• Anha100

    Ni som har tagit emot fosterbarn

    Hej, jag undrar hur ni upplever att ha välkomnat ett barn i ett familj som ni inte vet om det får stanna kvar. Det kan ju vara så många orsaker till att ett barn behöver ett fosterhem. Långvarigt eller kortvarigt. Rätt var det är kan ju situationen för föräldrarna ordna upp sig och man måste lämna tillbaka barnet, oavsett efter ett par månader eller ett par år. Har själv inga barn fast jag lever i en tvåsamhet sen till år tillbaka och undrar hur jag skulle klara av det. Vill hjälpa till, men är rädd för mina egna känslor. Vad tror ni? Önskar svar från personer som inte har egna barn men ändå välkomnat fosterbarn.

  • Svar på tråden Ni som har tagit emot fosterbarn
  • Anonym (Kvinna37)

    Tänk så här: skulle du kunna tänka dig att ha husdjur, hund/katt? Du vet ju att de dör så småningom, men det hindrar dig väl knappast från att skaffa en fluffig kamrat, eller hur?

    Samma är det med barn, du vet att de försvinner, du vet bara inte exakt när, men du kommer ju naturligtvis att visa dem lika mycket omtanke för den sakens skull.

    Om du kan stå ut med hjärtesorgen att de en dag lämnar dig så tycker jag du ska köra på, du kan förändra någons liv!

  • Anonym (mamma)

    Barn är aldrig mer än till låns, oavsett om de är biologiska eller inte..

  • Anonym (Mia)

    Men herregud, vilken jämförelse!

    Det är en jäkla skillnad på ett barn och ett husdjur!

    Till Ts; det finns förstås undantag, men generellt så vill man inte placera barn hos par som inte har erfarenhet av egna barn. Dessutom så är det ju inte en problemfri gullig bebis man oftast behöver placera utan oftare äldre barn som farit väldigt illa i sin hemmiljö och ofta har rätt besvärliga beteendestörningar. Därtill så ska man ju kunna hantera deras föräldrar som många gånger kan vara svåra att ha att göra med, exempelvis pga psykisk ohälsa, aggressivitet eller missbruk (som ju ofta ingår i anledning till varför de fått sitt barn omhändertaget)


    Anonym (Kvinna37) skrev 2018-05-30 20:20:00 följande:

    Tänk så här: skulle du kunna tänka dig att ha husdjur, hund/katt? Du vet ju att de dör så småningom, men det hindrar dig väl knappast från att skaffa en fluffig kamrat, eller hur?

    Samma är det med barn, du vet att de försvinner, du vet bara inte exakt när, men du kommer ju naturligtvis att visa dem lika mycket omtanke för den sakens skull.

    Om du kan stå ut med hjärtesorgen att de en dag lämnar dig så tycker jag du ska köra på, du kan förändra någons liv!


Svar på tråden Ni som har tagit emot fosterbarn