba i kök och/eller med servering. Jag skrev också att jag inte har någon erfarenhet av branschen. Sen ville dom veta hur gammal jag är samt om jag har någon annan arbetslivserfarenhet och nu vill dom ha mitt CV.

    Jag är 30 år gammal och för tillfället jobbar jag som timvikarie inom barnomsorgen, jag har gjort det i några månader och det är den enda arbetslivserfarenhet jag har... jag tog studenten 2-3 år senare än vad man vanligtvis gör, sen har jag gått på folkhögskola, läst ganska många fristående kurser på universitet och högskolor och även gått några terminer på sjuksköterskeprogrammet (som jag hoppade av).

    Jag tänker att CV:t blir ganska tomt, och ska jag ens ha med det som inte är relevant för jobbet jag söker? :S

    Jag tänker i alla fall att jag kan skriva lite om mig själv (profil) och målsättning? Men vad mer? Jag skulle kunna skriva ett bra personligt brev men det verkade vara CV som va viktigt för dom.

  • Svar på tråden Vad ska jag skriva i CV:t?
  • Äldre 29 May 21:01
    #1

    I grunden kan man säga att ditt CV bör vara heltäckande, dock kan det vara en fördel att ta bort t ex om du bara jobbat någonstans ett par veckor osv men all längre erfarenhet är bra. Dessutom ser det inte bra ut om ditt CV har stora hål: vad har människan haft för sig då? Rullat tummarna hemma liksom?

    Tänk på annat som föreningsengagemang, småkurser och annat som kan räknas som att du kan ha nytta av det inom arbetslivet.

  • Äldre 6 Jun 21:29
    #2

    Generellt är det ju bra att hålla ett CV kort. Det är ju optimalt om det är på en sida så det är ju positivt för dig. Har du inte någon direkt arbetslivserfarenhet kan du alltid skriva om dina hobbies. Exempelvis att du gillar matlagning och bakning osv. Du kan ju också fylla på lite med kort information om dig själv för att fylla ut. Satsa på att göra ditt CV snyggt också vilket ger ett seriöst intryck. Jag skapade mitt på www.cv-mallen.se som har väldigt snygga mallar. Sen lägger du mycket krut på det personliga brevet och förklara varför just du är bra för jobbet.

  • Irisil­se
    Tue 12 Jan 2021 15:19
    #3

    Man säjer, att CV:t ska vara lika bra anpassad till tjänsten du söker som personliga brevet. Dvs, lyfta fram alla dina tidigare arbetslivserfarenheter och kunskaper som är relevanta för att jobba i caféet eller restaurangen. Sen är det såklart också viktig att nämna sitt nuvarande jobb samt en eller två därinnan.


    Jag har också hittat bra hjälp från två sidor - den ena är karrartips.se med lite allmänt information om jobb och karriär och den andra är cv-mall.com med många snygga mallar och massor tips om hur man ska skriva.


    Lycka till! :)

Svar på tråden Vad ska jag skriva i CV:t?