• Anonym (fundersam)

    Per hushåll eller per person????

    Scenariot är följande: I samband med att en gemesnsam barndomsvän gifter sig har vi bestämt att lägga ihop och köpa en lite större bröllopsgåva.
    I samband med att vi sedan ska dela upp köpesumman undrar en i gänget om vi ska dela upp kostnaden per person eller per hushåll?
    ( I de fyra hushållen består ett av sex personer, ett av tre personer, ett av två personer och ett av två personer.)
    Vilket gäller här? jag har på något sätt alltid tagit för givet att när det gäller gåvor så betalar man per hushåll, men det kanske inte alls är självklart?

    (Om det nu spelar någon roll: Den som ställde frågan är den som tillhör hushållet på två personer. Jag tillhör hushållet på tre personer.)

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Per hushåll eller per person????
  • Sharper

    Alltid per hushåll. Hur sen hushållet väljer att göra med summan är upp till dom :)

  • Kusin Krakel

    Per vuxen person. Om ett av hushållen har ett 18årigt gymnasiebarn som bor hemma räknas det ej som vuxen i detta fall.

  • violis

    per hushåll- det är en gemensampresent till en barndomsvän- dvs en present till de vuxnas vän, då ska de vuxna betala den ( är det så att något hushåll består av en ensam vuxen och övriga av två vuxna så kan man dela det per vuxen i stället ..)

  • Anonym (asdf)
    Kusin Krakel skrev 2018-05-30 06:40:29 följande:

    Per vuxen person. Om ett av hushållen har ett 18årigt gymnasiebarn som bor hemma räknas det ej som vuxen i detta fall.


    Men däremot om det finns en 19-åring som gått ut gymnasiet och börjat jobba och tjäna pengar ja.
  • Anonym (mmm)

    Per vuxen person! Om någon är ensamstående blir det alltid så orättvist om den ska betala samma summa som ett par ska, när man räknar per hushåll. 

  • Pope Joan II

    Om det uppstår en diskussion om ämnet så skulle jag tycka att det är bättre att inte gå ihop om en gåva. 

Svar på tråden Per hushåll eller per person????