• simonfaltman

Åderbråck

Hej! Min fru har gett mig två fantastiska barn och i samband med detta fick hon ganska stora åderbråck på bägge benen som gör väldigt ont, framförallt nu när vi närmar oss sommaren. Hon mår även väldigt dåligt psykiskt av dessa åderbråck då hon skäms för att visa sina ben offentligt..

Tror ni hon får hjälp med att få bort dom eller hon kommer behöva låna pengar till en plastikoperation?

Tack för tankar och idéer!

/Simon

• Svar på tråden Åderbråck
  • Tazzme

Sånt kan de fixa via sjukvården, speciellt om de gör ont. Kan innebära en större eller mindre operation, beroende på hur stora de är. Finns många metoder för att fixa åderbråck nuförtiden.

Man kan också fixa det privat, med enklare ingrepp. Men de funkar inte effektivt på större åderbråck. De sprutar då in en typ av skum i åderbråcket som för att vener förtvinar och försvinner. Gör inte ont och man kan åka hem genast efteråt. Kostar gissningsvis kring 5000 kronor. Dvs inga enorma summor.

Bot själv i Finland så jag är inte så säkert på hur det funkar/vad det kostar i Sverige, men tror det är väldigt lika.

Kontakta sjukvården och se först om se går med på att fixa det. Annars kan hon gå privat.

Och införskaffa några par snygga stödstrumpor åt henne också (18-22 mmHg)! Ser snyggt ut med coola knästrumpor och shorts på sommaren tycker jag :D Finns bra utbud på nätet. De underlättar besvären och förhindrar uppkomsten av mer åderbråck, och är något hon kommer att behöva använda hela tiden också även efter en eventuell operation. Tyvärr får man bara fler med åren :/

Svar på tråden Åderbråck