• Tulpantjejen

Vad är detta på ryggen?

Min sambo har haft en väldigt mörk vad jag tror leverfläck ett tag men nu märkte vi att den förändrats! Vad fasen är detta? Bör man kolla upp det eller har någon haft likadant och vad var det för något?

Tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Vad är detta på ryggen?
  • Cansu

Det kan vara en inflammerad leverfläck (om det var en leverfläck från början). Jag hade en leverfläck som blev helt violett runt omkring en gång och fick tid på hud för den. När jag kom dit hade det röda runt omkring bleknat och hon sa att det varit en inflammation. Man kan ha kliat sig osv 

Ett tips är att fotografera den dagligen för att se om den ändrar form eller storlek eller färg. 

Är ni oroliga så gå till vc.

• Hellishen

Om den har ändrat färg /form ska den alltid kollas upp. Tycker den ser underlig ut, gå till vårdcentralen så skickar dem er vidare vid behov.

• Anonym (()

Ja, sök vård!!!

Från 1177.se

När ska jag söka vård?

Ett födelsemärke behöver undersökas närmare av en läkare om det

-övergår till att bli ett sår

-växer eller ändrar form

-ändrar färg eller blir flammigt

-börjar klia eller blöda.

Jag skulle ta det på allvar, men inte vara rädd :)

Så fortfarande det kollas upp, och tas bort, desto mindre farligt är det :)

• Anonym (Misse)

Jag har tre mindre födelsemärken som ändrat färg på samma sätt, blivit mer upphöjda samt mörkare i mitten. Var till läkaren för ett par år sen men han tittade bara och sa typ "ingen fara". Ska kolla upp dom igen snart.

• Pope Joan II
    Tulpantjejen skrev 2018-05-29 22:46:40 följande:

Tusen tack för era svar! Han ska kolla upp det snarast ????

Låter klokt. 
  • Palestrina

Jag hade en leverfläck som satt illa till på ryggen, beställde tid på VC för att plocka bort den och de gjorde det utan åthävor. Alla fläckar som tas bort analyseras, så då kommer ett brev på posten med ett provresultat. Jag tycker inte att ni behöver grubbla så mycket på det här märket, ring VC och säg att ni vill ta bort ett födelsemärke så får ni antagligen göra det, även om de skulle bedöma att det inte ser malignt ut. Alla födelsemärken som förändras ska man vara misstänksam mot.

Svar på tråden Vad är detta på ryggen?