• Anonym (Ts)

Bröstsmärtor stress och ångest

Hej..

Jag har i flera flera veckors tid varit stressad, har prestationsångest och vill alltid vara på topp. Jag har haft en stressig tillvaro på jobbet, jag tänker på jobb hela tiden och har gjort det flera veckor/månader. Jag har blivit yr och svårt att koncentrera mig, glömsk och nu har jag fått hjärtklappningar och bröstsmärtor. Jag försöker koppla av men det blir svårt när man får dessa symtom och nu tänker jag enbart på hjärtinfarkt och det gör mig stressad......... det är så jävla onödigt av mig, detta kom just också när jag faktiskt fått en bättre tillvaro på jobbet och allt känns super. Men det är klart, jag började slappna av och då kom väl allting tillbaka ... några tips på hur man kommer ur detta? Igår började jag nästan gråta utav INGEN ANLEDNING!! Det bara kom att jag kände mig ledsen!!! :(

• Svar på tråden Bröstsmärtor stress och ångest
  • Anonym (Kvinna37)

Du kan testa KBT, det kan vara bra för att få rätsida på tankarna. Din AG kan ju också hjälpa dig om det är en arbetsmiljöfråga, då har de faktiskt skyldighet att hjälpa till.

Om du får bröstsmärtor ska du ändå inte alltid vifta bort dem, prata med 1177 om du är osäker.

Du kanske behöver en deltidssjukskrivning?

Bestäm dig för en ritual när du antingen går från jobbet eller kommer hem från jobbet, något som fysiskt visar att nu "lägger du ifrån dig jobbet". Det kan vara om du har särskilda arbetskläder t ex men annars får du skapa en egen rutin kring något fysiskt föremål, du kanske stänger av datorn för dagen eller låser dörren till ett arbetsrum, ja du förstår säkert.

Om jobbet dyker upp (vilket det gör ändå oavsett) så uppmärksammar du det för dig själv utan att döma, det är naturligt att det dyker upp. Däremot kan du ha ett mantra, t ex "det kan jag ta hand om imorgon", skriv på en lista i mobilen tills vidare om du har dåligt minne. Fokusera på här och nu, var närvarande i ditt liv. "Jaha nu kom jag att tänka på jobbet, men det får jag ta imorgon för nu vattnar jag ju blommorna, så fina de blir". Skräddarsy hur du själv vill styra dina tankar.

Lycka till!

Svar på tråden Bröstsmärtor stress och ångest